Et hjemmebryggeri blir til, del 1 - starten.

Hei.
På oppfordring fra Eduard legger jeg ut noe bilder fra mitt hjemmebryggeri. Det har utviklet seg mer eller mindre planlagt fra den spede start i 2003. Jeg har delt innlegget opp i 4 deler der hver del tar for seg et et nytt bryggeoppsett. Dersom det er noen som vil ha mer deltaljer er det bare å si i fra.

Jeg startet med det enkleste av det enkle, utrangerte v.v. tanker. jeg satte en 200 liters v.v tank på garasjeloftet som vanntank for meske og sile vatn, en 120 liters tank til koking og en 10 liters tank til mesking. Jeg brygget volum på ca 100 liter og med maltmengder på 15 - 20 kg i slengen. Stort sett gikk det i "tradisjonelt heimabrygg frå Voss" og etter hvert engelske typer, særlig Brown Ale. Bryggingen foregikk i garasjen. den da i dag hender det at vi bruker dette oppsettet, særlig når vi er 4-5 stk som skal brygge samtidig. Det er et enkelt oppsett men ølet er like bra som i de senere oppsett.

Rune
 
Forts..
Parallelt med at jeg brygget store batcher av en type øl meldte behovet seg for å prøve ut andre typer øl. Da ble ideen om et lite kjøkkenbryggeri født. Ei isolert gjærbøtte med kobbermanifoil ble brukt til mesketank og varmvatn ble kokt på komfyren. Da jeg ble "forvist" til vaskerommet brukte jeg en vannkoker til å lage varmt vatn til å sile med. Kokte i en 30 liters emaljert gryte over gassbluss. 
 
Forts..

Behovet for større batcher av eksperiment ølene meldte seg igjen. Nå hadde jeg lest meg kraftig opp på bryggelitteratur og det var mange nye teknikker og dippedutter som "måtte" prøves ut. Jeg vurderte HERMS og bruk av pumper for å flytte vørter. Samtidig ble en del av garasjen ofret til eget bryggerom. Det gjør det hele enklere når man kan la utstyret stå fremme.
 
Forts...
Det ble for mye dippedutter å passe på.. ;D. Så jeg gikk tilbake til bruk av tyngdekraften og enklere oppsett. Prøver nå å konsentrere meg om å få kontroll på en del faktorer slik at jeg kan brygge tilnærmet samme ølet flere ganger. De eneste større planene jeg har nå er å gå over fra gass til elektrisitet. Mye for å slippe varmen fra gassbrenneren og ikke minst fordi jeg har en lei tendens til å glemme å fylle tomme gassflasker.
 

Vedlegg

  • DSCN2623.jpg
    DSCN2623.jpg
    68,1 KB · Sett: 681
  :amen: :amen:

Du er jammen en flyttig b(r)ygger! Jeg kjenner meg igjen i nedskaleringen, spesielt når man vil eksperimentere litt. Det store utstyret fungerer fremdeles ypperlig til lagbrygging og 'faste' øltyper. Det ser også ut som om du nå har et dedikert bryggerom? Meget tiltalende, må jeg si Dem!
 
Tilbake
Topp