Fargejustering med carafa: kalkulator vs virkelighet

cjohansen

Norbrygg-medlem
Noen som mye har erfaring med å bruke svart malt av typen carafa for å justere farge i øl? I helgen brygget jeg etter ca oppskriften til Fuller's London Pride. Bryggeren deres sier i intervju med "Can you brew it" at de bruker bittelitt svart malt for å justere fargen. Ølet skal ha ca 22 EBC. Jeg benyttet brewer's friend sin kalkulator til å beregne farge. 5.7kg Maris Otter og 0.3kg cara 75L ga meg 14EBC. Jeg hadde Carafa special III liggende, og i følge denne kalkulatoren skulle det 50g av faenskapen til for å få 22 EBC. Vørteren jeg tok av til karbonering ser ut som om den kom fra en porter. Nesten helt svart. Har jeg gjort noe galt, eller er kalkulatoren helt ute og sykler?
 
50g skulle bli 0.8%. I retrospekt ser selv det mye ut, og jeg angrer på at jeg ikke tilsatte det litt mer gradvis... Men disse kalkulatorene pleier å være til å stole på.
 
Jau, men det var ikke sånn vørteren så ut. Er relativt sikker på at jeg veide riktig, og det var ikke stort over en neve eller to i volum, men unøyaktig vekt er nok den beste teorien så langt.
 
Jeg brukte 150 gram (litt under 3%) sjokohvete, som jeg tror er nokså sammenlignbart, i en altbier. Den blir fint litt mørkt ravfarget, og langt unna porter. Sånn ser den gristen ut:
Malt til 25 liter
3,00 kg pilsnermalt
1,50 kg lyst münchner
0,50 kg mørkt münchner
0,15 kg sjokohvete
0,15 kg Caramunich I
 
Nydelig farge! Men hvordan skal den se ut?
Slik jeg husker den ølen er det ganske likt. Spesielt om den flasken det er bilde av er litt tykkere enn et vanlig ølglass.
 
fullers london pride - Google-Suche:

@Ekornskurken

Men f.eks ting som kokeintensitet og pH under kok spiller også inn. Det man putter i en kalkulator tar ikke høyde for slike lokale variabler.

Dessuten vil nok vørteren bli noe lysere etter gjæring. Mye solids i suspensjon i det glasset på bildet som ikke slipper like mye lys igjennom glasset. Men den ser vel noe mørk ut ja. Har brent meg på det samme selv da jeg prøvde meg på fullers, fulgte kalkulator og fikk aldri fargen til å stemme, så "fikset litt" og så ble det alltid for mørkt, tror jeg prøvde 3-4 ganger med "fiksing" og så ga jeg opp alt, dette er flere år siden dog, før jeg visste bedre.
 
Sist redigert:
Helt up front er det en nokså lekker farge ja, selvom den er mørkere enn jeg siktet på. Vet jo at ting blir litt lysere når det er gjæret og klarnet, så får kanskje være litt tålmodig. Ble bare litt satt ut - ser du flaskene på litt avstand ser de helt svarte ut. Får notere meg 10g carafa til neste gang og håpe at ihvertfall smaken sitter denne gangen.
 
Helt up front er det en nokså lekker farge ja, selvom den er mørkere enn jeg siktet på. Vet jo at ting blir litt lysere når det er gjæret og klarnet, så får kanskje være litt tålmodig. Ble bare litt satt ut - ser du flaskene på litt avstand ser de helt svarte ut. Får notere meg 10g carafa til neste gang og håpe at ihvertfall smaken sitter denne gangen.

Hvis du overskjøt OG så kan du legge til vann for å tynne ut både OG og farge. Men ellers hadde jeg bare gjort som du foreslår, puttet dette i skuffen med erfaringer og nedjustert neste gang.
 
Hvis du overskjøt OG så kan du legge til vann for å tynne ut både OG og farge. Men ellers hadde jeg bare gjort som du foreslår, puttet dette i skuffen med erfaringer og nedjustert neste gang.

Tja, landa på 1.050 mot forventet 1.047. Ikke stor nok forskjell til at jeg gadd å justere under brygging, og ikke noe jeg gidder å fikle med nå heller. Tror egentlig ikke den 6% forskjellen ville gjort stort utslag uansett, men jeg skal prøve på en liten dose vørter for moro skyld. Har uansett mer enn jeg trenger for karbonering. Bilde kommer senere :)
 
Tja, landa på 1.050 mot forventet 1.047. Ikke stor nok forskjell til at jeg gadd å justere under brygging, og ikke noe jeg gidder å fikle med nå heller. Tror egentlig ikke den 6% forskjellen ville gjort stort utslag uansett, men jeg skal prøve på en liten dose vørter for moro skyld. Har uansett mer enn jeg trenger for karbonering. Bilde kommer senere :)

Prøv på det glasset du har? så kan vi se hva det utgir av forskjell?
 
Tilbake
Topp