European Ale Wyeast 1338

Brede

Norbrygg-medlem
Hei!
Satte en allgrain Stout forrige mandag.
Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 53,00 L     
Boil Size: 64,68 L
Estimated OG: 1,074 SG
Estimated Color: 64,3 EBC
Estimated IBU: 62,1 IBU
Brewhouse Efficiency: 78,00 %
Boil Time: 60 Minutes
Mesket 60 min 60 grader og 60 min 70 grader skylte på 78 grader
Brukte 2 pakker European Ale som jeg lagde starter på 3500ml. Ristet ofte satt til kjøling og dekanterte og helte slurryen i vørteren på ca 18 grader. Ristet spannet for å tilføre oksygen. Fin gjæring etter ca 15 timer
Gjæret på 18 grader i vørteren frem til lørdag da økte jeg til 19 grader  og 20 grader søndag.
Har gjæret jevnt å trutt hele tiden. Har blov off tube og i dag var det ca 8 sek mellom bloppene. Målte i dag til 1039 og lurer på om noen har noen erfaringer med denne gjæren.
Er den treg. :help: Ser den har en utgjæring på 69-73%
Reiser på sjøen igjenn neste uke og ser ikke ut at denne blir ferdig til da.
Skal jeg ha den over på sekunderkar eller skal den stå på samme dunken? Blir borte 4 uker til og da blir øllet over 6 uker før jeg kommer meg hjem.
Hvordan går dette?
 
1338 er relativt treg i arbeidet, men den blir ferdig til slutt, og resultatet blir et rent og maltpreget øl. Jeg ville gitt øleti alle fall 10 dager på gjæren før tapping. Det burde være nok, hvis det går nevneverdig tregere enn det, har forholdene kanskje ikke vært optimale, men som sagt 1338 er relativt treg, selv under ideelle forhold. Selv om det ikke i og for seg er problematisk å la ølet stå på primærkaret ganske mye lenger enn 10 dager, er kanskje seks uker å tøye strikken noe. Samtidig er det ikke bra å stikke om for tidlig... Når reiser du ut? Hvis gjæren har vært frisk i utgangspunktet, er jeg tilbøyelig til å råde deg til å la ølet vente i primærkaret. Om mulig, kan du kanskje sette det et relativt kjølig sted. Eller har du muligheten til å la noen andre tappe ølet for deg?
 
Det spørs om det ikke ble nok oksygen. Ristet bare på dunken. Økte tempen i går til 21 grader.
Jeg har ikke mulighet for at andre skal tappe det. Men det står i en kald kjeller i vannbad med akvarievarmer og ut 100. Så jeg kan få noen til å ta av strømmen og da blir det ca 10-15 grader der. Reiser Torsdag og ser ikke ut til at det vil gjære ut før det.
Satser da på at det får stå 14 dager til, deretter få noen til å ta strømmen slik at det blir lagret kjøliger til jeg kommer hjem å få tappet det.
 
Sist jeg målte rørte jeg gjæren ned i øllet igjenn og det gjæret bedre. Målte Tirsdag til 1030 og i dag tidlig ploppet det med 4-5  sekunder mellom ploppene.
Nydelig smak, bra med humle. ;D
Håper dette går bra ::)
 
Fikk tappet på fredag. FG var 1023 og ingen usmak som jeg kan kjenne. Smaker nydelig med mye humlepreg allerede nå.
Blir spennede og smake etter ferien ;D
 
Tilbake
Topp