Etterlyser en god Pilsner oppskrift

steinbukk

Norbrygg-medlem
Hei, jeg skal lage en ny Batch med pilsner. Den forrige jeg laget
Var oppskriften til  den Na zdravi tsjekkisk pilsner som vant nm i hjemmebrygging i 1998.
Har dere et godt forslag?
 
Husker noen CB's Jubileumspils som var på markedet på nitti tallet? Husker jeg drakk mye av den da, og hadde vært morsomt å lagt noe lignende. Ideer noen?
 
Jeg brygget denne i går:

22,5 liter
OG: 1049
FG: 1012
IBU: 40 (Noonan)

4 kg Best pilsnermalt, 3 EBC
300 g Best münchenermalt, 25 EBC
16 g Horizon, pellets, 10,3 % aa, FWH
40 g Saaz, pellets, 3 % aa, 30 min.
40 g Saaz, pellets, 3 % aa, 10 min.
40 g Saaz, pellets, 3 % aa, 2 min.
1/ tab. Protafloc, 15 min.
1 tab. Servomyces, 15 min.
White Labs WLP830, gjærstarter per Jamil Zainasheffs kalkulator
1 rør Clarity-Ferm i primærgjæringen

Mesk:
55 ̊C i 15 min.
67 ̊C i 20 min.
72 ̊C i 20 min.
77 ̊C i 5 min.

Koking:
90 min.

Gjæring:
10 ̊C i 14-20 dager, lagring på 2 ̊C i 4 uker.

Jeg brukte Horizon for å unngå altfor mye humle i gryta, men man kan selvsagt bruke en annen relativt nøytral høyalfahumle, eller kjøre Saaz hele veien.
 
Ja.:) Alt jeg brygger for tiden er pilotbatcher, og jeg får heldigvis drikke av dem også.:D
 
Gahr skrev:
Jeg brygget denne i går:

22,5 liter
OG: 1049
FG: 1012
IBU: 40 (Noonan)

4 kg Best pilsnermalt, 3 EBC
300 g Best münchenermalt, 25 EBC
16 g Horizon, pellets, 10,3 % aa, FWH
40 g Saaz, pellets, 3 % aa, 30 min.
40 g Saaz, pellets, 3 % aa, 10 min.
40 g Saaz, pellets, 3 % aa, 2 min.
1/ tab. Protafloc, 15 min.
1 tab. Servomyces, 15 min.
White Labs WLP830, gjærstarter per Jamil Zainasheffs kalkulator
1 rør Clarity-Ferm i primærgjæringen

Mesk:
55  ̊C i 15 min.
67  ̊C i 20 min.
72  ̊C i 20 min.
77  ̊C i 5 min.

Koking:
90 min.

Gjæring:
10  ̊C i 14-20 dager, lagring på 2  ̊C i 4 uker.

Jeg brukte Horizon for å unngå altfor mye humle i gryta, men man kan selvsagt bruke en annen relativt nøytral høyalfahumle, eller kjøre Saaz hele veien.

Gahr; er den tenkt som butikkpils siden du legger den på 4.8?
Jeg er også nyskjerrig på den relativt høye mesketemperaturen. Hvorfor 72* steget?

--
 
Drikker en lett pilsner (OG 1043) brygget omtrent som de andre her (90% pilsnermalt, en dæsj carapils og en litt større dæsj münchener), men med polsk Lublin/Lubelski-humle istedenfor de mer velkjente. Veldig «typisk pils» på smaken, ikke helt som Saaz, men ganske lik. Veldig godt. Anbefales. Det er ikke bare amerikanske øltyper som fortjener variasjon i humlevalget.
 
Hans Einar skrev:
Gahr; er den tenkt som butikkpils siden du legger den på 4.8?
Jeg er også nyskjerrig på den relativt høye mesketemperaturen. Hvorfor 72* steget?

Nei, det er ikke tenkt som noen butikkpils. Vi kommer neppe til å lage pils fast, men jeg har lyst til å gjøre det innimellom. Men da vil jeg lage en pils slik jeg mener den blir best mulig, ikke tilpasset 4,7-grensen.

Steget på 72  ̊C legger jeg inn for å gi alfa-amylasen gode arbeidsforhold. Stegmeskingen er strengt tatt ikke nødvendig, men jeg liker resultatene jeg får når jeg gjør det.
 
Hei, tusen takk for alle gode forslag. De er herved registrert , så får jeg prøve meg frem etterhvert hvilket var best.
Mvh
Stein-Aage
 
Vil en miks av f eks Summit eller en C humle fungere sammen med Saaz eller Hersbrucker i en pils?
Har en på gang med min std oppskrift, 95% pils og 5% carapils og Wlp 833 eller W-43/70 slurry.
OG rundt 55 og IBU rundt 40.
Forslag?
 
Pils og pils. Det er Tsjekkisk pils og tysk pils. Tsjekkisk pils skal ha høyere restsødme enn tysk pils og det er etter min mening viktig for at den skal være typeriktig 1012-1017 (jeg vil ikke ha den høyere enn 1014). Det samme gjelder Tysk pils som skal være tørr 106-1012. Jeg liker tysk pils tørr gjerne 1006-1008. Det gir etter min mening litt forskjellige utgangspunkt for meskeskjema. Tysk pils 65 grader Tsjekkisk pils 67-68 grader (avhenger av mengde krystallmalt ). Tysk pils Hallertauer (eller Saaz) Tsjekkisk pils Saaz (bitterhumle kan godt være noe annet). Personlig skiller jeg også på gjærtypene wlp 800 til tsjekkisk og wlp 830 til tysk. Men det er fordi jeg liker urquell samtidig som jeg mener at wlp800 gir litt estere som ikke passer i tysk pils.

mvh
Bårdd
 
Kall det hva du vil. Det er flere enn de to typene du nevner. Hva med Moipils :)
Er ikke ute etter typeriktighet men god smak. Smakte på lørdag fire forskjellige laget nå i vinter.
Alle gode selv om to av de kun hadde fått en dag nedkjøling/lagring etter karbonering.
Men hvis man ser bort fra dette med typeriktighet, blir det ikke bra å bruke amerikansk humle sammen med vanlig
pilshumle til smak/aroma? Utgjæringen ligger oftest på 9 til 12 men har vært både over og under det.
OG har også vært endel høyere enn det som er standard og det har vel litt betydning.
 
Som bårdd mener jeg typedefinisjonene er et godt utgangspunkt. Har du kontroll på dem øker sjangsen på godt øll når du beveger deg off-piste.

Jeg har lurt litt på det samme som deg, og brygget en pils med Saaz som bitterhumle og vic secret til smak/aroma.
Har bare smakt fra måleglasset foreløpig. Potente høyalfa humler kan fort dominere tror jeg. Tok den snille ruta med små tilsetninger, ingen tørrhumling. Tydelig smak likevel, overdøver Saaz fullstendig.
 
Tilbake
Topp