Erfaringsoverføring: Bruk av ris i øl

Erlendso

Dommer
Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer med bruk av ris i øl;

Bruk av ris i øl gjør ølen lysere og lettere uten å bidra til hverken ut-tynning eller smak. Mesker du ris sammen med basismalt vil en stor del av stivelsen i risen konverteres til maltose. Dette gir etter min mening en litt annen karakter enn å bruke sucrose. (vanlig Sukker) Uansett vil smaken oppfattes som "crisp", og ris er uunnværlig i fks. Cream Ale og light american lager. Kommerssielle øltyper som bruker ris er fks. Asahi, Sapporo, Heineken (ihvertfall 5% versjonen), Millers, Budweisser, og Coors.

Det finnes 3 typer ris man kan bruke som brygger; Flaket ris, rå ris, og hurtigris. Hurtigris sies å være det samme som flaket ris og kan tilsettes direkte i mesken; Rå ris må kokes til den blir gelatinasert før den kan oppi mesken. Jeg har prøvd rå ris og Uncle Bens hurtigris.

Erfaringer
For et års tid siden prøvde jeg meg på en cream ale med 10% Uncle Bens hurtigris og 90 % pilsner malt med målrettet OG på 1.050. Kvernet riskornene for å øke overflaten på riskornene og tilsatte i mesken direkte. Pga. all risen økte jeg mesketiden til 90 min. Mesket på 65*C. Steike for et utbytte! Måtte vanne ut ølen så mye at både kokekaret og gjæringskaret ble fullt. Brukte Cascade som bitterhumle (20 IBU) og aromahumle. Gjæret med Saflager S23 på 14 grader i 2 uker, lagret ved 2 grader i 2 uker. Resultat: Ølet ble etter min mening veldig tørsteslukkende, crisp, og lett, og perfekt  som "plenklipper-øl". Cascade-humlen bidrar til en citrusaktig smak som passer bra etter å ha slitt seg gjennom gresstuer store som keops-pyramider med en plenklipper fra Plantasjen. Et veldig drikkbart alternativ til tyngre pale-ales på en varm sommerdag.

Så skulle jeg prøve å gjenta suksessen i år. Denne gang med rå ris og min aller første cereal-mash. Skithelvetes grisejobb. Det jeg hadde i skapet var Landlord sin middagsris. De som har smakt den til mat vet at den smaker som en pappeske hvor en uteligger har bodd, så jeg tenkte jeg skulle prøve å bruke den til noe fornuftig. Jeg forkokte risen i ca. 50 minutt til den ble gelatinasert, og tilsatte dette sammen med mesken. Fikk også denne gang veldig bra utbytte, OG ble 1.048, og satt alt til gjæring i 2 uker ved 10 grader med god hjelp fra Saflager W34. Humlen jeg brukte var forøvrig Tettnanger denne gangen.
Prøvesmakte i går. Ølet smakte forsåvidt godt og akkurat slik en cream-ale skal, men SHIT; Pappsmaken fra Landlord-risen fulgte med og gjorde seg svært gjeldende i ettersmaken! Det kan selvfølgelig ha noe å gjøre med at jeg har en dau halvråtten oter liggende i skapet sammen med matvarene (hehe, neida). Men likevel tror jeg valget faller på gode gamle Uncle Bens neste gang. 

Konklusjon: Invester i hurtigris eller flaket ris når du skal bruke dette i øl. Mash low. Mash long. Begrens humlen. Gjær kaldt. Og ikke minst: RDWHAHB
 
Fine greier, erfaringsoverføringen da.

mesker selv alltid 90-120 minutter, men aldri prøcd med ris, vet ikke om lang mesketid kan gjøre galt, men mesketid er endefinisjonssak, er det fra de første maltkorn havner i meskevannet til temperaturen er oppe i 80 grader ?
 
Erlendso skrev:
Prøvesmakte i går. Ølet smakte forsåvidt godt og akkurat slik en cream-ale skal, men SHIT; Pappsmaken fra Landlord-risen fulgte med og gjorde seg svært gjeldende i ettersmaken! Det kan selvfølgelig ha noe å gjøre med at jeg har en dau halvråtten oter liggende i skapet sammen med matvarene (hehe, neida). Men likevel tror jeg valget faller på gode gamle Uncle Bens neste gang. 

Hva med å prøve basmati eller jasmin ris fra invandrerbutikkene?

Når du sier du fikk veldig bra utbytte på den første, der du siktet på 1050, hvor høyt havnet du før utvanning?
Putta du bare risen oppi som den var i meskekaret?, ikke knusing, ikke utvanning/koking?, bare på rårisen du gjorde det?
 
neslekkim skrev:
Hva med å prøve basmati eller jasmin ris fra invandrerbutikkene?

Når du sier du fikk veldig bra utbytte på den første, der du siktet på 1050, hvor høyt havnet du før utvanning?
Putta du bare risen oppi som den var i meskekaret?, ikke knusing, ikke utvanning/koking?, bare på rårisen du gjorde det?

Ifølge Amerikanerne på homebrewtalk.com bør man ikke bruke Jasminris eller basmati-ris, nettopp fordi de setter bismaker. (Aner ikke om det er noe i det) I tillegg kleber Jasminris noe sinnsykt, men det har trolig lite å si når den er i mesken. Kanskje jeg må prøve en av disse og!

Uncle-bens hurtigrisen ble ikke kokt da den allerede skal være pre-gelatinasert fra fabrikk; Bare kjørte den gjennom maltmølla og rett i meskekaret sammen med malten. Dette fordi jeg innbiller meg at større overflate på riskornene totalt, vil gi bedre utbytte. Hvis jeg husker riktig kom jeg over 1.060 på OG til å begynne med.
 
Takk for infoen. Har noe flaket ris liggende og trenger absolutt en grasklipper øl  :yes:...Vil forholde være omtrent det samme med flaket ris som med Ucle Bens hurtigris, ca. 10%?
 
Jens Martinsen skrev:
Takk for infoen. Har noe flaket ris liggende og trenger absolutt en grasklipper øl  :yes:...Vil forholde være omtrent det samme med flaket ris som med Ucle Bens hurtigris, ca. 10%?

10 % ris vil gi deg en grei og lys øl. Hele vitsen med risen er at den tar vekk en del av fargen og maltsmaken, samtidig som ølen ikke virker "utvannet" som enkelte ganger kan være tilfellet med bruk av sukker. I vekt er flaket ris og uncle-bens hurtigris det samme.
 
Erlendso skrev:
neslekkim skrev:
Hva med å prøve basmati eller jasmin ris fra invandrerbutikkene?

Når du sier du fikk veldig bra utbytte på den første, der du siktet på 1050, hvor høyt havnet du før utvanning?
Putta du bare risen oppi som den var i meskekaret?, ikke knusing, ikke utvanning/koking?, bare på rårisen du gjorde det?

Ifølge Amerikanerne på homebrewtalk.com bør man ikke bruke Jasminris eller basmati-ris, nettopp fordi de setter bismaker. (Aner ikke om det er noe i det) I tillegg kleber Jasminris noe sinnsykt, men det har trolig lite å si når den er i mesken. Kanskje jeg må prøve en av disse og!

Uncle-bens hurtigrisen ble ikke kokt da den allerede skal være pre-gelatinasert fra fabrikk; Bare kjørte den gjennom maltmølla og rett i meskekaret sammen med malten. Dette fordi jeg innbiller meg at større overflate på riskornene totalt, vil gi bedre utbytte. Hvis jeg husker riktig kom jeg over 1.060 på OG til å begynne med.

Med tanke på pappsmaken så antar jeg at den setter bismak, spørsmålet er bare om bismaken blir feil eller god, Jasminris smaker jo godt :), og klebring, vask/skyll risen først, så kleber den ikke.
over 1.060 ja.. pent tall :)
 
For å dra dette litt lenger.

Mange brygger øl enklest mulig av 1stk ølsett fra Europris sammen med 1,5kg sukker.

Ølet blir billig, og drikkenes. Ikke minst er det råvarer som er lett å få tak i fra Europris og matbutikker som finnes over alt.
Men det som er drepen her, og drar ned smaken er sukkeret.

Hvordan blir det da å bytte ut 1,5kg sukker med 1,5kg oppmalt hutigris? Sammen med et Brewmart ølsett fra Europris som inneholder 1,7kg maltekstrakt + humle?
 
Mixmaster skrev:
For å dra dette litt lenger.

Mange brygger øl enklest mulig av 1stk ølsett fra Europris sammen med 1,5kg sukker.

Ølet blir billig, og drikkenes. Ikke minst er det råvarer som er lett å få tak i fra Europris og matbutikker som finnes over alt.
Men det som er drepen her, og drar ned smaken er sukkeret.

Hvordan blir det da å bytte ut 1,5kg sukker med 1,5kg oppmalt hutigris? Sammen med et Brewmart ølsett fra Europris som inneholder 1,7kg maltekstrakt + humle?

Vel; Ris må meskes. Du kan med andre ord ikke bruke ris i ekstrakt-brygging med mindre du foretar en ganske stor "mini-mash".
 
Mixmaster skrev:
For å dra dette litt lenger.

Mange brygger øl enklest mulig av 1stk ølsett fra Europris sammen med 1,5kg sukker.

Ølet blir billig, og drikkenes. Ikke minst er det råvarer som er lett å få tak i fra Europris og matbutikker som finnes over alt.
Men det som er drepen her, og drar ned smaken er sukkeret.

Hvordan blir det da å bytte ut 1,5kg sukker med 1,5kg oppmalt hutigris? Sammen med et Brewmart ølsett fra Europris som inneholder 1,7kg maltekstrakt + humle?

Bytte sukkeret med godt sukker?
Evt bytte ølsettet med maltekstrakt, tørr eller flytende og heller koke det?

Mulighetene er mange.. selv uten å gå overbord med å bygge fult bryggeri, de fleste har, eller trenger en pinnekjøttkjele allikevel :)
 
Det jeg leter etter. Er en god oppskrift, som er enkel med ting alle kan få tak i på vanlige butikker.

Når man må til spesialbutikker langt unna, eller bestille over nett med porto. For å få tak i råvarer og utstyr få har hørt om.
Da skal man kanskje være litt over normalt innteressert for å komme over terskelen med å starte med denne hobbyen.

Hvis det finnes en slik enkel oppskrift, som det ikke krever noe av deg å prøve. Kommer nok avanseringen etterhvert når dette ble en knallsuksess.

Hender folk får interessen for ølbryggerhobbyen når de smaker noe jeg har laget. Men de faller fort av og motivasjonen for å starte selv forsvinner når jeg vokner til liv og forteller i det lange og det breie hvordan jeg har leget det med stjerner i øynene ;)
 
Mixmaster skrev:
Det jeg leter etter. Er en god oppskrift, som er enkel med ting alle kan få tak i på vanlige butikker.

Kjøp ølsett som ikke skal tilsettes sukker. Selv Europris har 3 kg-sett som gir ganske bra øl.
 
Kan risen meskes på samme måte som malt alene. Eller må den maskes sammen med malt?
Ris i seg selv har vel ikke noen ensymer, så den må maekes sammen med malt for at ensymene til malten skal virke sammen med risen?

Ev. om den kan blandes med noe annet. For å få på plass ensymene?

Correct me if I'm wrong...
 
Mixmaster skrev:
Kan risen meskes på samme måte som malt alene. Eller må den maskes sammen med malt?
Ris i seg selv har vel ikke noen ensymer, så den må maekes sammen med malt for at ensymene til malten skal virke sammen med risen?

Du har helt rett. Ris og umaltet korn inneholder ikke enzymene som skal til for å bryte ned stivelsen til sukker og må meskes sammen med malt.

Ev. om den kan blandes med noe annet. For å få på plass ensymene?

Du kan selvfølgelig tilsette enzymer, for eksempel er vel «pilsnerenzym» amylase.
 
En liten oppdatering; "Landlord-smaken" begynner så smått å forsvinne. Nå smaker det som en cream-ale skal gjøre. Vil likevel bruke hurtigris neste gang.
 
Noen som har prøvd med klebrig ris?
Selges i asiamatbutikker.
Kalles også sticky rice, sweet rice eller glutinous rice.
 
Tilbake
Topp