Det tipses om alt i fra 3-4 dager til 2-3 ukers ettergjæring i romtemperatur etter at man har flasket. Varierer dette etter øltype eller er ca 2 uker en grei tommelfingerregel?
biri skrev:jeg har akkurat flasket ølet mitt, nå i dag.
tenker det skal få 2 uker å klarne på, men kommer vel til å prøve en liten flaske om en uke.
men det var en ting som bekymret meg litt, det virket nesten som om det var litt kullsyre i det når jeg flasket det.
hadde sukker på flaskene, og håper på det beste. er litt bekymret for flaske bomber.
biri skrev:vanlig hevert.
ikke noe mer
biri skrev:jeg har akkurat flasket ølet mitt, nå i dag.
tenker det skal få 2 uker å klarne på, men kommer vel til å prøve en liten flaske om en uke.
men det var en ting som bekymret meg litt, det virket nesten som om det var litt kullsyre i det når jeg flasket det.
hadde sukker på flaskene, og håper på det beste. er litt bekymret for flaske bomber.
rolle skrev:hei jeg har satt øl til ettergjæring på flasker i mange år med ulike resultater fra flaskebomber til nesten flatt øl.ca 2uker på ettergjæring har jeg best erfaring med men er nyskjerrig om det er noen måte og beregne tilsettning av sukker til ettergjæring i forhold til OG og FG har litt for ofte fått litt flat øl.Har stående 20 stk flaskebomber med IPA og lurer på hvordan kan jeg få ut innholdet uten at alt bare blir skum :jaha:tenker at det kan stå til neste jul og kjøle det ned til frysepunktet før helling i glass