erfaringer med WLP530

Både i White Labs-tube og nå på bunnen i starteren ser jeg at denne Westmallegjæren flocculerer godt. 'Kake' ser fast ut som brøddeig. I tuben var det som en deigklomp. Nå lurer jeg på om noen har erfaring med 530, og spmålet er om jeg får nok gjærceller i flaskene etter at det stått 3 uker i gjæringskaret.

WLP530 lukter forresten deilig (Eduard, lees: oliebollenbeslag)  :yes:
 
Har ikke prøvd denne, men er helt sikker på at det er nok gjærceller til å karbonere ølet etter 3 uker.
Selv et øl som ser helt klart ut har nok gjærceller :yes:
 
Det kan hende det tar litt lenger tid bare. Så lenge det ikke er pastaurisert skulle det funke  :skitbra: La flaskene stå i tre uker til karbonering.
 
WLP530 er en glimrende gjær til svært mange belgiske øltyper. Flokkulerer veldig bra, en svært god top-cropper. Burde være uproblematisk å få flaskene til å karbonere. Om du brygger svært sterkt øl (rundt 10 %), bør du kanskje vurdere å tilsette en liten mengde fersk gjær til karboneringen, men det er ikke sikker du egentlig trenger det da heller.
 
Dette skjedde meg:

-WLP530
-pitching onsdag 6-1-2010 .
-gjæring starter på litt under 18 °C.
-hovergjæringen foregår med mye aktivitet men i forhold til i starteren lite skum i gjæringsspann nå.
-45 timer etter pitching begynnte jeg å skrue opp temp med UT200:  0,5 °C hver gang etter 12 timer.

i dag, 96 timer etter pitching fikk jeg en ekplosiv  :eek: gjæring med skum i vannlåset (heldigvis bare det og ingen griseri  ;D) og jeg her bare 20 liter vørter i en 30 liters dunk så det er mye skum der oppe  :)
temp var ca 21,5 °C

Jeg byttet gjærlås og holder temp på det samme over natt tror jeg.

hvorfor skjer dette? De første 4 dagene gikk det som 'vanlig' og jeg forventer å få bra utgjæring ved å ustere opp temperaturen men 2 stormgjæringer??
(må si at jeg flyttet fryseskapet med dunk inn i så den fikk litt bevegelse)
 
Du opplever nok ikke to "stormgjæringer", men snarere at gjæren jobber i et litt annet tempo og at det arter seg litt annerledes rent visuelt enn det du kanskje er vant til. Min erfaring er at belgisk gjær ofte arbeider noe senere enn typiske engelske og amerikanske typer, men at enkelte er svært gode "top croppers" (f.eks. WLP400 og WLP530), dvs. at de viser kraftig flokkulasjon på overflaten av brygget. Det kan sånn sett bety at du ikke ser at aktiviteten egentlig øker, men snarere at mer av gjæren har beveget seg over i flokkuleringsfasen. Samtidig vil muligens også den økte temperaturen gjøre at mer gjær skyves opp mot overflaten, siden høyere temperatur gjør av mer CO2 unnslipper ølet.

Det kan være verdt å merke seg at WLP530 (som stammer fra Westmalle), kan være litt kresen når det gjelder temperaturendringer. Økning av temperaturen, spesielt gradvis, slik du har gjort, takler den bra, men den kan like det dårlig om den blir kjølt ned på rett tidspunkt. Trappistbryggeriene som bruker denne gjæren (Westmalle, Achel og Westvleteren) rapporterer at hvis den blir varmet opp over et visst punkt, står den i fare for å kræsje fullstendig om man forsøker å kjøle den ned før gjæringen er helt over. Hvis man derimot begynner temperaturkontrollen på en relativt konservativ temperatur (i belgisk forstand, rundt 22 C bør være greit) vil den takle det fint, men om den får gå noe særlig varmere enn det, bør den få ha stabilt høy temperatur til den er helt ferdig. Jeg har latt dubbel og quadrupel stige i temperatur fra 18 til 25 C og latt den jobbe ferdig der. Skulle jeg ha hatt en kjøligere gjæring, ville jeg ha holdt den på maks. 22 C.
 
Takk. Jeg kom fra jobb nå og stiller fra 21.5 til 22  °C. Jeg skal la gjære øllet helt ut (regner med 7 dager fra pitching) og setter på 10 °C to uker.
 
Jeg ville latt det stå 10-14 dager fra pitching før flaske- eller fattapping.
 
Sitat fra: Gahr på man 11 jan 2010, 17:19:37
Jeg ville latt det stå 10-14 dager fra pitching før flaske- eller fattapping.


Her stå det ja (refererer til emne '...bryte 1010-grensen)
Må si at jeg sliter av og til med språket og ordbruk. Jeg tapper (på flasker) ikke før ca 20. dag etter pitching. Og omstikking gjør jeg ikke. Bare rett før flasketapping. Jeg kaller for sekundairgjæring hvis jeg setter vørteren kjølig etter at gjærlåsen hat sluttet å prate. Men heter det lagring også?

Du mener faktisk å la ølen stå på samme (eller økt) temp i 10-14 dager og flaske deretter? Så at jeg skipper lagring i gjæringsdunken på lavere temp?.

Nå skønner du kanksje hvorfor jeg gjorde ikke dette  (refererer igjen til emnet "hvem kan hjelpe meg å bryte 1010")
 
Huub skrev:
Jeg kaller for sekundairgjæring hvis jeg setter vørteren kjølig etter at gjærlåsen hat sluttet å prate. Men heter det lagring også?

Du mener faktisk å la ølen stå på samme (eller økt) temp i 10-14 dager og flaske deretter? Så at jeg skipper lagring i gjæringsdunken på lavere temp?.

Nå skønner du kanksje hvorfor jeg gjorde ikke dette  (refererer igjen til emnet "hvem kan hjelpe meg å bryte 1010")

Ja, man kaller det gjerne sekundærgjæring etter at aktiviteten har roet seg, omstikking eller ikke. og ja, jeg mener å la ølet stå ved gjæringstemperatur i 10-14 dager.:)

Synes forøvrig norsken din er bra. Bedre enn min nederlandsk, i alle fall!
 
Jeg satt en dubbel med wlp530 på søndag og fikk for første gang skum ut av dunken. Jeg hadde heldigvis lest meg opp litt på forhånd, så det var ventet, og lokket lå bare løst på. For å minske mengden oversvømmelse skummet jeg av en del av det og samlet i et stort syltetøyglass i kjøleskapet 48 timer etter pitching. Jeg lurer nå på å sette en Quadrupel etter dette og vil da gjenbruke gjæren. Vil det da gå greit å bruke det jeg allerede har skummet av, eller bør jeg høste nå (96 timer) istedet? Skummet ser nå fastere ut i dunken, med en mer jevn hinne på toppen, enn da jeg høstet for to dager siden.
Og sånn ca hvor mye trenger jeg om jeg høster på et godt tidspunkt?
 
Har etter hvert brukt de fleste belgiske, 400, 500, 530, 540, 565. Har hatt gode resultater med alle, men gjæringen kan gå litt tregere, ja. Hva resulterer dette i ang startere? Bør man øke tidsforløpet i forhold til vanlige amerikanske og engelske gjærtyper? At starteren går i 48 timer i stedet for 24? Siste starteren på 500 virket helt død første 24 timer, men da tok den av og holdt på et døgn til.  Det var ett rør, ganske fersk, og 100g spraymalt. Siden starterene er så små dumper jeg hele satsen i karet, men bør man satse på lenger startere, eller har jeg bare vært uheldig?
 
AKA skrev:
Jeg satt en dubbel med wlp530 på søndag og fikk for første gang skum ut av dunken. Jeg hadde heldigvis lest meg opp litt på forhånd, så det var ventet, og lokket lå bare løst på. For å minske mengden oversvømmelse skummet jeg av en del av det og samlet i et stort syltetøyglass i kjøleskapet 48 timer etter pitching. Jeg lurer nå på å sette en Quadrupel etter dette og vil da gjenbruke gjæren. Vil det da gå greit å bruke det jeg allerede har skummet av, eller bør jeg høste nå (96 timer) istedet? Skummet ser nå fastere ut i dunken, med en mer jevn hinne på toppen, enn da jeg høstet for to dager siden.
Og sånn ca hvor mye trenger jeg om jeg høster på et godt tidspunkt?

Fikk du med noe av gjæren som fløt på vørteren eller bare det luftige skummet over? Jeg ville høstet en gang til, og kanskje brukt begge høstingene i en starter. Regner med du vannet ut det du høstet så ikke gjæren tørker inn, og at du var påpasselig med hygienen.
 
Fossdal skrev:
Har etter hvert brukt de fleste belgiske, 400, 500, 530, 540, 565. Har hatt gode resultater med alle, men gjæringen kan gå litt tregere, ja. Hva resulterer dette i ang startere? Bør man øke tidsforløpet i forhold til vanlige amerikanske og engelske gjærtyper? At starteren går i 48 timer i stedet for 24? Siste starteren på 500 virket helt død første 24 timer, men da tok den av og holdt på et døgn til.  Det var ett rør, ganske fersk, og 100g spraymalt. Siden starterene er så små dumper jeg hele satsen i karet, men bør man satse på lenger startere, eller har jeg bare vært uheldig?
Min starter trengte fikk stå i 72 timer før bunnfelling i kjøleskap. Den hadde kanskje ikke trengt fullt så mye, men det var fortsatt bra fart etter 36 timer. Jeg bunnfelte og dekanterte, to startere på hver 1.1L med ett rør gjær.

SindreW skrev:
AKA skrev:
Jeg satt en dubbel med wlp530 på søndag og fikk for første gang skum ut av dunken. Jeg hadde heldigvis lest meg opp litt på forhånd, så det var ventet, og lokket lå bare løst på. For å minske mengden oversvømmelse skummet jeg av en del av det og samlet i et stort syltetøyglass i kjøleskapet 48 timer etter pitching. Jeg lurer nå på å sette en Quadrupel etter dette og vil da gjenbruke gjæren. Vil det da gå greit å bruke det jeg allerede har skummet av, eller bør jeg høste nå (96 timer) istedet? Skummet ser nå fastere ut i dunken, med en mer jevn hinne på toppen, enn da jeg høstet for to dager siden.
Og sånn ca hvor mye trenger jeg om jeg høster på et godt tidspunkt?

Fikk du med noe av gjæren som fløt på vørteren eller bare det luftige skummet over? Jeg ville høstet en gang til, og kanskje brukt begge høstingene i en starter. Regner med du vannet ut det du høstet så ikke gjæren tørker inn, og at du var påpasselig med hygienen.
Jeg er litt usikker ang hva jeg faktisk fikk med, derfor vurderer jeg ny høsting far toppen, evnt fra bunn hvis det nå er for seint. Dette er min første gang med WLP530, og eventuell gjenbruk, så jeg er ikke helt sikker på egen vurderingsevne av hva som er gjær eller ikke. Det ser derimot mer ut som et gjærlag på toppen av skummet nå enn det gjorde når jeg tok av. Gjæren ble vannet ut noe ja, med kokt vann. Alt utstyret som ble brukt ble desinfisert med starsan.
 
Slenger meg på denne tråden i håp om litt hjelp her.

jeg har laget en dubbel med denne gjæren, OG=1.063, O2 tilsetting.
etter 6 dager er den nede i 1.020 og det er så og si ingen aktivitet i gjærlåsen.
Det ble satt starter på 2 vials, voldsom gjærutvikling som medførte gris i hele gjæringsskapet mitt  :noway:

Den startet på 18 grader, og var på 18-19 grader de første dagene, skrudde så opp til 23 grader, jobbet bra på 23 grader.

Hva kan jeg forvente av denne gjæren nå? vil den fortsatt gjære videre eller har gjæren gått i dvale?
 
Gi den litt mere tid. Vugg forsiktig på karet for å få gjæren ned i vørteren igjenn. Brukte denne på en blond og gjæret ned fra 1066 til 1012 på 7-8 dager med massiv blow off var oppe i 24 grader i vørteren på det meste
 
Jeg har opplevd at den har brukt over to uker på å gjære ut en dubbel. Da hadde den også mistet lysten på karboneringssukker, så jeg måtte etterfylle flaskene med US-05.
 
Kjetil S skrev:
Jeg har opplevd at den har brukt over to uker på å gjære ut en dubbel. Da hadde den også mistet lysten på karboneringssukker, så jeg måtte etterfylle flaskene med US-05.

Ok. Takk for svar.

Jeg topphøstet fra dette karet, så jeg tenker å lage en liten liten starter å benytte denne til karbonering om det skulle være nødvendig
 
Vekker denne i live igjen. Har satt 12 liter saison med én pakke WLP530 oppi. De første to døgnene har vært ganske hektisk, jeg har ikke egna slange til blow-off, så jeg har bytta til rengjorte gjærlåser i et sett. Nå putrer den litt roligere uten å spy krausen ut over hele badet.

Det er Kinn sin slåtteøl jeg sikter meg inn på, og derfor kjører jeg gjæring på betraktelig høyere temperaturer enn det jeg ser andre har gjort. Skalaen på bøtta har ligget på 27 grader hele tiden, og jeg har egentlig ingen planer om å skru den noe ned...

Noen som har nok erfaring med denne til å si noe om hva slags gjæringsforløp jeg kan vente meg? Kan jeg flaske etter to uker, eller burde jeg safe og la den stå lengre?

Ser og at noen sier karboneringa kan bli litt trøblete, bør jeg være forberedt på å etterfylle noe her? Jeg har en ekstra pakke WLP530 liggende som jeg kan ha oppi sammen med sukkerlake før jeg skal flaske.
 
Tilbake
Topp