Erfaringer Speidel fra vinsenteret.no

andyp

 
Da var Speidel 20 liter bestilt fra vinsenteret.no
Etter å ha klart meg greit med det tradisjonelle kjølebag og kjele prinsippet innser jeg at variabelt utbytte, mye manuelt arbeid kobinert med små barn gjorde bryggedagene kompliserte og lange.
Gleder meg derfor til å få automatisert en del av bryggeprosessen gjennom å benytte Speidelen  :)

Angående Vinsenteret.no: Kontaktet først Ola på Petit, men syntes responsen var for treg og "lite interessert" da jeg snakket med han. Endte derfor opp med å ringe til vinsenteret.no ved daglig leder Jon Olav Joten som virket seriøs og hadde en rask bestillingsprosess.
Han hadde solgt mange enheter og gav også god info om evt reklamasjon og hva som ble gjort hvis feil oppstod med produktet.
Fikk også bestilt uten å forhåndsbetale en sum da han hadde en bestilling på en del 20 og 50 liter enheter liggende, så slipper jeg å binde opp pengene før jeg får produktet :)
Estimert levering fikk jeg bekreftet til 20. mars, så får vi se hvordan dette vil gå. Har som sagt  iallefall ikke betalt noe, så har ikke noe annet en tid å tape.

Om noen har erfaring med vinsenteret og Jon Olav (ikke den gamle eieren) så kom gjerne med innspill.

Oppdaterer denne tråden ettersom hvordan dette går...
 
andyp skrev:
Angående Vinsenteret.no: Kontaktet først Ola på Petit, men syntes responsen var for treg og "lite interessert" da jeg snakket med han.

Ola B. treg og lite interessert? Nei vet du meg hva, jeg har vært innom der såpass mange ganger nå, at han er alt annet enn det!
 
Snakker bare av min korte erfaring, oh jeg er sikkert bortskjemt etter å ha tilbrakt mye tid i Statene, men syntes ikke kundeservicen var noe å skryte av pr telefon iallefall.
Jeg er ikke interessert i å vente mer en nødvendig, og når Ola ikke tar bestillingen direkte når jeg ringer på et såpass kostbart produkt kan det være det samme...
 
Jeg bestilte Speidel fra Petit fredag (sent på kvelden).
Hadde den i går. Så lite å si på responsen der.

Håper at du får like gode erfaringer med vinsenteret.
 
Som nevnt i en annen tråd så har jeg kjøpt både Speidel 20L og startsett Corneliusfat fra Vinsenteret. Varene kom fort og det var ikke noe å si på servicen eller responsen. Fikk beskjed på mail den dagen Speidelen skulle komme og møtte opp på Majorstua og sto klar da bilen kom med varene ;D

Til trådstarter: Speidelen er helt suveren for oss med barn, skiftarbeid og ellers en hektisk hverdag. Min bryggerutine er nå at jeg står opp litt ekstra tidlig når jeg har skiftbelagt fri midt i uka og setter i gang speidelen ca en time før jeg vekker unga. Malten er helt i og meskeprogrammet er satt i gang før jeg starter med smøring av matpakker, kler på unger og følger i barnehage/skole. Da er det nesten klart for å starte med skylling og koking når jeg er tilbake. Hele bryggedagen inkludert vask av utstyr og rydding av kjøkkenet er ferdig før jeg henter eldsteman på skolen 1330.
 
Hvor lang garanti har Petit-Agentur på Speidel ser det ikke på siden nå. før var det 1år og hva sier loven?


En Speidel er vel ment å vare i lengre en 2år burde ikke garantien være lengre en 1år da?

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon.

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal  gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven - enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen selv om det er du selv som har forårsaket feilen.
 
Og da var Der Braumeister im Haus  ;D
Kom egentlig for en uke siden, men pga vinterferien så ble den hentet først i dag så meget raskt levert.
Blir nok et jomfrubrygg til uka regner jeg med. Et flott instrument å leke med nå som man har pappaperm...
 
Har Speidel opphevet agenturavtalen med Petit? Eller kjøper Vinsenteret gjennom Petit? Om de importerer via Sverige og selger i Norge, så høres det veldig, veldig lite lovlig ut. Det er jo andre bryggesjapper som har fått avslag i forsøk på å komme seg inn på Speidel-markedet i Norge.
 
kareblak skrev:
Har Speidel opphevet agenturavtalen med Petit? Eller kjøper Vinsenteret gjennom Petit? Om de importerer via Sverige og selger i Norge, så høres det veldig, veldig lite lovlig ut. Det er jo andre bryggesjapper som har fått avslag i forsøk på å komme seg inn på Speidel-markedet i Norge.

Avtaler om selektiv distribusjon er som hovedregel forbudt etter EU-retten. Denne typen parallelimport er altså normalt lovlig.
 
Så det er Speidel som legger begrensninger på hvem de vil selge til? Høres da vitterlig ut som to sider av samme sak?
 
kareblak skrev:
Så det er Speidel som legger begrensninger på hvem de vil selge til? Høres da vitterlig ut som to sider av samme sak?

Speidel kan selge til hvem de vil og la være å selge til hvem de vil, men de kan ikke legge noe særlig begrensninger på hvem forhandlerne deres selger til. Så en norsk forhandler kan kjøpe av en tysk forhandler og selge videre.

Reiser du til Tyskland og får en god pris på 15 speideler kan du ta dem med til Norge og selge dem, uten at det er ulovlig. Riktignok må du håndtere garanti osv, men det er et litt annet forhold.
 
Finnes det erfaringer rundt garantisaker på maskiner kjøpt fra Vinsenteret. Ser det er mye kritikk av dem fra tidligere - hvordan har dette utviklet seg?
 
kareblak skrev:
Finnes det erfaringer rundt garantisaker på maskiner kjøpt fra Vinsenteret. Ser det er mye kritikk av dem fra tidligere - hvordan har dette utviklet seg?
Garanti kan du evt ta direkte med produsent. Ser det er flere i bla. USA som tar kommunikasjonen direkte med Speidel og får knallgod service. Går også raskere enn å gå via et distribusjonsledd. Når det gjelder evt reklamasjon som går utover garantitiden er det norsk kjøpslov som gjelder (inntill 5 år reklamasjon). Her har jeg ingen erfaring, men de samtalene og kontakten jeg hadde med Vinsenteret før kjøp virket iallefall seriøse. Vet mange har handlet speidel derfra, og eier sa selv at han hadde over 15 stk på venteliste til 50-literen til enhver tid.
 
Hei

Jeg var en av de som valgte å kjøpe Speidel hos vinsenteret, jeg må innrømme at det var en god pris som fikk meg til å kjøpe maskinen. Det er alltid en risiko at god pris har sin årsak i manglende oppfølging av kunder.

I november fikk jeg det velkjente problemet med krana på speidelen. Sendte epost til vinsenteret og etter en purring fikk jeg svar om at ny kran var bestilt. Dette syntes jeg var bra. desember og halve januar gikk og ingen kran kom. Jeg purret, og purret og purret. Tilslutt etter å ha truet med klage til forbrukerrådet og om å advare andre om kundeservicen fikk jeg en epost om at han hadde  sendt dette til sin leverandør og ventet på svar.

Dette er jo et merkelig svar all den tid vinsenteret skriver allerede 20. november at ny kran er bestilt.  Det ser dessverre ut som om det gamle ryktet til vinsenteret fremdeles har sin gyldighet.

Hvorfor skriver jeg dette, hevngjerrighet. Tja noe det skal jeg innrømme, men jeg ville ha vært svært takknemlig for et innlegg som dette den gangen jeg vurderte hvor jeg skulle kjøpe speidel.

mvh

Bårdd
 
:noway: Ikke imponerende av vinsenteret akkurat..

God kundeservice er verdt noen kroner. Spesielt på produkter som lever så lenge og koster så mye som en Speidel :)
 
Hei og takk for det

Jeg har vel i grunnen gitt opp vinsenteret. Gidder ikke sitte med en kran som må justeres med tang hver gang jeg skal brygge i mer enn to måneder, så ny kran er innkjøpt. Det er aldri et godt tegn når selger endrer forklaring fra at ny kran er bestilt, til to måneder etterpå skriver, jeg har tatt dette opp med min leverandør. Men som jeg skriver jeg hadde satt pris på slik informasjon jeg nå gir den gangen jeg vurderte hvor jeg skulle kjøpe Speidel.


mvh

Bårdd
 
Noe sier meg at han ikke får bestilt varer hos Speidel i Tyskland, og det er man avhengig av når man ikke har lager....
 
Har nå hatt Speidelen i ett år, kjøpt fra vinsenteret, og kjøper ikke noen av argumentene om at "det er viktig å kjøpe den av xxxxx for service osv,osv".
Speidel har en kjempeservice selv, og det er enkelt for sluttbruker å ta kontakt med de direkte på Speidels nettsupport. Har vært i kontakt med de 2 ganger: Problemer med varmekappe som ikke passet (fikk tilsendt ny uten spørsmål) og kranproblemet - her fikk jeg svar på mail i løpet av 1 time om at de sender meg en ny rekommandert asap.
Bare for å poengtere at uavhengig av hvem du kjøper Braumeisteren av vil Speidel være svært behjelplige med eventuelle problemer og spørsmål, og svare deg i løpet av svært kort tid. Tydelig at de tar kundeservice på alvor!
 
Tilbake
Topp