Farlig å tappe opp?

Finn Berger

Moderator
Jeg har en porter som har stått i 3 uker. OG var 1.076, og nå har den stått stille lenge på 1.028. Jeg brukte WLP013. Utgjæringsprosenten er altså 63, og det er i nedre enden av skalaen som WLP oppgir. Men jeg skal kanskje ikke vente mer.

Gjæren var gjenbruk, høstet 2 ganger fra bunnfallet etter sekundærgjæring. Første gang var etter sekundærgjæring av en Vestkyst som endte på opp mot 8%. Så de stakkars små dyra har hatt et tøft liv, og burde nok vært pensjonert, skjønner jeg nå. Primærgjæringen var ikke særlig voldsom.

Temperaturen har ligget rundt 18 grader, antakelig mye nede på 17. (Oppdaget nylig at temperaturstripsene - Brewferm - antakelig måler en grad for lavt. Bryggetermometeret, som fulgte med BeerBrewkjelen min, viser i alle fall en grad høyere.) Jeg ser at det kan være en mulig forklaring, og jeg har satt dunken varmere nå. Men etter 12 timer er det ikke skjedd noe mer.

Jeg glemte å ha i natron da jeg mesket, og ølet har nok kanskje litt tannin. Vet ikke om det kan påvirke gjæringen? Ølet er ellers faktisk veldig godt. Det har sødme, men smaker ikke søtt - hvilket kanskje er litt rart, siden SG er såpass høy. Det ligner nok mest på en Baltic Porter nå, selv om det ikke var meningen.

Jeg har lurt litt på om forklaringen på den høye sukkermengden kan være at det er mye ufermenterbart sukker her - som vel ikke gir samme opplevelse av «søthet»? Temperaturkontrollen var ikke den beste, og temperaturen lå nok litt høyt i starten av meskingen.


Jeg ser altså flere mulige forklaringer på dårlig utgjæring: Dårlig gjær, for lav temperatur under gjæringen, for høy mesketemperatur med mye komplekse sukkerarter som resultat. Det jeg lurer på, er om jeg bør prøve å gjøre noe mer, eller om jeg like gjerne kan tappe opp? Ølet er jo godt, og om det ikke ble så sterkt som jeg hadde ønsket, virker det som et greit balansert øl. Problemet er om det kan bli flaskebomber av dette? Kan primingen trigge ny gjæring av alt restsukkeret?


For ordens skyld; her er oppskriften. Vet ikke om det kan leses noe ut av den.

7.0 kg Maris Otter
5.0 kg Munich mørk 25 EBC
1.0 kg Crystal Malt 120 EBC
1.0 kg Pale Chocolate Malt 600 EBC
1.0 kg Blackprinz Malt 1332
0.3 kg Black Malt 1400 EBC
0.1 kg Peated Malt 5 EBC

90 min 40 gr. centennial
15 min 80 gr Northern Brewer
 
Takk. Det var det jeg trodde, så det styrker den forklaringen.
Glemte ellers å si at gjæringen ikke har stoppet helt opp; det kommer fremdeles et plopp i gjærlåsen hvert minutt, omtrent. Men det blir det jo ikke noe særlig ut av:).
 
Gjæringen er mest sannsynlig ferdig. Det er større sjanse for at de ploppene kommer av at du satte dunken varmere.
 
Nei, de har faktisk vært der hele tiden, også når den sto kjølig. De har ikke aksellerert etter at jeg flyttet dunken. Men den må vel stå sånn et halvt år om det skal ha noen påviselig effekt på SG'en?
Vil du si et ikke kan komme noe særlig mer godt ut av å la dunken stå lengre? Og at det ikke kan komme noe galt - i form av eksplosive flasker - ut av å tappe opp? (Skal ikke saksøke deg om du svarr nei og det viser seg å ha vært feil svar;).)
 
Blir nok en skikkelig fyldig koseøl dette. Etter tre uker er det neppe noe mer for gjæren å spise. Så lenge du ikke tilsetter en annen mer attentuativ gjær, blir det ikke flaskebomber.
 
Med forholdsvis rause mengder spesialmalt, og muligens litt høy mesketemperatur er nok ølet ferdig gjæret. Tror det blir balansert og fint med såpass restsødme i forholdet til mengden blacprinz og black malt.
 
Takk skal dere ha. Da er det bare å høste flasketreet, og sette i gang - etter 5-mila, selvfølgelig:). Dette forumet er en gave for alle som er litt nye og usikre. Selv om det er mye å hente av info i bøker og på nett, så er det ikke alltid så lett å finne svar på akkurat det jeg lurer på - og jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg hvor enormt mye mer jeg trenger å lære om dette håndverket. Og ikke minst: Hvor mye mer erfaring jeg trenger. Og da er det kjekt i et knipetak å kunne snakke med folk som har den erfaringen.

Angående saccharomyces cervesiaes plassering i naturens orden så var jeg forsåvidt klar over at de er sopper, og ikke dyr. Men en smule licentia poetica må en vel kunne gjøre bruk av;)? Jeg liker i grunnen å forestille meg gjærcellene som flittige små skapninger med en vennlig innstilling til menneskeheten, og da må jeg tenke meg dem som dyr. De kommer litt i samme klasse som samboeren min, meg selv og pusekatten Olav, som utgjør resten av husholdningen her.
Men jeg synes selvfølgelig at det er helt greit å rydde opp i begrepene, så ikke misforstå:).
 
Sukkerartene du trekker ut er i utgangspunktet mindre gjærbare.

Fordi at i malteriet så blir de utsatt for en høyere temperatur for å få fargen og smaken, enn standard basemalt. Desto mørkere jo mindre gjærtbart. Ut av boksen..
 
Så du allerede hadde lest posten. Så her er editen. Du kan si at de har vært "mesket" ("maltet") på en veldig høy temperatur, for å sammenligne litt med hva en selv gjør i mesken mtp utgjæringsgrad som resultat av mesketemperatur.
 
Brygget er flasket. Finlesing av hydrometeret viste 1.026, så ABV nærmer seg 6,5%.
Som vanlig skar noe seg. Murphy's lov gjelder stadig! Jeg har tenkt meg dette brygget som juleøl/øl til mørke vinterkvelder, så jeg har tilsatt litt lakris, koriander og appelsinskall. Og selvfølgelig; appelsinskallene tettet etter hvert både tappekran og tappestav. Det greide jeg å lage mye søl av, og jeg håper bare at det ikke gikk alt for galt med den siste delen av brygget.

Av skade blir man klok, sies det. Min erfaring er at man først og fremst blir skadet, men her er det kanskje noe å lære:confused:?
/
 
Tilbake
Topp