Får ikke nok utgjæring, sier F.G-en min? Hva kan man gjøre

Unik74

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg har nettopp begynt å måle. O.G går fint, jeg er fornøyd så lenge jeg kommer i "rød sone".

Men F.G er det verre med. Det kan se ut til at jeg ikke får god nok utgjæring. Kanskje jeg bruker for lite gjær?

Jeg har en lager som stod fra 12. mai til 11. juni på 5 grader i kjøleskap. Ikke starter. Satsa rett på WL rør, sikkert 029. Fin-fin gjæring. Deretter satte jeg den, altfor seint kanskje, men likevel på 15,7 grader den 12. juni. (Jeg har hørt at dette er lurt med tanke på diacylsyre). Det var steget til 17,7 i dag. (Jeg har vært ute og reist).

Jeg må bare ta til takke med de forholda jeg har. Hentet den i dag og tok en prøve som gav F.G som var nærmere 30 enn 45. Men likevel. Her skal jeg jo ligge på 10-15. Satte den i kjøleskapet for å roe seg. Men er altså ikke helt fornøyd. Den lukter og smaker godt.

Jeg har også en hveteøl på gang og en annen lager og enda en lager. Det er med andre ord litt kø i flaskekøen. Derfor tar ting litt tid. Er smertelig klar over at jeg må hente inn før gjæren gjør mer skade enn nytte.

Tips?
Råd?
 
5 grader er vel litt lavt.
WLP029
Optimum Ferment Temp.65-69°F (Does not ferment well less than 62°F, unless during active fermentation.)
 
Bruk en kalkulator f.eks Mr.malty. Der ligger du inn type øl, FG, OG, mengde samt du bruker produksjonsdatoen til Gjæren din. WhiteLabs sine er 3 eller 4 mnd (husker ikke hvem av den) tilbake i tid. Altså, datoen som står på røret, også 3/4 mnd tilbake et datoen du skal plotte inn. Da får du se hvor mye gjær du trenger.
Dette med prod dato kan du bare Google.
Om du ikke er medlem så anbefaler jeg deg og bli medlem i Norbrygg, det er en medlemmsseksion hvor det er veldig mye bra lesestoff
 
Øldal skrev:
5 grader er vel litt lavt.
WLP029
Optimum Ferment Temp.65-69°F (Does not ferment well less than 62°F, unless during active fermentation.)

Årets understatement ;D Er du sikker på at det var 029??

Sett ølet i 20 grader en ca 10 dager ( 2 dager bare for å få opp temp)

Beskriv gjene litt mer om Volum, og det du beskriver som "fin fin Gjæring"
 
Jeg bruker alltid sylfersk gjær. Gutta på butikken passer på meg. Men jeg har følelsen av at jeg burde doble mengden når jeg lager lager. Jeg har gjort det før og fikk litt "grønne eple". Derav taktikken nå.

Uansett. Takk for gode råd så langt.
 
Husker vi slet med dette på de første bryggene våre og det var rett og slett at vi ristet for lite på dunken.
Så hvis de andre forslagene ikke hjelper deg så RIST MER eller bruk ren oksygen. (søk på "billig løsning okysgen")
 
Med 5 grader er gjæren tilnærmet i dvale, det er bare en grad mer enn det jeg lagrer gjærslurry på mellom bryggingene.
 
Jeg har jo ikke optimale forhold for gjæring noe sted. Men lager skal man kunne gjære mellom 5-7 grader, litt avhenging.

Kjølehjørnet tar jo ganske mye, og første gangene var det helt supert. Men da brukte jeg dobbel dose gjær. Lager skal vel kunne gjæres ganske kaldt?
 
Det vanlige for lager er rundt 10 grader.

EDIT: Den siden du linker til sier at WLP802 gjærer optimalt fra 10 til 13 grader.
 
Ja. Da kan jo sju grader bli for kaldt, ser den. Likevel har jeg satt den varmt, men kanskje litt for seint? Jeg gir meg ikke altså. Det er bare dårlige forhold for perfekt gjæring. Men alt dette varierer jo med temp i været også.

Veldig glad i værmeldingen for tiden.

Jeg bruker altså loft (akkurat nå 19-21 grader), kjellerbod (akkurat nå 17 grader) og kjølehjørne (5-7 grader). Så jeg burde får til likt og ulikt og litt ymse.

Er det noen triks jeg kan bruke nå som det har gått så lang tid?
 
Har ristet masse.

Så leste jeg et sted at man ikke egentlig vil det, fordi det som danner seg øverst er dødt å like greit å ikke blande inn igjen. Men rister, det gjør jeg.

Jeg har (selvfølgelig) ikke noe oksygentilførsel utover ristingen. Har funket fint før (men da med mer gjær). Vurderer en og en halv.
 
Bare en helt vill idé:
Lag en ny starter med ale-gjær, tapp over ølen og sett den på loftet et par uker. Gjæringstemperaturen er det viktigste man kan kontrollere gjennom bryggingen, og siden du ikke har lager-temperaturer noe sted ville jeg satset på ale.
 
WOW

Spennende og radikalt.

Har en hveteøl der nå. Stikker og hilser på den og ser hvordan den går. Den har bare godt av det, tror jeg.
 
Tilbake
Topp