Erstatte caramunich med Crystal

Pål Heide Kielland

Norbrygg-medlem
Har planlagt en scwarzbier med caramunich III, men av diverse grunner har jeg ikke caramunichen her akkurat nå. Kan denne erstattes med crystal/dark crystal fra thomas fawcet?(som jeg har liggende)
 
Har planlagt en scwarzbier med caramunich III, men av diverse grunner har jeg ikke caramunichen her akkurat nå. Kan denne erstattes med crystal/dark crystal fra thomas fawcet?(som jeg har liggende)
Skulle vel gå bra vil jeg tro.
Er ingen ekspert, men regner med at det ikke er store mengder du skal bruke og da går det vel greit.
Et av mine favoritt :D
 
Spørs vel på hvor mye du bruker av den mørkere malten i tillegg.
Men har du en lysere caramalt så er det kanskje tryggere.
Tror egentlig at dark crystal går bra.
Gjær og gjæringsregime har vel like mye å si som de ekstra grammene med dark crystal.
 
Det vil nok ikke bli helt det samme, spørs på mengder forsåvidt. Caramunich har et mer kjeksete mørkt knekkebrød-preg enn andre krystallmalter av samme farge, hvor i allefall litt generelt de britiske er litt mer på sirup-siden. Litt søtere og tyngre. Men det er bare å kjøre på siden det er det du har.
 
Enig i det. Smakte på caramunich for et par dager siden. Det hadde en litt syrlig smak i min gane i forhold til vanlig caramalt.
Men jeg hadde ikke vært redd for å bruke såpass lite av det i en scwarzbier.
 
Tilbake
Topp