Erfaringer med Wyeast Activator Oktoberfest

Heisann!

Som tittelen så flott sier er jeg på jakt etter noen erfaringer med denne gjæren. Jeg har satt to brygg med den nå, og er veldig spent på hvor lavt man kan gå temperaturmessig og fortsatt få gjæret ferdig? Ser på sidene til wyeast at det står ned til 9 grader, men jeg tenkte kanskje noen har praktiske erfaringer som sier noe annet.. Tror ikke alltid på det som står på pakka, en saus pose er IKKE til 4 pers feks......

Leif Ivar
 
Jeg har brukt den med godt resultat på 8 grader. Det er en multistrain som er veldig efffektiv og jeg har nådd FG minus 2 på fem dager.
Jeg synes den gir en nøytral profil og har brukt den bla a til Helles. Jeg sendte en mail til Wyeast og spurte om jeg
kunne bruke slurryen om igjen pga ujevn sedimentering av stainene. Jeg fikk til svar at det gikk nok bra
bare jeg rørte alt  godt om før bruk og ikke tok ut bare topplaget. Så jeg har brukt den
med godt resultat opp til tre ganger.
 
Det høres bra ut, kjølerommet mitt er ikke helt stabilt så det varierer mellom 7 og 9 grader. Men 5 dager sier du!? Trodde jeg hadde 3 ukers venting foran meg jeg.
Har 11 dager på den ene dunken nå. Kanskje jeg skal tappe av en liten prøve og se hva SG er gitt...
 
Oktoberfest  er som sagt en multistrain som sannsynligvis er
beregnet på industrien . Men fem dager krever
at du har pitchet nok og vital gjær og  tilsatt tilstrekkelig  gjærnæringssalt
og oxygen.
 
Bygde opp starter etter oppskrift på medlemssidene her, med mrmalty`s og wyeast sin pitchrate calc. Så jeg tror det er i orden. Når det gjelder oksygen tilførsel så har jeg ikke gjort annet enn å tappe fra kokern til gjæringsspann med stor fallhøyde, samt ristet godt på dunken etterpå. Gjæra tilsatte jeg midt i plaskinga. Lot så brygget stå i ca 25 grader til gjæringa var skikkelig i gang, så flyttet jeg det inn på kjøla. Tilsatte gjærnæring både i starter og vørter, etter anvisning på boksen. Wyeast sin gjærnæring. Tror det blir måling av denne i kveld jeg så får vi se..
 
Tja, du fikk i hvert fall en pangstart på gjæringa med 25 grader:)
Jeg pleier å ha vørteren på 8 grader og gjæren litt under 6-7 så
den får en kick.
Når den gjærer for fullt tapper jeg av såpass at oechslevekta flyter
i et måleglass og lar den stå varmt til den er ferdigjæret.
Da ser jeg potensiell FG og stikker om når brygget har nådd FG pluss 2.
Forholdet for deg skulle bli det samme men det er lettere å nå
lav FG med oxygentilførsel i vørteren.
 
Har målt den nå og da ligger den på 1024. Har også satt måleglasset i romtemp så tenkte jeg å se hvor langt ned den går. Har en følelse av at jeg ligger litt lavt på tempen slik at gjæringa stopper. Nå hadde det sikkert vært fint med varmekilde og ut-200 som jeg leser så mye om :)
 
Tja, har du et nogelunde nøyaktig termometer så du får sjekket temperaturen?
Siden det har gått så lang tid ville jeg uansett sluppet opp denne til 12-13 grader
så den ikke blir stående på gjæren mer enn høyst nødvendig. Hvis
prøven i romteperatur ikke kryper er det no galt med enten meskingen
eller gjærmengden. Siden du har kommet så langt ville jeg da
hatt på en knivsodd med pilsnerenzym. Ikke for mye, da blir det tynn suppe.
For enkelte er dette å banne i kjerka men jeg syns det er bedre å få et brukbart
resultat enn en oversøt suppe.
 
Jeg skal måle den prøven jeg tok i går, når jeg kommer hjem i dag. Den har da forhåpentligvis gått ned en del, og da skal jeg øke temperaturen på dunken slik at resten vil gjære seg ferdig også. Bestillte 2 stk UT-200 og ei varmeplate i dag tidlig :)
 
Ja da var den nede på 1,015 faktisk! Da blir nok greia å vente på varmeplate + ut-200 for så og regulere tempen opp til kanskje 12 grader eller noe!?
Eller skal man bare ta tida til hjelp og la det stå på ca 8. Det er da aktivitet i dunkene, for det bobler i låsen med jevne mellomrom. Litt usikker merker jeg ;)
 
Da er det jo på stell!
Temperaturen din er nok i laveste laget
men så lenge den gjærer er det ingen fare.
Mot slutten kan du øke til 12-13 grader
for å ta en diacetylrest.
Hvis den blir stående for lenge på gjæren
kan du få en bitter bismak fra gjæren.
Denne er selvfølgelig mest merkbar i lys lager.
 
Men nå lurer jeg på noe mer, som jeg nesten ikke veit om jeg vil ha svaret på......
De prøvene jeg har tappet av dette brygget er utrolig uklare. Er dette noe som vil bedre seg etter at gjæringa har fått jobbe skikkelig, (i og med at den står på litt lav temp nå)
eller har jeg ett "problem"?
 
Da er øllet tappet over på fat etter 3 ukers gjæring. Lot det stå i "kjellertemp" i 3 dager på slutten for å få det helt ferdiggjæret. Kan jo si det var for å ta en diacetyl rest eller hva det heter, men det veit jeg ikke hva er så da...... OG ble tilslutt 1016 (beersmith ville ha 1014) så det er vel greit!? Ble en smaksprøve her i sta og det ble en humlete lager kan man si :) Tok meg en BrewDog 77 Lager etterpå og de var faktisk forbausende like. Jeg har brukt Pearle mens BrewDog har brukt Motoeka Amarillo, men jeg vet ikke hvordan disse egentlig er i forhold til hverandre. Og det spiller da heller ingen trille så lenge det ble godt. Men for å "oppsummere" posten her så trenger nok Oktoberfest gjæra mere en 7-8 grader! Neste gang har jeg ut-200 og varmeplate så da skal jeg legge meg på 10-12!
Takk for alle tilbakemld!
 
Tja, var jeg deg ville jeg kontrollert at temperaturen var akkurat 8 grader og latt den være der.
Og så kjøpt inn ei oxygenflaske . Det finnes billige engangsflasker og det er ikke mye som skal til.
Mekk til en inlineløsning med et t-rør på en slange . Lagergjær krever mye oxygen for å vokse både i antall og vitalitet
og da hjelper det ikke å pitche riktig startantall hvis det ikke er nok oxygen.
 
Tar det aldri slutt med duppedingser man behøver....  ;)
Tilsetter du da oxygen kun ved pitching eller flere ganger under gjæringen?
 
Tilbake
Topp