Farer ved bruk av CO2?

Medbryggere!

I forbindelse med at jeg forbereder fatopplegget mitt har jeg i dag bært inn en AGA flaske med næringsmiddelkullsyre, jeg satte den i kjellerstuen.

Jeg vet lite om kullsyre, trykk, volum osv, men jeg har fått med meg at CO2 er giftig i den forstand at det fortrenger oksygen og kan virke lammende på åndedrettet(?). Kranen på flaskene er relativt lett å åpne, så jeg tenker litt på barnas sikkerhet.

- Hvilken fare er det egentlig hvis innholdet i en CO2 flaske frigjøres? Har lest at et CO2-nivå på 10% kan være dødelig. CO2 er tyngre enn luft, så hvor stor er egentlig sjansen for å oppnå et slikt nivå i luften på en boligetasje på 80m2?
 
KAtastrofalt dårlig på matematikk, særlig når jeg ikke finner fram noen data som jeg vet jeg har en plass. Men du har omlag 190kubikkmeter luft, minus møbler. Så da vil det være dødelig med 19 kubikk co2 jevnt fordelt. Så er det spørsmålet om hvor mange liter co2 2kg ( dersom flaska di er 2kg) gass under 50bar trykk der ramler jeg litt av.

Som tillegssikkerhet kan du montere co2varsler som gneller ivei om co2nivået blir før høyt. Vanlig å ha i hytta på lastebiler.
 
CO₂ varsler er et godt tips. Går ut i fra at disse må monteres nede ved gulvet.

Edit: Varslerne som kommer opp ved søk på google er CO, altså karbonmonoksid, vil de ta karbondioksid også?

Jeg har flere CO₂ flasker, de fleste er 13kg og har bare én inne i huset, denne ser ut til å kanskje være 6, eller 9 kg.
 
Har faktisk en CO varsler i boligen, men jeg er redd det er noe helt annet enn CO2?  Karbonmonoksid er svært giftig.
 
Problemet med co2 er det samme som med vann, puster du inn det får du for lite o2 i blodet og vi svimer av og senere dør vi.
Værre er det med Co, den er giftig, det er vanlig ved forbrenning av carbon med liten lufttilgang.
En 6 Kg flaske inne holder nettopp 6 Kg co2, det er 3000 liter når vi slipper ut alt, i et rom på 1,5x2 meter vil det i teorien våre co2 fra 1 meter og ned til gulvet, i en stue på 30 kvm. bare 10 cm. Men enten renner dette ut døra eller verre, blander seg med luften som er i rommet.
 
Co2 er ubehageli å puste inn men ikke farlig som Co som er giftig, samt smak farge og luktfri og eksplosiv/brennbar.
Kan ikke si Co2 bekymrer meg men har heller ikke kjeller hvor flaska står eller ølet er til gjæring.
Sambo spør mye om denne flaska og evt. brann, slapp av sier jeg, sprekker flaska slokner brannen.
 
Vel, jeg jobber ved et smelteverk der vi, som biprodukt produserer store mengder Co.
Forskjellen på Co og Co2 ( i tillegg til at Co brenner og Co2 ikke) er at Co2 fortrenger oksygen sånn at du på en måte "kveles".
Problemet med Co er at stoffet i blodet som tar opp oksygen fra lungene, hemoglobin (vet ikke om jeg stavet riktig) tar opp Co 300 ganger lettere enn oksygen! Så du kveles på en annen måte!!  :jaha:
Tror ikke en skal være redd for lekasjer fra Co2 flasker med minde du har utstyret, og nyter ølet, i et kleskap!!
:biersmile:
 
Det skader jo ikke å være på den sikre siden. Når jeg kommer til å skaffe meg CO₂-utstyr og fat kommer jeg til å innføre rutine på å alltid gå over med en såpet svamp på koblinger og slikt hver gang jeg endrer på noe på gassdelen av systemet (fra- og tilkobling etc.), det tar maks 2-3 min og du ser lett om det lekker ut gass fra koblinger.

Når du har barn i hus blir det fort litt verre, ville stuet flasken godt unna (liten hengelås på øleskapet f.eks) og CO₂-varsler. Mener jeg leste en plass her på forumet at en families kanin gikk på mystisk vis bort etter en liten over-natten-lekkasje av CO₂, så farene er absolutt tilstede. Om utstyret blir behandlet riktig er sjansene for at noe skjer særdeles små, hvis ikke hadde nok det vært noen heftigere reguleringer på bruken av CO₂ i de norske hjem.
 
Sørg for å holde gassen i systemet, så er det ikke noe problem ;).

Ellers er dette en problemstilling jeg ikke bekymrer meg for, selv med barn og katt i huset..
 
Co2 er en kvelegass, men en 2 kilos eller 6 kilos flaske som vi har stående er jo i utgangspunktet beregnet på å slukke småbranner.
Med mindre huset ditt er unormalt tett og det ikke finnes ventilasjon, og en full flaske tømmer seg relativt fort i samme rommet som du oppholder deg i, og du er såpass påseilet/trøtt at du ikke merker det tror jeg nok faren er minimal.
Det er nok større fare forbundet med trykket på flaska, og uvettige koblinger/skader på utstyret som kan medføre skade på både hus og helse.
Årsaken til restriksjoner ved kjøp/salg og oppbevaring/bruk kommer nok helst pga. gass under trykk er skummle greier.
hadde disse vært så skumle, skjønner jeg ikke hvordan de kunne henge på alt som finnes av industrikjøkken/butikker/hoteller og andre ofentlige steder der hvermannsen har fri adgang til dem.
 
NicolaiGj skrev:
Når du har barn i hus blir det fort litt verre, ville stuet flasken godt unna (liten hengelås på øleskapet f.eks) og CO₂-varsler.

Når man har barn i huset er det jo smart for andre årsaker enn gasse å ha hengelås på skapet.  ;) ;) ;)

Tørr høst når bryggeren var på hytta hele sommeren med hjemmeboende sønn i riktig alder. Tar sin tid å brygge seg opp igjen.
:(
 
Roger skrev:
NicolaiGj skrev:
Når du har barn i hus blir det fort litt verre, ville stuet flasken godt unna (liten hengelås på øleskapet f.eks) og CO₂-varsler.

Når man har barn i huset er det jo smart for andre årsaker enn gasse å ha hengelås på skapet.  ;) ;) ;)

Tørr høst når bryggeren var på hytta hele sommeren med hjemmeboende sønn i riktig alder. Tar sin tid å brygge seg opp igjen.
:(

Jeg ville låst tappekranen, ellers ender du opp med halvtomme fat med flatt øl.
Eller gi dem det de vil ha istedenfor den farlige spriten som er i omløp igjen.
 
Oddvar Demmo skrev:
Roger skrev:
NicolaiGj skrev:
Når du har barn i hus blir det fort litt verre, ville stuet flasken godt unna (liten hengelås på øleskapet f.eks) og CO₂-varsler.

Når man har barn i huset er det jo smart for andre årsaker enn gasse å ha hengelås på skapet.   ;) ;) ;)

Tørr høst når bryggeren var på hytta hele sommeren med hjemmeboende sønn i riktig alder. Tar sin tid å brygge seg opp igjen.
:(

Jeg ville låst tappekranen, ellers ender du opp med halvtomme fat med flatt øl.
Eller gi dem det de vil ha istedenfor den farlige spriten som er i omløp igjen.
Og er de gamle nok til å konsumere, er de gamle nok til å brygge også :)
 
Hadde en lekasje på opplegget mitt for en tid siden.
Både familien og de to kattene overlevde, og eneste "skade" var at det ble tørre ølkraner dagen etter. :eek: :cheeky: :rasende:
En kjapp tur til brannstasjonen ordna det.
Skulle en CO2 lekasje fra en to kilos flaske ta livet av en kanin må du putte både kaninen og flaska i en tett sekk! ;D
Har en følelse av at ølskapet til far i den familien fikk skylda for noe som hadde en annen årsak. :jaha:
 
Tilbake
Topp