Får ikke flasker på 14nde dag

Hei Forum!
Jeg har satt mitt første brygg (Amerikansk IPA). Nå har det seg slik at jeg er bortreist på den 14ende dagen (nå på fredag) hvor jeg egentlig skulle ha tappet dette på flasker. Bør jeg tappe dette før jeg drar, dag 12, eller vente til dag 15 for tapping?


Tusen takk for svar!
 
Flott, takk!

Men noe må det ha å si vel. Jeg tenker på tørrhumla, den gir vel mer smak om den blir liggende over?

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
 
ahhh,....
Dersom du kan utsette tørrhumla slik at du har den i karet i totalt 5 dager, er det perfekt. Dette kan økes til 7 ved behov. Ikke mindre enn 5 dager siden da effektiviteten synker
Dersom du kjører temperaturstyring med ColdCrash, synker humla til bunnen, og uttrekk av aroma stopper.
 
I oppskriften står det tørrhumle i 7 dager. Da jeg smakte på brygget før jeg la i humla så syns jeg det smakte lite humle. Humler er allerede lagt i bøtta. Er det en ide å fiske denne opp før jeg drar på onsdag og flaske på lørdag? Eller merkes ikke en dag med ekstra humlimg?
 
Da lar jeg den være. Mindre styr er det også.

Over til noe annet.

Jeg hadde litt lav OG 1056, skulle ha vært 63-67. Nå etter 11 dager i gjæringsbøtte så har jeg 'FG' på 1012. Oppskrift sier den skal ligge på 10-13. Kan det være at jeg allerede nå bør/kan flaske?

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
 
Nei, samme gravity over to, helst tre dager er tommelfingerregelen for når du kan flaske.
Om FG er blitt litt annen en det oppskriften sier betyr ikke noe.
 
Takk for svar. Da lar jeg det stå noen dager til!

Gleder meg som en unge til å smake ferdig produkt.

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
 
Husk også at ølet modnes og blir bedre med tiden! Du er sikkert kjempe fornøyd med første brygg, men om du samtidig er litt skuffet så er det lov. Du vil merke forbedring hver uke framover ettersom det modnes og smaken setter seg litt mer:)
 
Tilbake
Topp