Får ofte en lav OG

Nå har jeg brygget tre brygg og alle gangene har jeg fått noe lav OG. Det siste brygget fikk jeg en OG på 1041, den anbefalte OG var 1046-1050 (Kölch fra bryggselv). Hva kan være den enkle feil?

Jeg brygger med en BB60

Kjører du utmesk, og hvor god kontroll har du på skyllevannstemperaturen?

Skyllevannstemperaturen varmer jeg opp til 75-80 grader. Jeg varmer den opp i tre omganger, først ca 4 L, deretter 12L og til slutt 4L igjenn (har ikke stor nok gryte enda). Mulig det blir litt variasjoner i skyllevannstemperaturen pga. denne metoden.

Det er vel slik at varmt skyllevann henter ut flere søstoffer?

Ved ordet utmesk er jeg litt usikker på hva du mener, men jeg mesket i 90min på 64-66 grader. Ingen stegmesking, da det ikke er mulig/vanskelig på BB60.

Jeg hadde også lav OG på mine to første brygg. På brygg 3 kjørte jeg utmesk og brukte separat kokekjel koblet direkte mot BB60en. Danset nesten på bordet da SG på første avrenning var på 1.o80, da den tidligere bare har vært på 1.060. Utbyttet gikk fra 69 til 82% hvis jeg har regnet rett.

Utmesk vil si at du hever tempen i mesken til 78grader og lar den stå i 10min. Så starter du å skylle med 80graders vann, slik at
tempen i maltsenga ideelt ligger på 75+ grader gjennom hele avtappingen. Hva som booster effektiviteten mest vet jeg ikke, men
uten utmesk vil nok ikke skyllevannet alene klare å heve tempen til 78grader i mesken. I så fall kun mot slutten av skyllinga.

Brukte ca 20 min på å ta tempen opp fra 66 til 78 med min BB60. Resirkulerte manuelt og rørte godt. Men du kan få gjort det mye raskere om du tilsetter kokende vann. Så stegmesk er mulig, men ha god kontroll ;)

Det er blir nok mye varmetap om man løper frem og tilbake med gryter ja. Gjorde det selv på brygg nr.2, men der kjørte jeg ikke utmesk. Endte opp med 50-60 grader i mesken under skyllingen :( Ølet ble bra fordi hehe, men litt lav OG.

Her er oppsettet mitt:
IMG_0565_zps6f18114c.jpg

Det hørtes spennende ut med utmesk! Jeg trudde faktisk ikke at det gikk ann å treffe en grad så nøyaktig ved oppvarming av mesk.

Varmer du da opp med full fart (3kw)?

Brenner det seg ikke fast i bunnen ved øking av temperatur på mesken (jeg også har en sil i bunnen, mulig den hindrer mye av det)?

Hvor lenge mesker du på 67 grader før du da øker til 78?

Jeg sjekket mesken etter 30min og da holdt den en temperatur på 65 grader, men etter 90 min hadde den falt ned mot 61-62 grader. Det er da altså mulig å varme mesken opp igjenn, jeg har vært litt "redd" for å gjøre noe som helst under selve meskingen. Bruker bare å sette på lokket og vente 60/90 min.

Med tiden tenkte jeg å skaffe meg en krabbekoker eller platetopp, da kan jeg også varme opp vatnet ute i boda ved bryggeriet. Oppsettet ditt virket ikke dum, så da blir det vel noe lignende det regner jeg med. Du har bare en vanleg gryte som du har borret hull til tappekranen i? Noe som også gjør skylleprosessen mye enklere.

Den enkleste måten å få riktig OG på er å øke maltmengden i henhold til det utbyttet du har av mesken. Men det høres ut som du har litt å hente på å endre meskerutinene, for eksempel ved å meske ut og sørge for passe varmt skyllevann, som nevnt over.

Hvis du rører noen ganger i løpet av mesketiden, vil nok det også kunne hjelpe deg til litt bedre utbytte. Jeg brygger med pose i gryte (biab), og pleier å røre 3-4 ganger i løpet av en 90-minutters-mesk. Samtidig varmer jeg mesken, slik at jeg opprettholder ønsket temperatur. Den samme teknikken kan brukes til stegmesking, selv om det da blir ganske mye røring for å fordele varmen godt underveis. Jeg vil ikke svare på hvordan oppvarming best kan gjøres med BB60, da jeg ikke har benyttet dette systemet selv, men bare det å røre vil kunne gi resultater.

En enklere variant er å skaffe en pumpe og en PID med SSR, og la systemet holde temperaturen på egenhånd.

Nok et tips: Isolér kjelen, slik at varmetapet minimeres. En enkel metode som er mye brukt blant forumets medlemmer, er å bruke liggeunderlag som kuttes til og festes rundt kjelen med stropper.

Tror jeg hadde nesten full effekt ja. Nå har jeg bare gjort denne ene utmesken så langt, og hadde ikke problemer med fastbrenning. Silbunnen hjelper nok bra mot det ja. Mesk på 67 så lenge oppskriften foreskriver, så tar du den opp til 78. Da jeg laget Blue Moon klone mesket jeg i 90min på 65. Har samme problem som deg med at tempen faller ned til 61-62 grader over 90min, hvertfall etter at jeg startet utendørs. Så tror det kan være lurt å ha svak effekt på under meskingen. Eventuelt isolere kjelen bedre.

Når du varmer opp til 78 er det viktig å resirkulere og røre godt. Mål tempen manuelt ofte. Går den litt over 78 kan du bare røre litt ekstra slik at den går ned. Evt kan du regne ut hvor mye kokende vann som må tilsettes for å heve tempen fra 66 til 78, da vil det gå raskere.

Har en hyttekjel fra Biltema med regulerbar kran. Hadde vært genialt om man hadde fått tak i en vannkoker fra et storkjøkken med termostat (nesten som BB60 hehe).

Tilbake
Topp