Erstatning for California Lager Yeast

Hei,

jeg lurer på å brygge et California Common/Steam Beer, og regner med at jeg bør ha en gjær av typen Wyeast California Lager. Nå ser jeg at hverken vinogbar.no eller Petit-agentur har denne inne. Er det noen annen gjærsort jeg kan bruke som erstatning, eller vet noen av en annen forhandler som fører WCL?
 
Hmm, ifølge tabellen i [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1585.0]denne tråden[/iurl] så er det kun California Lager som er egnet til dette. Men du kan jo høre med Rune Midttun (www.maltbua.no) om han har tilsvarende fra Whitelabs.
 
En nødløsning er Wyeast 1056 eller White LAbs WLP001 California Ale. Ikke samme gjær, men gjæret på litt lav temperatur (17-18C), gir den et rent øl, som i alle fall nar viss likhetstrekk med lager og California common.
 
Takk for tips.

Er det noen flaskemodnede øl i Steam Beer-sjangeren tilgjengelig i Norge som det går an å dyrke fram gjæren fra? Er det f.eks. gjær i bunnen av Anchor Steam flasker jeg kan kjøpe på polet?
 
Erlendso skrev:
Kjøp den på www.MoreBeer.com

Be om is når de sender den.  8)

Beklager, mente selvfølgelig www.northernbrewer.com som fører Wyeast.

Men om de har den på Petit er det liten vits i år krysse dammen!  8)
 
Ser den er på Petit nå. Skjønner ikke hva jeg har surra med, men kan jo tenkes at de var tom i noen dager. Evt. har jeg sett i kryss.

Uansett, takk for alle tips!
 
Med vår hobby er det akseptabelt att man ser litt i kryss av og til
kryss.gif
 
Tilbake
Topp