ExBEERiment - rehydrere tørrgjær eller ikke?

Javel. Hvor enn jeg leser, så anbefales det å rehydrere gjæren. Sågar enkelte produsenter finner det for godt å anbefale at man gjør det. Og når det er så sørgelig enkelt å gjøre, så hvorfor ikke?

En enkeltstudie har ikke så mye større verdi enn ingen studie i det hele tatt.

Vel. Det har den jo. Den setter et tema i fokus. Hvis man er uenig eller enig er egentlig irrelevant, men da kan man jo forske på det selv. Hvis alle hadde fulgt anvisningene på Fermentis-pakkene ville ingen rehydrert. Noen testet det ut og fant ut at den anvisningen er kanskje ikke korrekt, flere testet det og så har man kommet frem til at man bør rehydrere.

Personlige meninger er selvsagt uinteressante. Saken er at det ligger en bråte med feilkilder i eksperimentet, også om det er godt utført på alle punkter. Selv om gjærposene er fra samme dato kan de ha ulik kvalitet. Forsøket må gjentas en del ganger før man kan konkludere om at det i det hele tatt viser noe.

Etter å ha skummet gjennom teksten: Her tester han ut å lage et lagerøl med ale-gjær og underpitcher kraftig. Det i seg selv burde vel egentlig tilsi at eksperimentet ikke er videre godt?

Personlige meninger er selvsagt uinteressante. Saken er at det ligger en bråte med feilkilder i eksperimentet, også om det er godt utført på alle punkter. Selv om gjærposene er fra samme dato kan de ha ulik kvalitet. Forsøket må gjentas en del ganger før man kan konkludere om at det i det hele tatt viser noe.

Vi snakket kanskje forbi hverandre. Jeg er enig i at en test med visse feil (som Gahr påpeker) ikke virker særlig overbevisende. Det jeg mente var mer generelt.En gang må folk tråkke seg frem til videre kunnskap, fra et utgangspunkt. Det var egentlig det jeg mente, at et forsøkhar verdi, hvis det er et ukjent område for folk. Men hvis man prøver å motbevise noe som er allment kjent fra før, og i tillegg gjøre det med "dårlige" parametere så hjelper det lite.

Etter å ha skummet gjennom teksten: Her tester han ut å lage et lagerøl med ale-gjær og underpitcher kraftig. Det i seg selv burde vel egentlig tilsi at eksperimentet ikke er videre godt?

Han gjærer på 15,5 °C, en pakke per 21 liter vørter (skulle vært 1,4 pakker for en hybrid etter MrMalty). At han erklærer det en dunkel gjør det jo ikke til noen lager.

Ok. Fikk ikke med meg gjæringstempen (skummet som sagt bare gjennom). Jeg vil likevel tro underpitchingen er problematisk. Skulle også gjerne visst hvordan vørteren ble luftet.

On a side note: Jeg postet en link til en vitenskapelig artikkel om tiden man bør rehydrere tørrgjær for en stund siden i en annen tråd (har ikke linken for hånden). Resultatene i testene viste at rehydrering i ca. 60 minutter ga best effekt.

Rehydrerer nok ikke så lenge, men til gjæren får en "kremet" konsistens. Sist jeg gjorde det, var på en kopi av et visst Vinter-øl, som gjæret ned som beskrevet i oppskriften :)
Utgjæring er nå en ting, men hva gjæren gjør med vørteren er vel også litt viktig.

Som flere tester utført av forskjellige hjemmebryggere på forskjellige nivåer har vist, så kan de færreste skille mellom øl med moderat alkoholinnhold brygget med og uten rehydrert gjær. Er det best å rehydrere? Utvilsomt. du rehydrere for å lage god øl? Absolutt ikke... så lenge du sørger for å kompensere med nok gjær.

Som han sier : Will I continue to rehydrate dry yeast before pitching? Yeah, I think so, despite the fact less than half of the experienced beer drinkers (BJCP judges and Cicerone beer servers included) who participated in the triangle test were unable to accurately choose the beer that was different.

Det er det som går igjen i de fleste av disse testene. Folk flest smaker ikke forskjell. Hvorfor ikke la folk prøve selv og se hva de liker best? I stedet for å forsøke å diktere måten folk skal brygge på og håne/latterliggjøre de som gjør det annerledes enn man selv?

Jeg både rehydrerer og ikke... bruker fersk gjær rett fra smack pack/vial, lager enkel gjærstarter, eller stepper opp en gjærstarter... Alt etter hva som passer meg og det ølet jeg brygger der og da best.

Brygging skal være gøy.

On a side note: Jeg postet en link til en vitenskapelig artikkel om tiden man bør rehydrere tørrgjær for en stund siden i en annen tråd (har ikke linken for hånden). Resultatene i testene viste at rehydrering i ca. 60 minutter ga best effekt.

Dette gir i hvert fall en liten pekepinn på hvorfor det ikke oppleves en forskjell mellom "ikke rehydrert" og "rehydrert i 15 min.".

Det er det som går igjen i de fleste av disse testene. Folk flest smaker ikke forskjell. Hvorfor ikke la folk prøve selv og se hva de liker best? I stedet for å forsøke å diktere måten folk skal brygge på og håne/latterliggjøre de som gjør det annerledes enn man selv?
Hvem dikterer og/eller håner/latterliggjør egentlig? Syns innleggene i denne tråden er rimelig siviliserte jeg da...

Det fine med gjær er at dens veier er "uransakelige", man kan gjøre ganske mye rart og allikevel få et dugelig øl av det. Noe nok et annet "uhøytidelig" eksperiment viste da vedkommende splittet en batch i tre deler og hhv. underpitchet kraftig, pitchet normalt, og overpitchet kraftig, og alle tre batchene endte opp i greit øl.

Og hvem er du til å diktere at jeg skal ha det gøy når jeg brygger? ;)

Nå kaller han ølet et "traditional German style lager beer" selv da. Jeg er ikke biolog og har ingen forutsetninger for å mene noe om hvordan cellemembranen til gjærceller oppfører seg når den rehydreres. Men jeg går ut fra at produsentene av tørrgjær samt det jeg har sett av fagfolk har rett når de skriver at gjærceller bør rehydreres med kroppstemperert vann og at gjærcellene i en slik tidlig fase er for skjøre og permeable til å kunne håndtere vørter. Zainasheff hevder at rundt 50% av cellene dør.

Gitt at produsentene og fagfolkene har rett, hva er det eksprimentet da indikerer? Etter min mening at ulike grader av underpitching i dette tilfellet ikke ga øl som avviker i noen merkbar grad hva karakter angår. Hva vil skje med høyere OG , høyere temperatur o.l.

Personlig tror jeg konsistent god praksis gir konsistent godt øl. Ikke anbefalt praksis kan gi godt øl men det vil kunne variere. Dette gjelder ikke bare rehydrering, det gjelder pitchrate, temperaturkontroll m.m.

Jeg har ikke sett noen rakke ned på folk som ikke rehydrerer. Lite moralisme her inne.

mvh

Bårdd

En kjemisk realitet er at sukker binder opp vann og gjør det utilgjengelig for de som vil ha seg en munnfull, så det ideelle er å rehydrere for å gi gjæren best mulig arbeidsforhold. Alle brygger etter egen interesse, og noen er ute etter å gjøre ting så bra som mulig, noen vil bare lage det enkelt. Forumet her er til stor hjelp for alle synes jeg.

Som hovedsaklig lagerbrygger reagerer jeg "sterkt" på bruk av Nottingham alegjær, uavhengig av gjæringstemp. Resultatet blir ikke en lager, men du kan slippe unna med halvparten av gjærmengden og dermed på sett og vis dokumentere at rehydrering ikke er nødvendig.

I dette eksperimentet ble det benyttet en alegjær som i utgangspunktet har et høyere antall gjærceller pr. gram enn en lagergjær, ca. X 1.5 av en pakke med lagergjær. For å lykkes med en god fermentering av lager, så viser alle studier at det kritiske er temperatur, tilstrekkelig mengde gjær og beluftning. Bruker man tørrgjær, er derimot beluftning litt mindre viktig enn ved fersk gjær.

For at flest mulig gjærceller skal overleve overgangen tørr tilstand til vørter, er det kritisk at temp og innholdet i mediet du tilsetter gjæren i er riktig. Hvis ikke vil helt enkelt et mindre antall gjærceller overleve, men for alegjær er dette mindre kritisk da allerede er langt flere tilgjengelig i utgangspunktet. Temperatur er ofte for lav hvis vørteren er kjølt ned til nedre del av gjærens arbeidstempereratur eller under. En annen fordel med rehydrering i vann er at mediet er fritt for humle o.l som ikke er gunstig for tørrgjør i første kontakt med væske.

Min antagelse er derfor;
-Helst rehydrer i vann eller kokt vørter før første humletilsetning ved anbefalt temp, og bring deretter temperaturen ned innenfor 5 grader av nedkjølt vørter.
-Sprinkle rett i gjøringskaret under forutsetning av at den holder en temp som anbefales av leverandør (Fermentis, Danstar) på rundt 25 grader for lager, eller 30 grader for ale.
(gir utfordringer med å komme ned på korrekt gjæringstemperatur raskt nok og en ny diskusjon ift. varm pitching og konsekvenser av dette.;))

Sist redigert:
Apropos rehydrering. Brygger en ale nå og tenkte å pitche på 15C, skal jeg allikevel rehydrere gjæren på temperatur rundt 25C?
Vil ikke gjæren få sjokk når den kommer i kontakt med den 10 grader kaldere vørteren?
Eller burde jeg bare tappe av en skvett av vørteren og rehydrere med denne?

Tilbake
Topp