Etpar spørsmål angående BB30 & 60

Jeg er møkk lei av å holde på med BIAB pose og alt sølet det medfører og har lyst på en BB30. Jeg har derfor noen spørsmål. Den eneste norske siden jeg har funnet er denne http://www.olbrygging.no/products/beer-brew-30-generasjon-3 og den forklarer ikke noe særlig bra.
Jeg regner med at silkaret er noe man bruker til mesking og bare tar opp og setter til siden etter mesking, evt. skyller igjennom.
Hvordan er det vanlig å kople til kjølespiralen, bare med vanlige slangeklemmer?
Varmeelementet er på 2500, er 16A kurs nødvendig eller holder det med 10A, dvs. at elementet aldri står på for fullt.
Jeg har sett at noen kjøper seg en pumpe for å sirkulere under mesking på CO. Er løsningen til BB mere elegant, eller er det et Mikke Mus opplegg med slanger, ledninger etc,?
På BB60 står det at den bruker "tradisjonell bryggemetode", hva menes med det ?

Er det noen i Trondheim som skal bruke en BB30 snart, så jeg kan komme og se på hvordan det gjøres.
 
- Silkar/maltrør heises ved endt mesking og skylles gjennom. Siden brukes det ikke mer i prosessen.
- Kjølespiralen kan man enten feste slange direkte med slangeklemmer på, eller bruke Gardena-koblinger og feste disse med klemringskobling.
- Du får nok kok med kun 1500 W (jeg har v.2 der man har en 1500W og en 1000W bryter), men det vil jo gå noe tregt å komme opp i riktig temp.
- Pumpen som følger med er vel ok den, personlig har jeg en March-pumpe som brukes i stedet (men det er pga at man har utvidet kapasiteten, og derfor har lagt BB30-pumpa til side)
 
Hei. Jeg er ganske fersk i dette gamet. Men jeg tok nylig steget fra BIAB til en BB30 av samme grunner som deg. Har bare gjort 5 brygg med BIAB før jeg ble lei. For mitt vedkommende ble det en ny verden, og brygging ble plutselig enda artigere. Jeg har brukt kokeplaten på komfyren som varmekilde med BIAB, og operert med batcher på 10 liter. Men var lei av lite øl og mye styr og søl, samt knot med å få til temperaturen.

Beerbrew er i prinsippet en litt raffinert utgave av BIAB. Som sagt ovenfor, er maltrøret til mesking.
Jeg har bare hatt BB30 i to uker, og gjort kun to brygg, men er strålende fornøyd.

Når det gjelder kjølespiralen, også som nevnt av glennrlie ovenfor, så kjøpte jeg 12mm klemringskoplinger på Clas med en gang, og brukte gardenakoplinger. Det fungerte utmerket. Jeg turte ikke trikse med slangeklemmer og teip som mange gjør, siden jeg brygger på kjøkkenet og ikke ville ta sjansen på vann utover hele parketten :)

Nå er det noen år siden jeg sluttet som elektriker, men 2500w vil trekke ca. 11A, så det Er tynt med 10A, men det kan holde hvis du har gamle skrusikringer. Men disse vil garantert bli varme, og du tyner ledningsnettet i meste laget. Men siden siste versjon av BB30 har trinnløs effektjustering kan du jo bare holde den under 80%. Jeg har den kun på 100% når jeg varmer opp vann til mesketemperatur.. Under mesking har jeg den på ca 30%, og når jeg skal koke opp setter jeg den mellom 40 og 50 for å unngå svidd mesk i bunnen. På rundt 40% under koking får man en fin rullende kok.

Jeg har ikke kjøpt pumpen, fordi de ikke hadde den på lager når jeg bestilte, men sirkulerer bare med et litermål omtrent gjennom hele mesketiden. Jeg har funnet ut at det er litt kos det, tiden går litt fortere og så er det litt kjekt å se hvordan vørteren får farge og klarer. Jeg blir kanskje lei etter en stund og slår til med pumpe, men foreløpig har jeg lagt den på vent.

Bb60 har jeg dessverre ingen kjennskap til.
 
På BB60 er det bare med en løs silbunn. Dvs at før du starter legger du i silbunnen, kobler uttaket på krana og fyller på med vann som varmes til mesketemperatur. Du fyller deretter malten rett oppi karet.
Når meskingen er ferdig, skyller og tapper du av vørteren over i gjæringsdunken eller annen stor beholder.
Så må malten fjernes og BB60 skylles for maltrester.
Så tømmer du vørteren tilbake til BB60 og koker.
Han mener nok at dette er tradisjonell bryggemetode da det ligner mer på hvordan bryggeriene gjør det.
Men i stedet for å bruke flere kjeler, har man med BB60 bare en.
Det skal sies at nå kan man også kjøpe maltrør til BB60 som ekstrautstyr.
Mange som bruker BB60, kjøper to. En for mesking, og en for kok. Da sparer man mye klin og tid. Også er det nok lurt med en egen kjele for varmtvann. Men der kan du bruke hva du vil, gjerne en billig kjele og gassvarming eller en gammel varmtvannsbereder.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Jeg har ikke kjøpt pumpen, fordi de ikke hadde den på lager når jeg bestilte, men sirkulerer bare med et litermål omtrent gjennom hele mesketiden. Jeg har funnet ut at det er litt kos det, tiden går litt fortere og så er det litt kjekt å se hvordan vørteren får farge og klarer. Jeg blir kanskje lei etter en stund og slår til med pumpe, men foreløpig har jeg lagt den på vent.

Eg spår to brygg til med manuell sirkulering, så går du lei, og finn ut at å knote i bryggeloggen, vege opp humle, røyke sigarettar eller å smaka på tidlegare brygg er meir interessante enn å stå og ause... Eg storkoste meg dei fyrste brygga med ausing, men nr. 3 var det tenners gnissel og pumpebestilling. Har aldri angra.
 
Tilgi min ufattelige dumhet, men hvordan får jeg strøm på den? Må jeg sette på ett adapter? Hvilket?
Du må nok ha et 12 Volt likestrøm adapter. Pumpa trekker 1050 milliAmpere, som er ca 13 Watt så adapteret må tåle det.
 
Sist redigert:
Jeg har ikke kjøpt pumpen, fordi de ikke hadde den på lager når jeg bestilte, men sirkulerer bare med et litermål omtrent gjennom hele mesketiden. Jeg har funnet ut at det er litt kos det, tiden går litt fortere og så er det litt kjekt å se hvordan vørteren får farge og klarer. Jeg blir kanskje lei etter en stund og slår til med pumpe, men foreløpig har jeg lagt den på vent.

Jeg er helt enig, jeg har nå 35 brygg på en BB30 v2 og klarer meg helt fint uten pumpe. Det blir litt på samme måte som at jeg liker å lage mat. Når jeg brygger øl så liker jeg å holde på med noe. Når det er sagt så sirkulerer jeg ikke så mye som jeg gjorde i starten. Sirkulerer bare for å få riktig meske-temperatur og lar det stå i ro etter det, tar kanskje 10 minutter. Det samme gjør jeg under utmesk, men bare 15 minutter, ikke en time som det står i bruksanvisningen.

Som jeg ser det er den store fordelen med BB30 i forhold til andre systemer, at det er en svært enkel og kompakt måte å brygge på. Jeg vil ikke ødelegge det med pumpe, slanger og ledninger utenfor kjelen.

En fordel med BB30 i forhold til BB60 er at du kan varme opp vørteren til kok samtidig med at du skyller gjennom malten. Så når skyllingen er ferdig så koker vørteren. Jeg kjenner noen som har en BB60 som nå vurderer å kjøpe en til fordi de synes det tar så lang tid å varme opp vørteren til kok etter skylling. Fordelen med 60 er at du kan brygge med større mengde malt.
 
Sist redigert:
Jeg er helt enig, jeg har nå 35 brygg på en BB30 v2 og klarer meg helt fint uten pumpe. Det blir litt på samme måte som at jeg liker å lage mat. Når jeg brygger øl så liker jeg å holde på med noe. Når det er sagt så sirkulerer jeg ikke så mye som jeg gjorde i starten. Sirkulerer bare for å få riktig meske-temperatur og lar det stå i ro etter det, tar kanskje 10 minutter. Det samme gjør jeg under utmesk, men bare 15 minutter, ikke en time som det står i bruksanvisningen.

Vi har på de to siste bryggene gitt beng i hele bruksanvisningen. Har mesket/stegmesket ihht oppskrift, og tatt en 5ish minutter utmesk før vi skyller.

Regner med at det er OK å gjøre det slik? (Bryggene gjærer fremdeles) Eneste jeg undrer litt på, er at vi ikke får noe særlig klar vørter av dette?

En ting er sikkert, vi sparer MASSE tid på å gjøre det slik.
 
Da var den ankommet og tatt i bruk, riktignok bare med ferdigkjøpt vørter. (Muntons medium)
Litt skuffende at krana ikke var skrudd fast skikkelig, ikke alle som har verktøy til å feste den skikkelig. Ellers så virker systemet greit nok.
Fikk til fin kok på 80%. (når jeg husket å sette termostaten på over 100 grader)
Jeg har flytta fra kjøkkenet og ned i en kjellerbu som jeg også bruker til verksted, og sånn ser opplegget mitt ut for øyeblikket. ( se bilde)

Inne i ventilslangen sitter denne vifta til
http://www.jula.no/catalog/bygg-og-...ntilasjon/ventilasjonsvifter/rorvifte-414107/
Og det funker forsåvidt greit.
Lokk har jeg laget meg av ei kryssfinerplate
Jeg bruker denne ventilasjonsslangen, ikke helt sikker på om jeg liker den, den får veldig lett hull.
http://www.jula.no/catalog/bygg-og-...asjon/installering/ventilasjonsslange-414080/
Denne brukte jeg for å sette slangen ned i kryssfinerplata.
http://www.jula.no/catalog/bygg-og-...ventilasjon/installering/skjotestykke-414064/
Den tålte ikke varmen og er allerede kastet. Det jeg gjorde var å tre venilasjonsslangen gjennnom kryssfinerplata og spikre den fat.

Skal bli spennende og se hvordan det hele funker neste gang hvor jeg seff skal bruke malt.
 

Vedlegg

  • bryggeri.jpg
    bryggeri.jpg
    142,6 KB · Sett: 182
Må vel være en BB30 det der. Det er lovet et silkar til BB60. Men er ikke i nettbutikken enda. Jeg er også interessert i å anskaffe dette til BB60. Har planer om en hjemmelaget variant.

Sendt fra mobil
 
Må vel være en BB30 det der. Det er lovet et silkar til BB60. Men er ikke i nettbutikken enda. Jeg er også interessert i å anskaffe dette til BB60. Har planer om en hjemmelaget variant.

Sendt fra mobil

Mener å ha lest her på forumet at han har det tilgjengelig, ring og hør. :confused:

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp