Ett lite spørsmål til Speideladelen

Hvor lang tid tar en normal bryggedag?

Klarer dere å kjøre gjennom ett brygg, hvis dere kommer hjem fra jobb 1630?  Eller må dere også sette av en hel dag til brygging?

Kan dere sette den igang før man går på jobb slik at meskingen er ferdig når dere kommer hjem igjen?

Min bryggedag tar fort 7 timer. Fra jeg drar Speidelen ut av skapet til jeg pakker den nyvasket tilbake. Jeg har nok heller fått lenger bryggedag en kortere etter hvert. Da jeg fulgte meskeprogrammet i bruksanvisningen fikk jeg veldig variabel effektivitet så jeg har forlenget mesketiden med ca 1/2 time. Jeg stopper programmet ofte og løser opp maltklumpen og jeg koker stort sett i 95 minutter. Så bryggedagen kan helt sikkert forkortes en time, men mitt mål er å brygge best mulig øl, ikke å være rask. Har jeg det travelt er det bedre å brygge ekstraktbrygg, koke et kvarter med en overflod av humle. da er du ferdig på under 2 timer. 
Men jeg har ofte startet 1700 og er ferdig midnatt.

janh

Tror fint  du klarer et brygg fra 16.30.
Den dag jeg fikk min Speidel i hus (50L) kjørte jeg to 20+ liters brygg fra kl. 12.30 til 23.30.  Vet ikke om du har 20 eller 50 liter. 50 literen er vel raskere på oppvarming - iallldall om man lager bare 20 liter.
Ved bruk av tidsur - eller hjemmeværende elskerinne elns -  kan Speidelen stå klar på innmeskingstemteratur når du kommer hjem, og  malten er selvsagt klar.
Da bør du kunne være ferdig ved 21 - 22 tiden - litt avhengig av dine meske- koke- og kjøletider. Fyller du vann i speidelen etterpå til over "kokeranna"  tåler den sikkert fint å stå til dagen etter før vask - om det skulle være ønskelig.

Samme her.
Bruker å sette av 8 timer - når jeg skal brygge - for å være på den sikre siden.
Har alltid holdt meg innenfor.
(Har 50-literen. Mulig det er noen forskjeller på 20 og 50)

Uten skylling og med ett meskesteg så tok mitt første brygg 5t og et kvarter fra da vi begynte å kverne til alt var vasket og ryddet.

Med skylling og flere meskesteg blir det gjerne en time ekstra. Bruker selv 20 l versjonen.

FredT skrev:
Ved bruk av tidsur [...] kan Speidelen stå klar på innmeskingstemteratur når du kommer hjem, og  malten er selvsagt klar.
Er du sikker? Min starter ikke av seg selv når jeg setter støpselet i stikkontakten..

Når du spør så ja, jeg er sikker. På at jeg tenkte med hodet under armen altså. Det går selvsagt ikke - akkurat som du pent antyder!

Når jeg tenker litt til undrer jeg meg over at den ikke kan programmeres til å starte på en forhåndsbestemt tid. Det kan min brødbakemaskin som koster under tusenlappen.
Speidelen kan vel sannsynligvis også gis en slik mulighet med minimalt av ekstra programmeringsarbeid fra fabrikken. Tror jeg.

Fred

Tilbake
Topp