Erstatning for Victory malt

Hei,

jeg vurderer å lage en American Pale Ale snart. Etter å ha bommet med en egenmekket oppskrift på IPA har jeg bestemt meg for å vende tilbake til min så langt vellykkede strategi om å brygge oppskrifter som har vunnet i konkurranser :)

Har derfor gravd opp denne fra Jamil:
http://beerdujour.com/Recipes/Jamil/Jamils_American_Pale_Ale.html

I denne benyttes det 4% Victory malt og det føres dessverre ikke på butikker i Bergen. Fant imidlertid denne tråden der noen røstet pale malt for å oppnå det samme:
http://www.homebrewtalk.com/f12/vienna-malt-acceptable-replacement-victory-malt-155954/

Er det noen som har erfaring med dette og kan anbefale evt fraråde dette som en erstatning for Victory malt?

Andre forslag til erstatning mottas selvsagt også med takk   :)


Edit: Presiserte tittel
 
Får prøve med Amber om jeg ikke får andre tilbakemeldinger de neste dagene. Har uansett to andre brygg som skal gjøres først  :)
 
Amber malt vil nok ikke være det samme (en god del mørkere), men heller ikke så langt unna at ølet blir udrikkelig. Du kan kanskje halvere mengden og øke mengden basismalt tilsvarende, for å være på den sikre siden. TF Amber er ganske tydelig, men passer fint i en pale ale i små mengder.

Jeg vil nå også legge til at gode oppskrifter tåler en del modifikasjoner. Så lenge du følger dem noenlunde og bytter ut med omhu -- og selvsagt passer på renslighet, gjær og gjæringstemperatur  -- vil du få godt øl.
 
Kjetil S skrev:
Amber malt vil nok ikke være det samme (en god del mørkere), men heller ikke så langt unna at ølet blir udrikkelig. Du kan kanskje halvere mengden og øke mengden basismalt tilsvarende, for å være på den sikre siden. TF Amber er ganske tydelig, men passer fint i en pale ale i små mengder.

Jeg vil nå også legge til at gode oppskrifter tåler en del modifikasjoner. Så lenge du følger dem noenlunde og bytter ut med omhu -- og selvsagt passer på renslighet, gjær og gjæringstemperatur  -- vil du få godt øl.

Sjå der ja, de lærde har gode tips.  :biersmile:
 
Ser at jeg ikke har oppdatert denne tråden med løsningen jeg landet på til slutt.

Jeg fant et sted en oppskrift som beskrev at man kan oppnå (nær) det samme ved å røste pale malt i ovnen på 180 grader i 15-20 min. Jeg har gjort dette med hell i mine APA.

Skal se om jeg kan grave opp referansen senere i dag.
 
Jeg kjøpte Biscuit, men kan godt teste å røste pale i ovnen også. Vil du si at du fikk noe som lignet nøttesmak av denne metoden?
 
Vanskelig å si, jeg har ikke sammenlignet med biscuit malt. Det beste er nok at du forsøker selv med litt pale malt og smaker på denne etter røsting.
 
Var innom bryggselv for en stund siden og de snakket om å ta inn amerikanske malttyper fra Briess som Victory, Special Roast etc.
 
Etterspørselen etter Victorymalt og andre amerikanske spesialmalter skyldes vel at Zainashef og andre amerikanere bruker dem når de skal imitere engelske øl
- fordi de engelske malttypene som brown og amber ikke har vært å få tak i i USA ?

Harald
 
Tilbake
Topp