Et forslag om varmekolbebestilling

Jeg lurer på om det hadde vært en idé å finni en fabrikk som hadde vært villig til å lage en batch på skal vi si 50 stykk cirkulære rørelement med en effekt på 4500W, og med en effekt på 5 watt per kvadratcm.. Skal så klart være i materialet Rustfritt stål, legering ASTM/AISI 316 / UNS S31600. Jeg skulle tro at det er marked for sånne elementer på ebay eller andre hensiktsmessige steder

link til den orginale posten:
 
Det kan være en grei idé dersom flere vil skaffe seg slike kolber. Men jeg tror på den andre siden også at mange greier seg med vanlig, avlange kolber. Så det blir kanskje litt spesialistisk. Man trenger sikkert bare 1 eller 2 til en kokekjele til opptil 100 liter?
 
Eduard skrev:
Det kan være en grei idé dersom flere vil skaffe seg slike kolber. Men jeg tror på den andre siden også at mange greier seg med vanlig, avlange kolber. Så det blir kanskje litt spesialistisk. Man trenger sikkert bare 1 eller 2 til en kokekjele til opptil 100 liter?

3.5 Kw skal holde fint til 50 liter, dessuten er det jo få som har mer en 16A kurs på bryggerom vis det er tofase.
16 Amperes kurs greier jo 3520 W belastning.
 
Jeg har planer om å kjøpe 3 slike runde elementer. Men jeg trenger dem i løpet av 2-3 uker, så det kan vel holde hardt...
 
Jeg anbefale å ta kontakt med Strukturgruppan i Sverige. De lager akkurat det du ønsker og er konkurransedykige med hht. til pris/levering og gir gode rabatter på mengder som beskrives her.
http://www.structurgroup.se/
 
jeg snakka med en på norskebacker, de kunne godt lage en del elementer i 304 rustfritt stål og med en total effekt på 3500 watt, og litt under 5 watt per kvadratcm.

Prisen for å sette opp maksinene blir da 3000 kroner ( som deles på hvor mange som melder seg ) + 750 kroner per element.

Vis det da melder seg 10 stykk, så blir kostnaden per element 1050 kroner.
 
Jeg har tidligere sagt meg interessert i å ha tre sirkelrunde elementer på 2 kW hver, satt opp for trefas, og hvor man kan regulere effekten ved å koble in og ut et, to eller tre elementer. Hvordan får en regulert koken hvis en bare har ett element på 3,5 kW?
 
Tore B. skrev:
Jeg har tidligere sagt meg interessert i å ha tre sirkelrunde elementer på 2 kW hver, satt opp for trefas, og hvor man kan regulere effekten ved å koble in og ut et, to eller tre elementer. Hvordan får en regulert koken hvis en bare har ett element på 3,5 kW?

Med PID+ temperaturføler og SSR så går det greit.. Den skrur da elementet av og på ala termostat.
 
Jeg har nå fått levert tre stk 2 kW sirkelrunde elementer fra Norske Backer (kr. 1000 pr stk plus MVA). Jeg har i dag boret seks hull (13mm +) i min 100 liters kokekjele (tidligere varmtvannsbereder), slik at de nå er klare for montering. Uansett hvordan jeg plasserte hullene, var det imidlertid vanskelig å unngå at noen av elementene berører bunnen av kokekaret. Er det noe problem i forhold til elektrisk overledning eller annet? Alternativt kan jeg selvsagt forsøke å bøye litt på elementene slik at dette unngås. Hva anbefales?
 
"overledning" som egentlig heter jordfeil eller mere elektroteknisk så heter det feilstrøm  :) behøver du ikke tenke på, men det er nok enfordel at de ikke ligger helt i bunnen for å få sirkulert vørten istedenfor at den "kiler" seg og brenner på elementene.
 
Takker! Er det noe problem å bøye litt på elementbeina for å få løftet elementet bort fra bunnen av kjelen?
 
Tore B. skrev:
Takker! Er det noe problem å bøye litt på elementbeina for å få løftet elementet bort fra bunnen av kjelen?

Nei det er ikke noe problem utenom at det kan være tungt, men ikke bruk verktøy av metall så du riper elementene. kansje de kan kiles med tre kiler.
 
Tilbake
Topp