Få rørdelene til pumpa skrudd til riktig posisjon

Eirik KG

Norbrygg-medlem
Hei.

Spurte i tråden for dumme spørsmål om hvorfor det kom blått vann ut av pumpehuset når jeg hadde brukt PBW over natta. Fant ut at det var på grunn av at pumpehuset er messing, og at jeg trengte et eddikbad for å fikse det. Demonterte pumpehuset med alle rør, og gav det et bad, og fint ble det.

..MEN, nå skal jeg montere dette sammen igjen, og jeg får ikke rørdelene til å sitte riktig slik at jeg får montert det på igjen. Jeg har brukt mye gjengeteip, jeg har brukt lite gjengeteip, resultatet blir det samme. Når jeg får rørdelene til å passe over hullet sitt, så er ikke gjengene tett, selv med gjengeteip. Når jeg får de tett, så sitter rørene for tett så jeg ikke får skrudd de på plass i bunnen av kjelen.

Det så ut som gjengetettingen de brukte fra fabrikken var av hardplast. Er dette et produkt jeg kan få tak i en plass? Hva heter i så fall det? Jeg har bare brukt vanlig gjengetape av den tynne sorten.

Noen andre som har gjort noe tilsvarende, og har noen gode tips?
 
Hei.

Spurte i tråden for dumme spørsmål om hvorfor det kom blått vann ut av pumpehuset når jeg hadde brukt PBW over natta. Fant ut at det var på grunn av at pumpehuset er messing, og at jeg trengte et eddikbad for å fikse det. Demonterte pumpehuset med alle rør, og gav det et bad, og fint ble det.

..MEN, nå skal jeg montere dette sammen igjen, og jeg får ikke rørdelene til å sitte riktig slik at jeg får montert det på igjen. Jeg har brukt mye gjengeteip, jeg har brukt lite gjengeteip, resultatet blir det samme. Når jeg får rørdelene til å passe over hullet sitt, så er ikke gjengene tett, selv med gjengeteip. Når jeg får de tett, så sitter rørene for tett så jeg ikke får skrudd de på plass i bunnen av kjelen.

Det så ut som gjengetettingen de brukte fra fabrikken var av hardplast. Er dette et produkt jeg kan få tak i en plass? Hva heter i så fall det? Jeg har bare brukt vanlig gjengetape av den tynne sorten.

Noen andre som har gjort noe tilsvarende, og har noen gode tips?
Det er en slags gjengeteip som tetter etter at du har skrudd bare noen få omdreininger slik at du kan stoppe det du vil. Husker selvfølgelig ikke hva den heter. Sølvteip?
Har aldri brukt den selv, bare hørt snakk om den.
 
Loctite 577 kan du bruke, eller gjengetape med litt trening. Stry er det beste, men krever litt erfaring for å få bra.
 
Da har jeg bestilt en tube Loctite 577. Skal prøve å huske å oppdatere tråden når jeg har fått bekreftet at det blir tett selv om det ikke dras til for full makt, så det kan brukes for fremtidige generasjoner.
 
Med Locktite skrur du den ikke til, bare sett gjengene i den posisjonen du vil og vent et døgn.
Det er mulig du må varme det for å få det løs igjen.
 
Satser på jeg ikke utsetter pumpehuset for flere kjemikalieangrep, så jeg aldri trenger å demontere det igjen
 
Tilbake
Topp