Falskbunn til VVS-meskekar

Jeg har en 100l vv-bereder som jeg har kappet bunnen av og snudd opp ned, slik at rørtuppen som var i toppen nå er i bunnen (se bildet).

Det enkleste her må vel være å ha en streit silbunn/falskbunn, uten noen dikkedarer, og en kran på utløpet under? Jeg skal (selvsagt) kjøre RIMS her, og da er det jo praktisk med tyngdekraftfall inn til pumpen.

Spørsmålet er: Falskbunn. Hvor liten falskbunn (i diameter) kan jeg slippe unna med her? Har det noen betydning hvor mye rom det er under falskbunnen når vørteren tappes ut der?

Det virker som om falskbunn på opp mot 40cm er mulig å få tak i uten å gjøre unevnelige ting med bankkontoen og evt. sjela. Jeg ser det er mulig å bestille i variable størrelser fra enkelte utenlandske leverandører, men det virker ikke som om leveranse til Norge er særlig aktuellt. Og jeg hadde jo foretrukket å kjøpe det her til lands, hvor jeg kan se og ta på den først.

Jeg har vurdert å bruke den avkappede bunnen til å lage falskbunn av, men det krever for mye nøayktig og tolmodig arbeid med metallkuttende redskaper til at jeg har særlig lyst til å gå løs på det.
 

Vedlegg

  • 672282.jpeg
    672282.jpeg
    23,6 KB · Sett: 63
Hvis dødrommet er stort vil mengden meskevann bli så stort at det blir lite igjen til skylling. Har jeg erfart. 40 cm i en 50 cm tank har gått greit hos meg. (kjenner noen med laserskjærer)ImageUploadedByTapatalk1430145963.408653.jpg. ImageUploadedByTapatalk1430145895.399754.jpg
 
Jeg har 20l dødvolum under silbunnen siden jeg valgte å ha varmeelementer der. Har ikke fintegnet på effektiviteten men har tunet inn utstyrsprofilen i beersmith til ca 80%. Da pleier jeg å treffe rimelig bra. Da har jeg ca 90l-95l volum å meske meg med
 
Hm. Jeg skal kjøre RIMS, så da bør det vel egentlig ikke ha så mye å si? Vørteren vil jo resirkuleres gjennom malten rimelig fort. Men det er vel uansett ikke noe poeng med MYE dødrom med mindre man har behov for det (p.g.a. f.eks. varmeelementer)?
 
Jeg brygger mellom 25 og 90 liter. Med 25 liter så betyr dødvolumet noe selv med HERMS.
 
Jeg har Herms oppsett. Og altfor mye dødrom pga unødvendig høyt plasserte varmeelementer i kjelen (den er også koker). Dette fører til at det ikke er mulig å brygge små batcher. Er ganske låst til 80-105 liter. Få dødrommet så lite som mulig!
 
Hm. Jeg skal kjøre RIMS, så da bør det vel egentlig ikke ha så mye å si? Vørteren vil jo resirkuleres gjennom malten rimelig fort. Men det er vel uansett ikke noe poeng med MYE dødrom med mindre man har behov for det (p.g.a. f.eks. varmeelementer)?
Behovet kan vel også komme av at man f.eks trenger ett stort nok areal i silbunnen? Skal man resirkulere vørter på noe vis er det jo greit å ha nok flow til at gravitason gjør jobben med å få vørteren ut.
Men hvilket areal som er nok vet jeg ikke.... (jeg veit at det funker med silbunn på 50 cm under en maltseng på 50 cm da:))
 
Arealet i bunnen av meskekaret mitt er jo litt "vanskelig" da, i.o.m. at bunnen er avrundet. Aner ikke hvor mye dødvolum det blir med forskjellige diametre på silbunnen før jeg har prøvd, men jeg innbiller meg at i underkant av 50cm vil resultere i ganske MYE dødvolum - da vil tross alt hel den avrundede delen av karet havne under den. Mulig 40 cm. er bedre, men jeg gidder jo ikke å bruke 500-1000,- hvis jeg ikke vet om det vil fungere i det hele tatt.
 
Plugg evt utløp og finn litermålet og vann så ser du hva diameteren blir med gitt volum.
Tømmer du f eks to liter oppi og det gir en diameter på 30cm så vil dødvolumet bli dobbel så mye.
Med den avkappede bunnen snudd opp.
Men,
du kan få lite volum hvis du bruker den avkappede bunnen samme vei.
Men det er litt jobb å sveise på krage/flens.
 
Ja, jeg må prøve meg litt frem. Tenkte faktisk ikke på å gjøre det så enkelt som du foreslår - takker :)>

Jeg var inne på tanken om å bruke den andre enden og lage falskbunn av den, men jeg tror mine metallsløydevner er mer begrenset enn hva som er nødvendig for at det skal bli bra.
 
Falsk bunn for blikkmann 75L er på millemetern. Jeg bruker den. Men den må forsterkes. Den bøyde seg
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    149,6 KB · Sett: 114
Falsk bunn for blikkmann 75L er på millemetern. Jeg bruker den. Men den må forsterkes. Den bøyde seg

Sikker på at du ikke hadde for høy flow på pumpa? Jeg har bare 10G falskbunn men har klart å lemleste en fb av annen type med støttebein som var større grunnet for høy flow. Blingmann sine er jo egentlig ganske robuste siden de er bygget slik de er.
 
Tilbake
Topp