Farmhouse ale

Korker.no hadde, men jeg tror de sliter med printeren si. Har kjøpt mye fra bottlemark.com. Selve korkene er fine ( oksygenabsorberende), men frakten er ganske dyr. Sist jeg bestilte la jeg merke til at de satte verdien pr. kork til 0,1 dollar - da kan man jo bestille en del uten at det går over 350 krones grensen.
 
Ja det stemmer, dem har ikke produsert noe på lenge tror jeg.

Bottlemark kan undersøkes.
Men er ikke korkene så bra? Holder dem ikke tett lenge?
Frakten er?
 
Etter en del research (fra min side) så er det visst ikke anbefalt å bruke o2 absorberende korker. De tar visst mye mer enn bare oksygen. Scalping.
 
Etter en del research (fra min side) så er det visst ikke anbefalt å bruke o2 absorberende korker. De tar visst mye mer enn bare oksygen. Scalping.
Scalping? Dette man du nesten utdype.
Har brukt oxy og vanlige om hverandre i årevis uten å merke noe forskjell verken på den positive eller negative siden.
 
Scalping, det kan du google så får du mer info.

Scalping går ut over humla først og fremst. Korkene absorberer de flyktige oljene (aromaene) i ølet, noe som gjør at de ikke blir å finne i ølet lengre kort fortalt.

Telefonen min er klikk så holder meg til korte innlegg nå..
 
Ja, onkel Google fant én artikkel om som omhandlet dette. Myrcene og limonene bindes i større grad i kork-plasten i følge denne studien. Da tenker jeg det kanskje kan være et problem for humlesterke øl. #Benjamin: Oppskriften jeg linket til ovenfor ble tappet på flasker med oxy-korker fra Bottlemark. Det vant gull i NM 2016, så problemet med scalping er nok ikke så stort for malt- og gjærdrevne øl.
 
Ja, onkel Google fant én artikkel om som omhandlet dette. Myrcene og limonene bindes i større grad i kork-plasten i følge denne studien. Da tenker jeg det kanskje kan være et problem for humlesterke øl. #Benjamin: Oppskriften jeg linket til ovenfor ble tappet på flasker med oxy-korker fra Bottlemark. Det vant gull i NM 2016, så problemet med scalping er nok ikke så stort for malt- og gjærdrevne øl.
Stemmer. Myrcene blir mer enn halvert etter en tid som er langt kortere enn de fleste øl står på flaske. Husker ikke helt akkurat tiden det dreier seg om. Dette er giganten av oljer i mange humledrevne apa/ipa aktige øl.

Hvis du flasker alt ølet så merker du kanskje mindre til det. Hjemme så merker jeg forskjell etter noen få dager mellom fat og flaske med vanlig kork. Jeg er en myrcene-slut.
 
Sist redigert:
Det er jo litt forskjellige meninger og synspunkter her ser jeg. Vanskelig og si hva man skal tro på er bra eller ikke.
Men om det er noe problem med disse fancy korkene på alkohol sterke øl osv og øl spm lagres er det bedre og kjøpe vanlige korker tenker jeg da.
Dem er jo fancy men dumt og risikere kvaliteten på øllet pga av det.
 
Tilbake
Topp