Ettersøtning av Cider

Laktose for eksempel. Det ble nevnt et eller ant Lerum lett-produkt i ein tråd her, men husker ikkje ka det var.
 
Jeg prøvde den lerum lett safta. Grei nok den, men det ble en litt kunstig smak på hele cideren. Jeg helte den rett i gjæringsbøtta - det var nok en tabbe. Bedre å smake til når cideren er ferdig. Litt i farta der ja.

Cideren er veldig søt, men nå har den fått stått en stund på fat - ganske kjølig faktisk. Så nå gleder jeg meg til å teste den til jul.
 
Jeg tenker å prøve krystallmalt neste gang :)

honning sies også å gi noe restsødme, selv om mesteparten er gjærbart

Ellers har du kunstige søtningsmidler og laktose som allerede nevnt. Eller gjærstopp og kunstig karbonering.
 
hva med pasteurisering? På ciderdelen av homebrewtalk snakkes det en del om pasteurisering av ferdig flasket cider i kokegryte eller oppvaskmaskin på 70 graders program. Les litt der hvis det høres interessant ut.
 
Tja, det går vel an å ettersøte med sukker, så åpne en flaske pr dag og pasteurisere hele batchen den dagen du er fornøyd med mengden kullsyre. Men det forutsetter at alle flaskene karbonerer i ca. samme tempo.
 
Går det fint og putte Lerum Eple/pære saft fra dag 1 ? (Altså under hele gjæringa) Eller er det best og tilsette den et par dager før tapping på flaske?

På forhånd takk :)
 
Stevia er fint å søte med. Kan kjøpes i enkelte matbutikker og i helsekosten
Honning er bare tull. Da gjærer cideren bare videre.
 
Jeg brukte lerum sin eple og pære lett saft, tilsatte denne etter at videoen var flasket og ferdig karbonert. Åpnet altså flaskene og tilsatte "rå" saft rett i flasken. Fant ut at 60 mL saft per 7,5 dl cider gav en halvtørr cider med passe sødme. Men dette vil vel alkoholinnholdet ha innvirkning på. Min cider er 15 % så i utgangspunktet ganske så tørr.
 
Tilbake
Topp