Farge: Sinamar / Clarimalt

neslekkim

Norbrygg-medlem
Har ikke funnet sinamar, men antar at Clarimalt 9000 er noe av det samme, iallefall basert på teksten på flaska.

Hvor mye av slik farge bruker man?, altså, en liten flaske på 9000 EBC, 100ml, jeg antar man må være forsiktig her?

Brygger en porter nå, og ser at den blir ikke så mørk som jeg ville, iallefall midt utti meskinga så er den bare brun, mens Beersmith sa at mengen sjokolademalt skulle tilsi svartere enn natta.. , tenkte å korrigere med clarimalt, men, hvor mye? (20-23 liter vørter)
 
Tenk på hvor mye mer du mener du brude ha brukt av f.eks. sjokolademalt. Hvis du hadde planer om å bruke 500 g av denne (som holder ca. 1150) EBC, kan du regne deg fram til en passende mengde. 1150 / 9000 = 0,128 (avrundet). 500 g x 0,128= 64 g. Men dette forutsetter et utbytte av Carafa-maltet på 100 %. Hvis du normalt har et utbytte på f.eks 85 %, kan du regne ut følgende: 64 x 0,85 = 54 g.

Putt inn mengden du ville ha økt fargemalten din med og regn ut.

Men du sier du er midt i meskingen, jeg ville ha ventet med å justere til jeg så den ferdige vørteren. Hva var oppskriften din, forresten?

Håper det hjalp...
 
he, ja, jeg er nå snart på slutten av meskingen, og det blir mørkt nok gitt :), tenkte ikke å ha i dette under meskingen, men før kok, men ser ut som jeg slipper det.

Dette er oppskrifta jeg har satt opp, er nok endel punkter der som jeg ikke har funnet ut av enda.. f.eks har tenkt å koke eikechipsene sammen med vørtern, men vet ikke om det er lurt eller ei?, lakrisen og eika har jeg egentlig allerede gitt et lite oppkok så jeg kan putte det oppi kjelen, men om eika gir noen bieffekter jeg ikke vil ha er jeg usikker på..


Recipe: #002 Smoked Porter
Style: Robust Porter
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 20,00 L     
Boil Size: 23,47 L
Estimated OG: 1,065 SG
Estimated Color: 77,6 EBC
Estimated IBU: 38,0 IBU
Brewhouse Efficiency: 85,00 %
Boil Time: 75 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
3,00 kg      Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC)          Grain        58,25 %     
1,50 kg      Peat Smoked Malt (5,5 EBC)                Grain        29,13 %     
0,40 kg      Chocolate Malt (1200,0 EBC)              Grain        7,77 %       
0,25 kg      CaraBohemian (200,0 EBC)                  Grain        4,85 %       
35,80 gm      Centennial [9,10 %]  (60 min)            Hops        35,6 IBU     
23,87 gm      Williamette [4,70 %]  (5 min)            Hops        2,4 IBU     
5,45 gm      Klar Urt (Boil 10,0 min)                  Misc                     
20,00 gm      Lakris (Boil 5,0 min)                    Misc                     
20,00 gm      Oak Chips (Secondary 7,0 days)            Misc                     
1 Pkgs        SafAle American Ale (DCL Yeast #US-05)    Yeast-Ale                 


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 5,15 kg
----------------------------
Single Infusion, Medium Body
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
10 min        Mash In            Add 23,00 L of water at 39,3 C      38,0 C       
10 min        Protein            Heat to 52,0 C over 2 min          52,0 C       
35 min        Maltose            Heat to 63,0 C over 2 min          63,0 C       
40 min        Sacc 1            Heat to 67,0 C over 2 min          67,0 C       
15 min        Sacc 2            Heat to 72,0 C over 2 min          72,0 C       
10 min        Mash Out          Add 7,52 L of water at 97,9 C      78,0 C       
 
29 % peat smoked malt! Whoa! Det blir en røykbombe! ;)

Det bør forøvrig bli mørkt nok det.
 
Tror egentlig det blir for lite, lurer på at den er for lite røyket denne malten..
Men ja, den blir mørk og vel så det, så jeg tror dette blir bra :)
 
Hvis det er peated malt (altså whiskymalt), blir det nok ikke for lite...
 
Gahr skrev:
Hvis det er peated malt (altså whiskymalt), blir det nok ikke for lite...

Ja, jeg kjøpte Whiskymalt hos V&B, jeg vet ikke helt hvem som lager denne, om det er Weyerman (som resten av V&B's malt), men det luktet godt når jeg malte det, men massse røyk var det ikke.
Rauchmalt er jeg dog litt usikker på, hadde litt lyst til å bruke begge to sammen, men glemte jaggu å kjøpe den..

CaraBohemian burde jeg trolig brukt litt mer av, du verden for en god lukt det er av den, jeg kjøpte den som en "dark crystal" variant, de har vistr bare Crystal, Cara munich og Cara Bohemian, og klassifiserte de under crystal, men lys, mørkere og mørk.
Det ble til at jeg kokte lakrisrota og eikechipsa de siste 5 minuttene allikevel, får se hva det ga :), har ikke sett annet enn at eik skal brukes til sekundærgjæringa, så mulig jeg har tråkka litt i baret der, men smaken på vørtern lover godt.

Og ja, klarte å tråkke i baret enda engang, jeg kokte 23 liter i speidelen, og skyllet med 10-12 liter, så jeg endte opp med ca 25 liter på gjærkaret når jeg skulle ha ca 20, ble noe svakere enn planlagt, men jeg lærer vel engang hvor mye jeg skal skylle for å ikke lage lettøl :)

Hvis jeg klarer å få ut fingern tidligere imorgen, så står en ASIBA på tapetet :), med kun Sorachi Ace humle, må bare regne litt på hvordan jeg skal bruke den, har 200 gram jeg tenkte å fordele over koketiden (samt forsøke litt i meskinga..)
 
Tilbake
Topp