Erfaringer med WLP090 San Diego Super Yeast

gustavf

Administrator
WLP090.JPG


Flere har spurt meg om erfaringene mine med WLP090, en ny gjærstamme fra White Labs med det lovende navnet «San Diego Super Yeast»,  som kom i slag i Norge litt tidligere i høst. Det er ikke så mange som har bygget noe særlig med denne, så jeg tar sjansen på å dele mine erfaringer etter bare en batch.

Det første du legger merke til med denne gjæren er at WhiteLabs har valgt et litt mer fargerikt design på etiketten enn på sine andre gjær. I tillegg til etiketten, er det tilsynelatende ikke mye som skiller denne gjæren fra andre amerikanske gjærstammer. Gjæren beskrives som forholdsvis lik Chico (WLP001, og de grunnleggende dataene fra WhiteLabs er heller ikke veldig forskjellig:

WLP090WLP001
Anbefalt temperatur18-20 °C20-23 °C
Utgjæring76-83% +73-80%
FlokkuleringMedium til høyMedium
AlkoholtoleranseHøyHøy

WhiteLabs har dessverre ikke MiniFerment-data på WLP090, som hadde gjort det enklere å sammenligne disse tallene.

WLP090 markedsføres som en gjær som skal gi gode amerikanske ales, med nøytral gjærsmak, på kort tid. Med bryggeripuber som et stort marked, er det ikke vanskelig å forstå at WhiteLabs vil ha en gjær som gjør det mulig å brygge slike øl og raskt få dem ut i salg. Andre gjærtyper som gjærer nøytralt krever gjerne drøyt tre uker fra pitching til et godt resultat. Utålmodige hjemmebryggere er jo også et potensielt marked, spesielt med tanke på muligheten for å få IPAer som har enda ei uke ferskere humlearoma.

For å teste gjæren, bestemte jeg meg for å brygge en IPA med to uker fra bryggedag til smaking. Det er to uker siden i dag og nå sitter jeg her med en god IPA i glasset. Nuhvel, helt perfekt er den ikke, for et forsøk på nye humlesammensetning ble ikke helt vellykket. Gjæringsmessig er det imidlertid ikke så mye å utsette på den.

Det første som slo meg da jeg skulle bruke gjæren var at den var veldig flokkulent. Den var vanskelig å få ut av rører og over i starteren og da starteren hadde stått noen få timer i kjøleskapet var den plundrete å få ut av kolben. Jeg stusser litt på at dette skal være på grensen til «medium» flokkulering og synes det er en av de mest flokkulerende gjærene jeg har brukt.

Ølet ble så satt til gjæring på ca 17-18 grader og jeg forsøkte å holde den i nedre del av det anbefalte temperaturspekteret. Det viste seg å være lurt, for gjæringa utviklet en del mer varme enn jeg hadde forventet, men dessverre datt den også ned til 16 °C da gjæringa gikk mot slutten. Det var uansett ei rask og nærmest voldsom gjæring, spesielt med tanke på hvor lav temperaturen var. Du bør ha ganske god plass i gjæringskaret for å bruke denne gjæren.

Etter fem dager økte jeg temperaturen jeg temperaturen til drøyt 20 grader og etter ei uke tappet jeg over på fat. Fatene stod i romtemperatur inntil de ble kjølt ned på dag 12. Da fikk de kjøling til 4 grader og CO2.

Min utgjæring ble marginalt dårligere enn jeg har hatt med US-05, uten at jeg kan noe sikkert om det skyldes gjæren.

Jeg smakte på ølet jevnlig gjennom hele prosessen og ble slått av hvor lite bismaker denne gjæren produserte. Gjennom hele gjæringa var smaken ren og nesten helt uten de vanlige smakene av diacetyl og acetaldehyd. Ved tapping på fat var det knapt noen «grønne» smaker å merke og ølet framstod egentlig som ferdig etter ei uke.

Det ferdige ølet framstår som et bra produkt etter to uker. Smaksprofilen er nøytral, selv om dette er et velhumlet øl som kan kamuflere nyanser litt, men det har ikke blitt helt klart på denne tida. Jeg vil si at resultatet ligner mye på ei vellykket Chico-gjæring, slik at gjæren leverer det jeg forventer.

For den som ønsker en amerikansk ale og har rimelig god kontroll på gjæringstemperatur kan denne gjæren anbefales. Raskt resultat gir også en veldig fersk humleprofil. Til flaskemodning tror også denne gjæren kan være god, ettersom den flokkulerer såpass bra og ikke produserer noe særlig smaker på flaska.

Konklusjon: Anbefales.
 
Jeg har en IPA som står og gjærer på denne gjæren, er veldig spent på hvor fort den gjærer ut og hvordan den smaker.

Jeg skjønner ikke at denne gjæren har solgt bedre, men tipper at det tar av nå! Så løp og kjøp, bryggselv den på lager (blodfersk).
 
Richard skrev:
Jeg skjønner ikke at denne gjæren har solgt bedre, men tipper at det tar av nå! Så løp og kjøp, bryggselv den på lager (blodfersk).

Jeg håper ihvertfall den selger godt nok til at WhiteLabs beholder den i utvalget, men så vidt jeg har fått med meg så selger den rimelig bra. For alle tilfellers skyld, så dytter jeg den inn i gjærbanken min.
 
Jeg har et øl stående til gjæring med denne gjæren.
Jeg merket meg også at starteren flokkulerte veldig godt og var nesten vanskelig å få ut av kolben. Den var også helt klar etter å ha stått på 16 grader i bare 6-7 timer etter at jeg tok den av røreren.

APA med OG 1.053. Starter i henhold til MrMalty.
Gjærer den i en fryseboks med temperaturkontroll der sonden er tapet og isolert mot dunken.

Har målt SG hver dag for å se hvordan gjæren arbeider. Har smakt på prøvene og de har smakt veldig rent og fint hele veien.

tid      SG        Temp.
24t      1.052    16
48t      1.038    16
72t      1.022    16, øker til 17
96t      1.017    17
120t    1.015    17, øker til 18.

Og lenger har den ikke kommet. Håper på å få den til 1.010

Burde kanskje ha øket temperaturen i går istedet for i dag. Legger meg nok en grad høyere fra start neste gang. Skal brygge en sterkere IPA på gjærkaka.
 
Nei, jeg har ikke merket noe diacetyl -eller den smaken jeg tror er diacetyl.. Er heller ingen ekspert.

Jeg synes denne har smakt svært "rent" hele veien. Ikke noe fusel eller utpreget "gjærsmak" selv med aktiv gjær i fullt arbeid.
Det kan godt hende denne blir en ny favoritt til APA og IPA da jeg etter å ha sett hvordan starteren flokkulerte har forhåpninger om at denne vil bli veldig klar og fin ganske raskt. Bare den gjærer langt nok ned før den flokkulerer.
 
Bjarte H skrev:
;D Tipper at det er rimelig bra temperatur i dunken, temperaturstyring er kanskje viktig med denne gjæren og sterke øl :)

Det er jo tross alt en gjær som lover å være raskt ferdig ;)

Jeg tror temperaturkontroll er generelt viktig med denne gjæren. Jeg hadde tenkt å brygge en test for å se hvordan den smaker med litt høyere temperatur, men har ikke kommet så langt enda.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
Jeg tror temperaturkontroll er generelt viktig med denne gjæren. Jeg hadde tenkt å brygge en test for å se hvordan den smaker med litt høyere temperatur, men har ikke kommet så langt enda.

Det hadde nok vært lurt med temperaturkontroll her ja. Temperaturen i rommet er 18 grader og i bøtta er det nå 23,5 grader. Den test batchen trenger ikke jeg brygge!
 
Supergjær, ja. Etter halvannen måned på fat har den greid å gjære ned fra 1053 til hele 1028. Virkelig imponerende :noway:
 
olavgn skrev:
Supergjær, ja. Etter halvannen måned på fat har den greid å gjære ned fra 1053 til hele 1028. Virkelig imponerende :noway:

Da må det være noe annet feil en gjærstammen. Det er ikke noe som tyder på at denne gjæren skal gjære spesielt dårlig ut under normale forhold. Kan du ha hatt alt for lite gjær?
 
Godt mulig det er noe annet, men var litt ironisk at det var denne gjæren, "supergjæren", som jeg opplevde dette med første gang. Best før mars, brygga i midten av november. 2 liters starter, kanskje litt i underkant av anbefalt, men ikke så i underkant at det skulle gi ein så elendig utgjæring. Mulig jeg ikke rista inn godt nok med oksygen, men vanskelig å huske nå. Prøver å stikke om og ha oppi litt av gjærkaka igjen og sette den varmt. Når SG er såpass høy som den er, burde jeg ta sjansen på å riste inn mer luft? Mesteparten av brygget var gammel halcyonmalt, men når jeg først fikk 1053 i utbytte, så har vel ikke det så mye å si? Ellers brukte jeg ein god del granskudd i ølet, kan det ha hemmet gjæren på noen måte?

Smaken er veldig spesiell, vinøs ettersmak, så mistenker ein infeksjon også. Men kan også være de altfor store mengdene granskudd vi har brukt, forventa vel ikke helt det store :p Men vil ikke gi det opp med det første, får la det stå noen måneder til og se hvordan utviklingen blir. Har brukt en del av gjærkaka i et nytt øl, så da finner jeg vel for ut om den var infisert eller ei. Kanskje ikke den smarteste måten å finne det ut på, men pytt, var settet som fulgte med Beer Brew 30 jeg brygga, så føler ikke jeg har tapt så mye om det skulle skjære seg.
 
En uke har gått, og den har gjæra fra 1055 til 1020, tilsynelatende ingen aktivitet. Lurer på hva som har gått galt, denne gangen var jeg sikker på å riste godt.
 
Usual suspects: For lite gjær, feil temperatur, mesketemperatur som er på bærtur.

Høres ut som du bør gjøre en "forced ferment test". Ta av litt vørter og tilsett veldig mye gjær i denne, for eksempel en liter vørter og et par spiseskjeer slurry, og la dette stå forholdsvis varmt. Når dette har gjæret ut, vet du hvor langt ned den aktuelle gjæren kan gjære ned akkurat den vørteren.
 
Benyttet to rør av denne i en Cascadian Dark Ale for snart to uker siden. Har gjæret den kaldt og er spent på hvor langt ned den har kommet seg til helgen. Fingrene krysset.
 
Bruker denne gjæra på min IPA på 1.070sg
I løpet av første natta har det stormgjæret  ;D tydelige spor av skum høyt oppe i dunken.
Temperaturen i dunken er 19-20 grader å det lukter snadder i bryggeriet :sikle 118 IBU på Cirta,Cascade og Amarillo blir nok smaskens!! :namnam:
 
Tilbake
Topp