ESB humleskjema

Hei folkens!

Jeg skal brygge en ESB, med utgangspunkt i Fuller's ESB-kloneoppskrift. Den har OG 1.057 med 8 % Crystal 120EBC, pluss 4 % ambermalt og 4 % caramalt. Jeg har tilogmed litt roasted barley (noen få gram). Mesker på 67 C, 24 liter batch.

Foreløpig humleskjema:

Totalt 46 IBU

60 min:
28 g - Challenger, IBU: 23.36
16 g - East Kent Goldings,  IBU: 10.17

15 min:
12 g - Challenger,  IBU: 4.97
24 g - East Kent Goldings, IBU: 7.57

0 min:
12 g - Challenger
24 g - East Kent Goldings

Jeg er litt usikker på humleskjemaet mitt.  Totalt er det 46 IBU Tinseth, som er der jeg ønsker det. Men er det "for mye" aroma- og smakshumle her? Noen som har ideer om hvor vidt humlearoma blir veldig fremtredende her? Ønsker et bittert øl med god maltbakgrunn. Caramalten, amber og crystal skulle fikse bakgrunnen, med god sødme som tåler 46 IBU. Jeg ønsker også rikelig med aroma, men det må ikke bli en IPA.

Innspill mottas med takk! :-D

Simen.
 
Sjekk podcast (Brew Strong / Jamil Zainasheff) for klone av Fuller's ESB. Dei har også program for kloning av både London Pride og 1845 Old ale. Informative, inspirerande og humoristiske program  :skitbra:
 
Ah, ser at jeg var litt uklar i formuleringen: jeg skal ikke klone Fullers, men bare ta utgangspunkt I en kloneoppskrift, og modifisere etter smak. Mitt øl blir en del bitrere enn Fuller, og har også mer smak generelt.

Men takk for innspillet. Pga dårlig hørsel har jeg litt problemer med å følge radioprat, men skal gi det et forsøk til, for digger ESB og slike.
 
Tilbake
Topp