Farge i irsk rød.

Terje

Norbrygg-medlem
Har prøvd å eksprimentere litt med farge til Irsk Rød.
Den karakteristiske rødfargen kommer fra roasted barley som tilsettes i svært små mengder. Jeg har gjort noen forsøk for å treffe fargen til Kilkenny. Jeg brukte kun roasted barley og ikke noe annet i en minimesk som jeg satte opp kun som en fargetest.
Startet med 5 gram roasted barley per liter. Fikk alt for mørk farge i forhold til originalen. Tynnet den så ut ved å doble vannmengen. Nå ble fargen litt for lys. Ny mesk ble satt opp, nå med tre gram per liter. Traff fargen opp mot perfekt. Var svært fornøyd. Laget så en minimesk på en liter med OG på ca. 1.045 med 3 gram roasted barley per liter. Det så ut til å stemme med fargen, men vørteren var uklar så fargen var litt vanskelig å bedømme. Jeg så etter hvert at røddfargen syntes litt blekere en den jeg fikk med kun roasted barley. Etter et døgn hadde den bleknet enda litt mer. Vanskelig å forutse hvor mye den vil blekne.

Jeg tror jeg begynner å nærme meg riktig resept, men tar gjerne råd fra andre på forumet. Riktig farge gir jo den viktige slutt detaljen på ølet! Noen som har erfaringer?

Terje
 
Tilbake
Topp