Ettergjæringstid på flaske

loebrygg

Norbrygg-medlem
Begynte tidlig å brygge Nøgne Ø sine kit og lærte mye av å lese manualen
https://www.dropbox.com/s/je5tl4dewt3j5w8/Porter_febr2013.pdf
Der stod det blandt annet dette om ettergjæring på flaske:
"Sett "askene i et varmt rom som for eksempel badet i tre dager. Det skjer ettergjæring på "asken som
gir CO2 og ytterligere 0,3 % alkohol i ølet."

Har siden holdt meg til dette, men når jeg lester litt rundt omkring her på forumet ser jeg at mange av dere
venter flere uker?

Har også i det siste brukt Coopers karboneringsdrops og leste et sted at dette skulle kutte ned på ettergjærins tiden
Stemmer det?

Liker ikke tanken på å la flaskene stå på badet no mer enn 3 -4 dager, da det tar mye plass
Vil helst få de ned i boden, som vel holder 12 -14 grader btw

Høyere temperatur gir som regel kortere karboneringstid. Har mine på badet, men ikke så grusomt varmt. Ca 23grader, og det tar likevel ei god uke før det er noe poeng å sette dem bort. Har karbonert på 30 grader også, det gikk unna, men jeg opplevde en begredelig produksjon av diacetyl som jeg ikke smakte da jeg overførte fra gjæringsbøtte til flaskebøtte. Dette resulterte i a jeg likevel måtte ha ølen stående varmt i mer enn to uker, så jeg sparte ikke akkurat noe tid på dèt.

Jeg setter brygget 3 uker på 17-19 grader. Brygget selv NØ-sine kitt men etter mye lesing både her og der så virker det som min. 3 uker er vanlig. Det er vel ikke bare CO2 man er ute etter under ettergjæring. Smaken "modnes" vel noe i løpet av ettergjæringen. Synes så langt at det jeg har brygget blir bedre av noen uker på romtemp før det havner på kjøla.

Her i huset havnar litt av alt øl på plastflasker. Då kan eg tafsa og klemma og synsa litt om korleis det går med karboneringen.

Tilbake
Topp