Ettergjæring på flaske og tilsetning av ny gjær

Jeg har et par kasser med imperial stout (ca 9% alkohol) som ble flasket for ganske mange måneder siden. Etter hvert som jeg har begynt å smake på godsakene, viser det seg at ettergjæringen på flaskene har vært ganske ujevn. Noen flasker har en bra fsssttt når jeg åpner korken, mens andre er helt døde (og ganske søte). Jeg antar grunnen er at det var lite gjærceller som fortsatt fløt rundt i brygget da jeg tappet det på flasker en måned eller to etter brygging. Jeg planlegger derfor å tilsette ny gjær i flaskene. Har hatt dem stående ute i garasjen i flere uker nå i påvente av at det blir kaldt, og nå ser kulda ut til å komme. Ideen er at når brygget er kjølt ned til 4-6 minusgrader, vil ølet holde på det aller meste av CO2en som finnes. Dermed kan jeg tilsette ny gjær som gjærer ut det som finnes av restsukker i de flaskene som har ettergjæret dårlig, mens det gjør lite forskjell på de flaskene som har gjæret bra. Jeg skal bruke en nøytral tørrgjær som jeg oppløser i en veldig tynn sukkerlake. Men jeg er usikker på hvordan de friske gjærcellene vil reagere på å sprøytes ned i øl som holder minus 5 grader. Overlever de kuldesjokket?  Noen tips?
 
De vil nok overleve, men det tar sikkert litt tid for dem å gjøre jobben etterpå.
 
Du kan gjøre et forsøk med å ta inn en flaske og sette den i romtemp som vanlig, men at du vender på den en gang om dagen. Funket med siste brygget hos en venn av meg etter at han åpnet en flaske og fant ut at det var litt lite futt. Men det holdt ca 6.5%. Hvis det fungerer så gjør du det samme med resten.
 
Tilbake
Topp