Europris, Bratberg Kompaktbrygger, BB30, BB60, Speidel 20 eller Speidel 50?

Hei,
Jeg har fremdeles ikke brygget mitt første øl, og har nå fått kona med på tanken om at dette kanskje kan være en bra hobby for meg :)

Utfordringen nå er å finne ut hva jeg skal kjøpe. Tanken er som følger:

Pris:
Hvis jeg kjøper noe dyrt og flott og deretter ikke liker det jeg holder på med, så er det penger ut vinduet.
Hvis jeg kjøper noe billig og dårlig og deretter liker det jeg holder på med, så må jeg kjøpe noe dyrere og flottere, så der det penger ut vinduet.
Hvis jeg kjøper noe i midtsjiktet og ikke liker det, så kan det være fordi utstyret ikke er bra nok? vanskelig og tungvint, kanskje?
Hvis jeg kjøper noe i midtsjiktet, og liker det, så må jeg hele tiden ha noe bedre.

Størrelse:
Hvor stort må det være? Hvis jeg kjøper bk, bb30 eller speidel 20, kan jeg da kun lage 20-25 liter om gangen?
Må jeg vente til gjæringen er ferdig før jeg kan lage ny batch? Hvis jeg kjøper BB60 eller Speidel 50, er det verdt pengene? Vil jeg lage mer en 20-25 liter om gangen?

Kan jeg lage europris øl på noen av disse, eller må jeg gå "avansert" med en gang? Finnes det egne starter-kit for brygging i disse "kjelene"?
Hvis jeg kjøper europris-øl m/tilbehør, kan jeg da bruke disse 2 gjeringspannene ved senere innkjøp av avansert utstyr?

Hørtes ikke ut på kona som om jeg fikk lov til å bruke ca. 20 000,- på en speidel 50 med en gang, så kanskje jeg må spare litt. Er det verdt å vente på, eller skal jeg kjøpe meg en bratberg mens jeg venter, og prøve meg frem. Er det nesten like enkelt å lage øl i en bratberg som i en speidel? Eller skal jeg kjøpe meg utstyr på Europris og prøve det først? Kan jeg putte Europris øl inn i et 30l fat, og tappe det fra tappetårn?

Har lest at jeg trenger mye mer utstyr enn det som finnes i slike brygge-pakker. Hva mer MÅ jeg ha? Alt det som er kjekt å ha, kan jeg finne ut av etter hvert, men for å kunne lage mitt første øl, hva MÅ jeg ha?

uff.. beklager at det ble mange spørsmål (jeg kommer sikkert opp med fler etter hvert). har så mye jeg lurer på, og dere her på forumet er min eneste kilde av kunnskap.

takk for oppmerksomheten.
 
Gå rett på BB30 og Allgrain setta som passer til den (25l)på bryggselv.no eller andre nettbutikker. De er komplette.
Det gjorde jeg, uten erfaring, og er storveis fornøyd. Fant fort ut at pumpe var greit, så det må du vurdere med det samme. En stor gryte til varmtvann har du sikkert allerede hjemme. Et godt termometer er nesten nødvendig, et par europrisdunker, så er det tut og kjør. Tot ca 5000,-
Du kan brygge 25l pr dag om du vil. Flyttes jo over på gjæringsfat etter endt koking og kjøling.
Lykke til,
Hilsen en fra nabokommunen :)
 
Har du råd; Kjøp en Speidel 50 liter. Jeg har 20-literen, men angrer på at jeg ikke kjøpte 50 literen. Knallsolid bryggeri.
Her er fordelene:
- Forenkler bryggedagen betraktelig. Du som brygger kan fokusere på andre ting mens maskinen tar seg av ting som er arbeidskrevende på et manuelt bryggeri. Dvs. vannvolum, temperaturer, stegmesking, sparging, osv.
- Kompakt. Lett å stue vekk. Krever ikke nødvendigvis et eget bryggerom.
- En beholder = mindre søl og mindre rengjøring
- Speidel er designet for brygging av øl. BB30 ol. er trolig designet for oppvarming av te-vann
- Digital styringsenhet. Ølene du brygger er lett reproduserbare
- 50 liter Speidel gir muligheter for å brygge sterkøl uten bruk av ekstra maltekstrakt
- På 50 literen kan du sette inn kort maltrør hvis du vil brygge mindre batcher
- Speidel holder seg godt i verdi. Liker du ikke hobbyen for en eller annen grunn kan du selge bryggeriet
- Det går alltid mer øl enn du tror. (Tørste naboer, familie, kompiser, og kollegaer)

Uansett hva du velger tror jeg du vil like denne hobbyen i lang tid framover  :skitbra:
 
Jeg har mulighet å lage 40-45 liter, men vil heller brygge 20-25 liter og brygge oftere. Har 3-4 gjæringspann så det er ikke noe problem å brygge hver uke (om det var tid).

Speidel 20L er helt klar til bruk med pumpe og bedre tempstyring, mens BB krever noe modifikasjoner. Tro også at Speidel er lettere å selge om du vil ha en 50L senere.
Eller så kan du kjøpe deg en 20- eller 36 liters kjele, og brygge ekstrakt hvor du kan variere med spesialmalt.

Alt utstyr som kreves etter kok avhenger ikke av hva slag bryggeutstyr du kjøper. (eks: gjærspann, hevert, ol.)


NB! Du kan bli bitt av basillillen og da er det kjipt med billig utstyr du ikke kan gjenbruke eller selge.
 
Mange måter å gjøre dette på.

En måte viss man ikke ønsker speidel er å begynne med en god kjele og meske med pose.
Denne måten kan man utvide og oppgradere alt etter hva man selv ønsker og har råd til. Kjapp
Billig måte å komme igang og man er veldig fleksibell når det gjelder framtidig invisteringer
 
Hva med å låne en krabbegryte med gassbrenner og brygge biab (brew-in-a-bag) noen ganger til å begynne med? Det finnes et gardinstoff på IKEA som heter Sarita til 29kr meteren. Det kan brukes til meskepose.
Du finner mye om biab på nettet. F.eks. på youtube http://www.youtube.com/watch?v=orR-vWdVYqw
http://www.youtube.com/watch?v=wiLhVnLZQq0Du lager like bra øl med biab-metoden som med andre og dyrere oppsett. Dersom det viser seg at du ikke liker ølbrygging alikevel, ja så har du i det minste ikke tapt stort mer enn 60 kroner for gardinene.
 
Hei,

Kjøpte selv først BB30 og er godt fornøyd med denne, men Speidel 50 L er målet. Skal en kjøpe speiden ville jeg ikke gått for 20 L, men kjøpt både 50 og 20 L meskekar til Speidel 50 slik at en kan meske 20 l for mindre batcher for falske og fat samt at en kan meske "større" brygg (Barley wine, etc)

Hvis interessen kjølner så er det ingen problem å selge Speidelen.
 
Jeg brygger på en BB30, og har gjort det et drøyt år.  Er veldig fornøyd, men har lyst på en Speidel 50 senere. Jeg har etter mer enn 20 brygg på BB30 ikke helt kontroll på temperatur/utbytte og forøvrig gjærstartere/utgjæring. Jeg lærer hele tiden og anser BB30 for å være et godt apparat å lære på. Når jeg får stålkontroll på brygge- og gjæringsprosess, kunne jeg tenke meg et bryggeri med høyere kapasitet. Alternativet for meg er da å bygge noe selv, kjøpe BB60 eller Speidel 50. Må si at Speidel virker attraktivt på dette med temperaturstyring og kapasitet.
 
Så lenge du har nok gjæringskar trenger du ikke vente på neste batch før du brygger igjen  :yes:
Speidel 50 literen forutsetter nesten at du har en talje i taket eller speidelen ganske lavt. Maltrøret blir veldig tungt.

Ville kanskje anbefalt at du kjøper deg moderne hjemmebrygging eller How to brew og leser disse først.
Du bør også være klar over at denne hobbyen innebærer MYE vasking  >:D og lettere paranoia når det gjelder renslighet og sterilisering av kar, flasker etc...

Når det er sagt så er dette etter min mening en av de fineste hobbyene i verden som praktiseres av verdens trivligste mennesker  :biersmile:
 
Jeg kjøpte 50l kjølebag og 50l rustfri panne med kran, jeg har nok brukt over 10k på alt utstyret jeg har nå, men med litt kvalitetsdeler skal det være fullt mulig å selge hvis det ikke er vits i å holde på med lenger. Så vidt jeg har sett forsvinner nesten alt som blir lagt ut for salg her inne så fort folk er ferdig å krangle om hvem som egentlig kom først til møllen. Europrisgreiene er vel kansje det eneste du skal slite med å få noe igjen for.

Jeg brygger 25-30l batcher i dag, men det vil være en smal sak for meg å øke i volum til liten eller ingen kostnad, så jeg føler at utstyret mitt har vert en veldig god investering.

Si til madammen at alternativet er å begynne med fallskjermhopping så står dere sikkert i bryggselvbutikken og ser på panner ganske kjapt.
 
viktig å lytte til erfarne fjellfolk, skjønner jeg. endel enighet også :)

Slik jeg har tolket svarene så langt:
1. Du kan aldri gå feil med en Speidel 50 men talje i taket høres litt ekstremt ut.
2. BIAB sies å være enkelt, men når jeg ser på videoen, så har hun ett hav med utstyr. Skrudde av pga overload i hjernen.
3. Kjøp Speidel 20 eller en BB30. Speidel har bedre 2.hånds verdi, men er den nevneverdig bedre en BB30. kan prisforskjellen forsvares?
4. Bratberg Kompaktbrygger og BB60 blir ikke nevnt. Betyr det at de er dårligere, eller ikke like kjent? Bratberg kan fåes med pumpe. vil ikke det gjøre den bedre enn bb30?

er jeg på sporet av noe nå?

det ultimate bryggeutstyret mitt vil ha en knapp hvor det stod: "DO IT", og så kom det øl ut av tappetårnet. Så jeg er på jakt etter det som hjelper meg mest mulig (til minst mulig pris) :)
 
Kombiner denne:
http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2
med denne:
http://www.bryggselv.no/products/nybegynner-sett-25l
Og denne:
http://www.ark.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=123596&gclid=CPObrIum77QCFdB3cAodNnwAuQ
Her har du alt du trenger for å komme i gang med ølbrygging. Liker du det ikke, kan du selge dette uten å tape for mye. Med dette utstyret vil du lære masse rundt de forskjelleige delene av prosessen og hvis dette viser seg å være din hobby, kan du selge utstyret senere og oppgradere til en Speidel.
 
Drechsler skrev:
Så lenge du har nok gjæringskar trenger du ikke vente på neste batch før du brygger igjen  :yes:
Speidel 50 literen forutsetter nesten at du har en talje i taket eller speidelen ganske lavt. Maltrøret blir veldig tungt.

Jeg har lest flere skrive dette, men når sant skal sies, så blir ikke maltrøret så tungt. Jeg har jobbet på kontor stort sett i hele mitt liv, og klarer å løfte opp maltrøret helt fint, samt å sette på plass bøylen for å holde maltrøret oppe. Akkurat det burde ikke være noe argument for å ikke gå for 50 liters versjonen.
 
Det eneste du trenger for biab er: kjele, hevert, meskepose, termometer, hydrometer en kjøler. Du trenger ikke alt mikk-makket hun har.

Speidel er nevneverdig bedre enn BB30. Men om prisforskjellen kan forsvares må bli opp til den enkelte. For min del er svaret et rungende JA!!!

Har selv krabbegryte med brenner, kjølebokser, BB30 og Speidel 20L.

20 literen holder i massevis for meg. Kunne selvfølgelig hatt en 50L, men det er ikke noe stort savn. For sterkere øl bruker jeg kjøleboks med manifold og koker i Speidel og BB30 samtidig. Funker fint, men det er jo litt rotete og tar en del plass.
Og ut av dette kan du sikkert konkludere at en 50L er hva jeg egentlig burde hatt..hehe. For plutselig er prisen for alt mikk-makket høyere enn en 50L.
 
terje_kristensen skrev:
det ultimate bryggeutstyret mitt vil ha en knapp hvor det stod: "DO IT", og så kom det øl ut av tappetårnet. Så jeg er på jakt etter det som hjelper meg mest mulig (til minst mulig pris) :)

Da ville jeg ha prøvd ekstraktbrygging.

Det er uansett viktigere hvordan du gjærer ølet enn hvordan du får sukkeret ut av kornet. Så gjæringskontroll burde være pri en..
 
Kjoygard skrev:
Kombiner denne:
http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2
med denne:
http://www.bryggselv.no/products/nybegynner-sett-25l
Og denne:
http://www.ark.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=123596&gclid=CPObrIum77QCFdB3cAodNnwAuQ
Her har du alt du trenger for å komme i gang med ølbrygging. Liker du det ikke, kan du selge dette uten å tape for mye. Med dette utstyret vil du lære masse rundt de forskjelleige delene av prosessen og hvis dette viser seg å være din hobby, kan du selge utstyret senere og oppgradere til en Speidel.
Jeg synes dette høres ut som et godt tips. Jeg brukte dette oppsettet da jeg holdt kurs og resultatet ble bra. Jeg hadde aldri brygget på det oppsettet før, men det gikk lekende lett :)

Selv har jeg Speidel 20L, og er meget fornøyd. Den har noen begrensninger hvis du skal brygge de virkelig store ølene (OG over 1060-1065), men de kan man komme seg rundt på forskjellig vis. Speidelen har latt meg fortsette meg hobbyen min selv etter å ha blitt far, og jeg rekker å brygge etter jobb selv om jeg er alene med ungen.
 
Som jeg sa:  ....................eller speidelen ganske lavt. Maltrøret blir veldig tungt.

Ole Mørkved skrev:
Drechsler skrev:
Så lenge du har nok gjæringskar trenger du ikke vente på neste batch før du brygger igjen  :yes:
Speidel 50 literen forutsetter nesten at du har en talje i taket eller speidelen ganske lavt. Maltrøret blir veldig tungt.

Jeg har lest flere skrive dette, men når sant skal sies, så blir ikke maltrøret så tungt. Jeg har jobbet på kontor stort sett i hele mitt liv, og klarer å løfte opp maltrøret helt fint, samt å sette på plass bøylen for å holde maltrøret oppe. Akkurat det burde ikke være noe argument for å ikke gå for 50 liters versjonen.
 
Jeg startet med min hobby for 2 år siden.
Jeg kjøpte en Speidel 50 liter med kort maltrør og med 2 gjæringsspann. Mitt første brygg ever ble laget alene på denne med allgrain og det ble vellykket. Denne kan jeg selge når som helst omtrent uten tap. Det korte maltrøret har jeg brukt en gang.
Jeg kjøpte Corneliusfat med tilhørende Co2 og flexitapper med en gang. Jeg har aldri tappet på flaske. Dette angrer jeg heller ikke på. Dette utstyret kan også selges omtrent uten tap.
Jeg kjøpte to Labb dunker som jeg satte inn plastkran i som jeg bruker til ekstra gjæringsdunker. De kostet ikke mye.
Jeg har selvfølgelig mye stash liggende, f.eks vekter, magnetrører, Erlendmeyerkolber, måleinstrumenter osv, dette kan også selges.
Jeg har et par kjøleskap og en fryser jeg bruker til dette, men de er hentet gratis hos avfallsselskapet.

I utgangspunktet kan du brygge mye på en 20-25 liter også. Kjøper du 14 gjæringsspann og brygger hver eneste dag produserer du 140 liter øl i uken. Men en bryggedag med 20 literen tar omtrent like lang tid som med 50 literen...
 
Jeg stod overfor de samme utfordringene i sommer. Jeg endte til slutt på en 20 liters Speidel Braumeister, og har ikke angret et sekund  :ilike:
 
Jeg har brygget på et Bratberg Kompaktbryggeri som jeg fikk i slutten av november.
Kjøpte settet med pumpe og ekstrautstyr. Etter å ha supplert med flere gjærigskar, flipptoppkorker og diverse "stæsj" har jeg brukt ca 6300 kroner i utstyr.
Etter 6 brygg er nå literkostnaden nede på 70-80 kroner når utsyret tas med i rekneskapet. Det er i alle fall klart for meg at dette lønner seg.
Alle bryggene mine har ikke vært like vellykket, men kvaliteten forbedres for hver gang. Stort sett har mine nybegynnerøl ikke vært dårligere enn butikkølet. Noen absolutt bedre, etter min smak i alle fall.
Jeg har ingen erfaring med Speidel, eller BB30/60, men har vært med på brygging i eldhus og på Terrassebryggeriet. Har tro på at jeg skal klare det like godt. Kompaktbryggeriet høres ut til å være svært likt BB30, og etter å ha lest det meste her på forumet om disse, så ser det ut til at vi har omtrent de samme problemstillingene.
Jeg kan absolutt anbefale Kompaktbryggeriet, og den service jeg har fått hos Leif Stana.
 
Tilbake
Topp