Får gjentatt for lav OG!

Brygger med en Beer Brew 30. Mitt første brygg, en Pale Ale, havnet på OG 1,040, godt under 1,055 fra oppskriften. Greit nok, kan vel bli brukandes øl likevel.
Mitt andre brygg, weissbier, endte jeg på en OG på 1,031, i oppskriften skulle det være 1,050...
I begge bryggene starter jeg med 24 liter vann, mesker på ca 65*C med manuell sirkulering i 90 minutt og skyller med 9-10 liter vann. Ca 24 liter klar til gjæring.

Hva kan jeg gjøre feil for å klare bomme så totalt på OG? Er det håp for at mitt andre brygg i det hele tatt blir drikkende?
Frustrerende med så mye arbeid dersom resultatet er ubrukelig :(
 
Prøv og mesk med 2,5l til 3l vann pr kg malt. Når du tar ut malten, mister du ca 0,8l vann pr kilo malt, dette må legges til. Skyll med større mengde vann, ta utangspunkt i ca 28liter før kok.

Ikke gønn på i skyllingen, bruk litt tid her for å få ut alt du trenger av malten.

Koker du for svakt kanskje? Vi ender normalt opp på 21-23 liter til gjæring, og har ikke så store avvik på OG.

Tar du forresten utmesk? 78grd i 10 minutt, før du går til skylling.

Ikke følg bruksanvisningen til BB30 slavisk, den er veldig rotete. (om de ikke har oppdatert den enda)

Fortvil ikke, det blir øl utav det! Bare mindre alkoholprosent.
 
Som g p skriver, mer vann til skylling og mindre til mesking. Og skyll rolig.
Grovt kvernet malt kan ha noe å si og oppskriften kan ta utgangspunkt i høy effektivitet (f eks 85%?).
Du kan koke litt spraymalt og ha i weissen. Justerte du ikke humla ved brygginga så er den vel mer bitter enn det oppskriften har lagt opp til. Vanlig å tilsette sukker/spraymalt etter stormgjæringa har vært på topp på øl med høy OG. Typeriktig blir weissen kanskje ikke men hvor mye det betyr vet bare du.
 
Ok, godt å høre at ølet kan bli brukbart i alle fall! Tenkte kanskje at å meske i mindre vann ville føre til at vannet ble mer metta av sukker, og dårligere utbytte.
Koker kanskje litt svakt, ingen fosskoking, bare sånn at det strømmer litt. Utmesk tok jeg ikke, gikk rett fra mesk til skylling.
Kan kanskje tilsette litt spraymalt etter stormgjæringa ja!

Kan legge til at jeg har pumpe, men da jeg starta denne ble det oversvømmelse i meskerøret. Dette førte til at malt tetta pumpa.
 
Brygget litt på bb30 før, mesket med 20 liter og 10 liter til skylling. Ca 6 kg malt. Har aldri klart og få et utbytte på no mer enn 70 på bb30. Bruk f.eks beersmith på å beregne utbytte ditt og juster maltmengde etter det. Begynn og beregne med 70. Viss du ikke har det så post siste oppskrift. Så kan jeg se på det for deg.
 
Skal prøve å skaffe programmet. Ølsettet var ferdig satt sammen fra olbrygging.no, tror det var omtrent 5 kg malt, så mulig dette er litt lite for 25 liter øl. Neste gang får jeg sette sammen malt selv slik at jeg kan bruke litt mer :)
 
Jeg tror at om du legger inn ett utmesk steg, så vil dette hjelpe mye på. Det skal ikke være behov for sukker/dme på brygg under ca 7,5%
 
Syns 5 kg malt på 25 liter høres lite ut. Ellers vil vel ikke mesking på høyre temperatur føre til høyere OG, snarere tvert imot?
 
Tilsatte en kg brew enhancer fra europris idag etter et døgn på dunk. Satser på at dette fikser OG, og ikke ødelegger smaken totalt!
 
Hvor mange har greid å treffe OG spot om med de ferdige pakkene som følger med ?! Ikke jeg i alle fall. Traff på ingenting før jeg begynte å lage oppskrifter.
 
Ser ut som om brygghus effektiviteten må ligge på 80-83% for å komme i nærheten av 25L etter kok på denne oppskriften. Jeg klarte 18L i gjæringsbøtta første gang jeg brygget et allgrain sett fra Bryggselv, men da med riktig OG.
For smak ville jeg prioritert riktig OG istedenfor antall liter, betinger at du har et forhold til hva SG før kok bør ligge på og skylle til den er nådd.
Etter mye jobbing, lesing og justering av rutiner og utstyr kan jeg oppnå en brygghuseffektivitet på 85% som noen av pakkene er basert på, men det er ikke alt utstyr dette går på heller, og kjøper du malt etter vekt og egen oppskrift er det bare å justere maltmengden etter din/utstyrets effektivitet. Hvis ferdig sett, prioriter OG framfor antall liter.
P.S hvis du fikk 24L med OG 1.031 og 5 kg malt ble vel din brygghus effektivitet rundt 50%, da har du en del å hente på prosessen din. Det er allerede en del tips fra andre her som brygger med BB om forbedring.
 
Sist redigert:
Jeg måler OG med oechslevekt, etter kjøling. Kan hende temperaturen var litt unna kalibreringstemp, men skulle ikke utgjør så stor forskjell som jeg fikk.

Kontinuerlig sirkulering med pumpe, utmesk, og mer skyllevann i forhold til meskevann kan kanskje forbedre prosessen min.
Skal kjøre 6 kg malt neste gang. Noen som vet en omtrentlig verdi for SG før skylling, på typisk OG 1,050-1,060 brygg?
 
Det er ikke nok å skylle, det må også røres i mesken innimellom. Det vil gi jevnere temperatur og gjøre det lettere å få vasket ut sukkerstoffene.
 
Åpna den ene flaska Pale Ale idag, var den siste flaska som ble tappa så den var ikke helt full og inneholdt en del slam. Kun 2 dager etter tapping så litt flat, men:
Smaken var jo knallgod! Tror absolutt mitt første hjemmebrygg vil bli en suksess.
 
Håper det er greit at jeg poster i en gammel tråd.

Satt mitt brygg nr 2 i går. Målte OG etter kok på 1.032. Forventet til dette brygget var 1.045. Har en mistanke at dette skjedde med det første brygget også, men da fikk jeg ikke målt OG.

Det ser hvertfall ut som at utstyret mitt og min måte å brygge/meske på er for dårlig. Hva er det generelle tipset til neste brygg? Mindre vann er vel åpenbart, men til mesking eller skylling?

Jeg kan godt ofre noen liter øl fremfor å drikke øl med 2,5% alkohol.
 
Håper det er greit at jeg poster i en gammel tråd.

Satt mitt brygg nr 2 i går. Målte OG etter kok på 1.032. Forventet til dette brygget var 1.045. Har en mistanke at dette skjedde med det første brygget også, men da fikk jeg ikke målt OG.

Det ser hvertfall ut som at utstyret mitt og min måte å brygge/meske på er for dårlig. Hva er det generelle tipset til neste brygg? Mindre vann er vel åpenbart, men til mesking eller skylling?

Jeg kan godt ofre noen liter øl fremfor å drikke øl med 2,5% alkohol.
Hvilken effektivitet hadde du forutsatt til forventet OG, og traff du på mesketemperatur? Om du også måler SG før kok kan du kompensere noe med å forlenge koketiden eller tilsette spraymalt, men du bør nok redusere forventet effektivitet noe til neste brygg for å treffe litt nærmere.

Det som påvirker effektivitet mest hos meg er om maltet er godt kvernet, samt røre godt ved innmesk og et par ganger ila. mesk - for å få til og røre godt prøver jeg alltid å ha minst 3 liter vann per kg malt i mesk og heller gå ned til 1,5 liter per kg malt i skyllevolum.
 
Vi har etterhvert fått jevnt godt utbytte på BB30. Rett over 80% mener jeg å huske.
Eksempel med 6 kg malt:
6 kg malt. (vi kværner selv, men omtrent samme kverningsgrad som f.eks. brygg selv bruker)
25 liter vann til mesk
Røre godt når mesken starter, og sirkulere manuelt i ca 5 minutter.
La mesken stå i ro i 30-60 min (har ikke mye å si)
Sirkulere jevnt og trutt mens temperaturen stiger til 80% (før brukte vi pumpe, men manuelt er ikke mye stress)
Vi sirkulerer 4-6 liter hvert 3-10 minutt mens temperaturen stiger. Kommer an på hvor mye tid man har tilgjengelig.
Når temperaturen er på 80 grader, skyller vi med ca. 11 liter vann på 80 grader. (Vi regner at 1 kg malt stjeler 1 liter vann)

Vannregnskapet blir da slik:
25 liter (mesk) + 11 liter (skylling) - 6 liter (malt) = 30 liter til kok
Vi starter ofte kok med 30-31 liter.

Etter kok, men før første humletilsetning, måler vi SG.
Jeg gjør da en enkel utregning:
La oss si at SG-målingen var på 1.054, og jeg har 30 liter i gryten
54 x 30 (liter) gir 1620 "sukkerenheter".
Dersom jeg ønsker en OG på1.061:
1620/ 61= 26,5 liter vørter.
30-26,5= 3,5 liter jeg må koke bort. Det passer bra med 60 minutter rullende kok.
Dersom Sg er for lav, kan jeg tilsette spraymalt eller koke lenger/ hardere
Dersom Sg er for høy, kan jeg tilsette vann tilslutt, men da bør humlene justeres om endelig volum blir annerledes enn planlagt.
 
Jeg ser dere mesker med mye mer vann enn meg. Jeg har konsekvent mesket med 3 L pr kg. Regnet at malten tar 0,8 L pr kg og skylt med manglende vann til jeg er på kokevolum.

Eks på 25 liter ferdig:

5 kg malt.
Mesket med 15 liter.
Mister 4 liter i malten og havner på 11 liter.
19 liter skylling.
30 liter kokevolum
-5 på kok og kjøl.
 
Tilbake
Topp