Erstatning av Keg Lube?

Finnes det noe som kan erstatte keg-lube som finnes en vanlig husholdning? Alle nettbutikker er utsolgt for disse produktene, og jeg tenkte å karbonere naturlig på fat for første gang denne uka. For å være sikker på at fatene blir tette kunne jeg tenke meg å få smurt pakningene. Er jo livredd for infeksjon, så er det minste tvil om hygiene kjører jeg heller alt på flaske. Noen tips?

TSH

Finnes det noe som kan erstatte keg-lube som finnes en vanlig husholdning? Alle nettbutikker er utsolgt for disse produktene, og jeg tenkte å karbonere naturlig på fat for første gang denne uka. For å være sikker på at fatene blir tette kunne jeg tenke meg å få smurt pakningene. Er jo livredd for infeksjon, så er det minste tvil om hygiene kjører jeg heller alt på flaske. Noen tips?
Jeg smører mine o-ringer med Hvit vaselin. Har brukt dette på jobb i mange år også.
http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/Hvit-vaselin-NAF-100-g/PID-879070.aspx

Har du clas ohlson butikk i nærheten kan du kjøpe en tube med armaturfett. Næringsmiddelgodkjent, smak og luktløst fett.

Hallstein

Norbrygg-medlem
Vanlig gul vaselin fra butikken funker fint for min del. Jeg tenker om det er godkjent for å bruke på leppene, er det bra nok til fatene mine.

Tjt

Ville holdt meg til vaselin av det dere nevner. Silikonolje/fett ville jeg ikke likt å få i meg, neppe positivt for skum i ølet heller. Vannbaserte glidemidler vil løse seg i ølet, og vaskes bort fra pakning. Frister ikke meg å drikke øl med glidemiddel løst i...

SindreW

Norbrygg-medlem
Både silikonbaserte produkter som hanefett/armaturfett og petroliumsbaserte som vaselin fungerer fint.

De er ikke vannløselige så om du ikke tar helt av under påføringen får du ikke dette i deg.

De silikonbaserte beholder sine smøreegenskaper over et større temperaturområde.

Ky gel er vannløselig og kan både vaskes bort og tørke ut.

FrankD

Norbrygg-medlem
Jeg har opplevd at o-ringer på kamerahus endrer konsistens ved bruk av vaselin. Silikonfett er ok. Men ikke silikonspray. Løsemiddelet tærer på plast.

Sent from my iPhone using Tapatalk

FrankD

Norbrygg-medlem
En hobbyfotograf som har dradd med seg et nikon d600 i et ikelite hus. Oringen på porten ble 3 cm for lang etter å ha brukt vaselin.

Jeg kjøpte meg keg-lube når jeg gikk til anskaffelse av fat for et par år siden. Har ikke hatt behov for å bruke det enda og aldri hatt problemer utette fat. Har karbonert både kunstig og naturlig.

Topp