Et par spørsmål (BIAB og Trub)

Hei,

Begge spørsmålene har sikkert blitt spurt og svart 1000 ganger før, men klarte desverre ikke å finne det.

1) Jeg brygger BIAB på en relativt tassen kjele og har lyst til å fylle opp kjelen under humlekok. Er det noen grunn til at jeg ikke burde fylle opp kjelen med på kokende vann?

2) Har en sikt / sil som jeg har tenkt til å bruke til å fange trub med, dessverre har denne ganske store masker så jeg har tvil på hvor effektiv den vil være. Er det noen som har tips til hvor jeg får kjøpt egnet sil, stoff / membran eller annet jeg kan bruke til dette? Det hadde vært fint å kunne maksimere anvendbar øl i gjæringskarret.
 
Ingen problem å tilsetta vatn før/under koking. Men det påvirker selfølgelig OG, og må tas med i berekning for oppskrift. Når me er ferdig med mesk, mangler det vanligvis 10-14 liter på pre-boil volum, som me tilsetter ved å skylle vatn (på ca 80 grader) gjennom meskeposen.

Me har kjøpt såkalte 'paint strainer' poser på ebay. Eg knyter ein slik i enden på slangen når me tapper frå kjelen til gjæringskar. Denne fanger opp mesteparten av trub. Sikkert mulig å bruke et grovmeska tøy eller noko slikt.
 
Supert da regner jeg OG ut fra kjelens maks volum.

Paint strainer poser ser jo helt geniale ut! Finnes det noe slikt i norge, har bryggedag på lørdag og da er ebay selgerene litt langt unna :) 
 
Åsmund_ skrev:
Supert da regner jeg OG ut fra kjelens maks volum.

Paint strainer poser ser jo helt geniale ut! Finnes det noe slikt i Norge, har bryggedag på lørdag og da er ebay selgerene litt langt unna :) 

Send meg adressa di på PM, så sender eg deg ein. Eg har 6 stk, så eg klarer meg  ;)
 
Eg brukar ein humlepose til akkurat det. Dette har alle bryggebutikkar til nokre få kroner stk. Edit: Eller gratis frå SølveB :skitbra:.
 
SølveB, det var ekstremt generøst!  :ilike:

Sender adresse via pm, og jeg ønsker i så fall å betale for porto for dette. Er fremdeles i sjokk her  ;D
 
Åsmund_ skrev:
SølveB, det var ekstremt generøst!   :ilike:

Sender adresse via pm, og jeg ønsker i så fall å betale for porto for dette. Er fremdeles i sjokk her  ;D

Må alltid hjelpe ein medbryggar i nød  ;D
 
Mine humleposar er store, veit du...

Det eg hiver til kok er forholdsvis reint. I tillegg til dette skummar eg av under oppkok og fyrste koketida. Humleposen skyller eg deretter på vranga, og brukar den vidare.
 
Hadde lyst til å lage et midlertidig bazookafiler og feste dette på enden av heverten ved hjelp av en plex dusj slange fra biltema (de som de har i butikken har vevd strømpe og ikke leddet og kjipt som vist på nettsidene). Men denne slangen er vel best egnet til å holde ting ute og vil lett clogge seg på grunn av lite volum. Regner med at bazookaen får komme når jeg har tid til å montere en annen kran på kjelen.
 
Jeg fyrer et Biab-spørsmål avgårde her mens tråden er i gang.

Jeg planlegger en India Brown Ale. Jeg har brygget litt med Biab før, men det har vært tester gjordt med egenprodusert malt. Det betyr at jeg ikke har peiling på effektivitet på kommersiell malt. Neste helg planlegger jeg å brygge "juleøl" med Biab. Vi har et lite juleverksted, der jeg tenkte at jeg kunne brygge litt juleøl til alle som møtte opp. Jeg kan brygge Biab i en av kjelene mine, kokekjelen er 56 liter. Jeg skal ha OG på 1.067, det betyr at preboil SG bør være ca 1.060. Videre tenker jeg at volumet til gjæring bør være minst 30L, dette fordi jeg vet at det kommer en del folk og dersom det skal være vits i å brygge så bør det være litt volum slik at alle får litt med hjem til jul.

Spørsmålet blir vel egentlig: Dersom jeg mesker Biab, uten skylling, i en 56L kjele, hvor stort volum til gjæring kan jeg få med OG 1.067?

Spm2: Dersom jeg belager meg på å skylle 10-12 kg malt i posen, i et gjæringskar, kan jeg da nå 1.067 og V 30 liter?

Vanligvis bruker jeg et 3 kjeleoppsett som gir meg god effektivitet, denne gangen ville jeg vise gjestene hvor enkelt det er å brygge øl fra malt, samtidig som jeg ønsker å gi gjestene mest mulig øl.

(Gjærer og flasker selv, men gjestene henter og lagrer/karbonerer ølet selv.)
 
Hei Tollefsen, spørsmålet er hvordan du har tenkt å løfte opp en BIABpose med 10-12kgmalt og enda flere liter søtvørter? Dette gir vanligvis en begrensning på 25lbatcher for BIAB, med mindre man rigger seg opp med en talje eller annen løfteanordning. I tillegg krever så mye vekt mye av selve posen, jeg vil uansett anbefale en hel duk som foldes sammen, men det er i alle fall problemstillinger som man bør ha i bakhodet før man setter i gang foran publikum...  ;) Eller som min mor sier; aldri prøv ut oppskrifter på gjester, gi dem noe du er sikker på blir en success!  Jeg kan ikke hjelpe deg med tallene dine, men vanlig BIAB uten skylling gir vanligvis ikke særlig mer enn 70 % utbytte. I tillegg til at det kan gi usmak pga at man koker all trub.  Med enkle grep som i linken jeg henviser til over er du derimot fort oppe i 85% utbytte og langt klarere søtvørter.
 
Tollefsen skrev:
Jeg fyrer et Biab-spørsmål avgårde her mens tråden er i gang.

Jeg planlegger en India Brown Ale. Jeg har brygget litt med Biab før, men det har vært tester gjordt med egenprodusert malt. Det betyr at jeg ikke har peiling på effektivitet på kommersiell malt. Neste helg planlegger jeg å brygge "juleøl" med Biab. Vi har et lite juleverksted, der jeg tenkte at jeg kunne brygge litt juleøl til alle som møtte opp. Jeg kan brygge Biab i en av kjelene mine, kokekjelen er 56 liter. Jeg skal ha OG på 1.067, det betyr at preboil SG bør være ca 1.060. Videre tenker jeg at volumet til gjæring bør være minst 30L, dette fordi jeg vet at det kommer en del folk og dersom det skal være vits i å brygge så bør det være litt volum slik at alle får litt med hjem til jul.

Spørsmålet blir vel egentlig: Dersom jeg mesker Biab, uten skylling, i en 56L kjele, hvor stort volum til gjæring kan jeg få med OG 1.067?

Spm2: Dersom jeg belager meg på å skylle 10-12 kg malt i posen, i et gjæringskar, kan jeg da nå 1.067 og V 30 liter?

Vanligvis bruker jeg et 3 kjeleoppsett som gir meg god effektivitet, denne gangen ville jeg vise gjestene hvor enkelt det er å brygge øl fra malt, samtidig som jeg ønsker å gi gjestene mest mulig øl.

(Gjærer og flasker selv, men gjestene henter og lagrer/karbonerer ølet selv.)

Tollefsen, supert at du hlder biab tråden i live :)

Med skyling fikk jeg ca. 70% utnyttingsgrad etter 90 minutter mesking med elendig skylleteknikk. Hørte av en kar her på forumet at det er mulig å skylle med vørteren du tapper fra krana på kjelen :) Prøv i beersmith , for å se hvilken OG malttypen du velger vil gi ved volumet du har angitt.
 
Tilbake
Topp