ESB - hvor mye sukker til flaskekarbonering?

Jeg skal tappe en ESB på flasker.  Hva er da riktig sukkerkonsentrasjon (vanlig farin) ved flaskekarbonering?  Det har stått til gjæring ikke over 20 grader i to uker. Bør det evt stå en liten stund for utgjæring ved høyere temperatur, isåfall hva er grunnen til at det er lurt?

E
 
I følge kalkulatoren jeg bruker, skal du ha mellom 0,75 og 1,3 volum CO2 i en ESB: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html?15712190#tag
Dersom du velger 1 volum CO2, skal flaske 20 liter som har gjæret ved maks 20 °C, skal du i følge kalkisen tilsette 11,1 gram sukker totalt. Med tanke på at ferdiggjæret ale allerede holder ca 0,9 volum CO2, gir dette mening.
Kok opp litt vann og 11,1 gram sukker, stikk om ølet og bland dette forsiktig sammen.

Dersom ølet ditt er ferdig gjæret, ser jeg ingen grunn til å la det stå lenger. Sjekk SG/FG over 3 dager, og dersom den ikke endrer seg, er den ferdig og kan flaskes.
Lykke til! :)
 
Det er nok typeriktig med så lavt vol co2, men jeg ville heller karbonert som type Engelsk Pale Ale (rundt 2 vol co2). 1.0 vol vil for de fleste oppleves altfor flat, evt kjør 50/50 med både 1.0 og 2.0 så kan du merke forskjellen selv og finne ut hva du liker best.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
1 volum er nok for cask-øl. Flaskeøl er mer karbonert. Bare sjekk med Fullers ESB som du kjøper på Polet: det skummer greit når du heller det i glasset.
 
Tusen takk for nyttige svar og innspill.  Dette hjalp.  Kalkulatoren var veldig nyttig. Jeg synes også (ut fra begrenset erfaring) at 1 vol CO2 virker lavt (i forhold til at jeg tidligere har brukt 6-6.5 g/L for APA/IPA, og høyere for hveteøl.  1 vol CO2 svarer til en sukkertilsats tilsvarende bare 0.4 g/L.  Tror jeg går for 2 vol CO2 som tilsvarer ca 3.5 g\L, så får vi se :).  Et veldig flatt øl er kanskje ikke det jeg ønsker...

Takk igjen for oppklarende og nyttige svar!

E
 
Tilbake
Topp