Fat for Dummies

Hei!

Ettersom bryggefrekvensen øker og øker så begynner nå plass- og flaskevansker å melde seg. Jeg leker derfor med tanken om å supplere med fat. Har lest og lest her på forumet men blir bare mer og mer skremt. Lenge på slanger, koblinger, manifold, tappekraner, regulatorer etc etc.
Virker som det hele er ekstremt komplisert, selv om jeg har en mistanke om at det ikke egentlig er det.

Noen som har en grei oversikt over hva man egentlig trenger for å komme igang? Eventuelt en link?
 
Ingenting komplisert med fat. Du trenger CO2 flaske, regulator og fat, hevert har du sikkert, og Starsan. Fyll fatet fra bunnen.
Tvangskarbonerer sjøl, men du kan selvsagt karbonere med sukker. For tapping trenger du ikke anna enn en picnic kran med tynn slange, om du ikke er opphengt i stil.
 
Tja. Det går stort sett greit med picnickran om trykket på fatet ikkje er for høgt.

Men så var det det å få fata tette då. Eg har berre nye fat og ofte har dei ein tendens til å mista trykket. Eg har fata ståande i kjellaren som i stor grad er under jorda og der er det uaktuelt å ha co2-gass tilkobla kontinuerleg. Så gode tips rundt dette passar for min del inn under overskrifta her...

Ellers er det jo enklare enn å flaska - det er det ingen tvil om.
 
Det problematiske er at ved 30.000 ppm CO2 så er det livsfarleg å vera der pga. kvelning og du merkar det vel ikkje før toget er kjørt.

Eg har "rimeleg" CO2 målar i kjellaren min og den reagerar ganske så kjapt med nivåvarsel straks det er ein lite lekkasje. CO2 er tyngre enn luft og det vil vel såvidt eg har forstått ta litt tid før den blandar seg med lufta og dermed vil den først leggja seg som eit teppe frå golvet og opp. Denne målaren varslar med lyd på ca. 1000 ppm og eg ser raskt 2000 ppm om eg slepp litt co2 ut av eit fat. Også 1000 ppm er ikkje særlig bra om ein skal vera der ei stund. Eg ser at når eg tømmer fat for co2 i samband med vasking så går alarmen kjapt og min målar går i taket. (den går til ca. 2000 ppm)

Akkurat kor mykje f.eks. ein 2 kgs CO2 tank kan utgjera i eit rom i ein kjellar på så og så mange m2 - det veit eg ikkje - men det gjeldt vel å vera føre var. Nokon har jo også større CO2 tankar og då er risikoen større.

Eg trur kanskje eg også ville vore skeptisk til å ha co2-tank ståande i etasjen ein bur i - iallefall utan målar/varsel. Ikkje alle bustader har god ventilasjon.

--

Men til saka: i tilfelle lekkasje er i lokket (pakningane) så har eg vel sett at det fins ein type fett som kan brukast? nokon som har erfaring med det og om det er OK - kvar kan ein få tak i det?
 
Eg lurer på om det var på Amazon eg kjøpte den - det var iallefall ikkje Ebay for eg finn den ikkje i historikken. Min vart kjøpt frå ein seljar i Bulgaria. Det er ein slik ein:

http://www.amazon.com/gp/product/B0... wall mount&qid=1444116554&ref_=sr_1_1&sr=8-1

Den har rettnok berre måleområde til 2000 ppm og er mest laga for måling av luftkvalitet - men den gjer jobben for min del - spesielt sidan eg også er ein god del i kjellaren og arbeider. Målarar med større måleområde som ein bruker i industrien for å hindra kvelning kostar vel ein god del meir.
 
Bruker ikke båtfolket slik varslere?
Mener vi hadde en slik ombord men om den var for co2, propan eller begge husker jeg ikke.
 
Det problematiske er at ved 30.000 ppm CO2 så er det livsfarleg å vera der pga. kvelning og du merkar det vel ikkje før toget er kjørt.

Eg har "rimeleg" CO2 målar i kjellaren min og den reagerar ganske så kjapt med nivåvarsel straks det er ein lite lekkasje. CO2 er tyngre enn luft og det vil vel såvidt eg har forstått ta litt tid før den blandar seg med lufta og dermed vil den først leggja seg som eit teppe frå golvet og opp. Denne målaren varslar med lyd på ca. 1000 ppm og eg ser raskt 2000 ppm om eg slepp litt co2 ut av eit fat. Også 1000 ppm er ikkje særlig bra om ein skal vera der ei stund. Eg ser at når eg tømmer fat for co2 i samband med vasking så går alarmen kjapt og min målar går i taket. (den går til ca. 2000 ppm)

Akkurat kor mykje f.eks. ein 2 kgs CO2 tank kan utgjera i eit rom i ein kjellar på så og så mange m2 - det veit eg ikkje - men det gjeldt vel å vera føre var. Nokon har jo også større CO2 tankar og då er risikoen større.

Eg trur kanskje eg også ville vore skeptisk til å ha co2-tank ståande i etasjen ein bur i - iallefall utan målar/varsel. Ikkje alle bustader har god ventilasjon.

--

Men til saka: i tilfelle lekkasje er i lokket (pakningane) så har eg vel sett at det fins ein type fett som kan brukast? nokon som har erfaring med det og om det er OK - kvar kan ein få tak i det?

Bryggselv https://www.bryggselv.no/Tilbehør/Diverse/Diverse/CIP-Film-pakningsmiddel-113g-400673-p0000000919

Morebeer http://www.morebeer.com/products/cip-film-keg-lube-4-oz.html

Har ikke prøvd akkurat det produktet, har selv brukt hvit vaselin fra apoteket da denne skal være syrefri etter tips fra noen her på forumet. Har så langt ikke hatt noen lekkasje men sitter med et intrykk av at fettet hjelper med forsegling rundt pakninger
 
Dette er en velkjent utfordring i dykking med Rebreather hvor man sirkulerer luften gjennom en scrubber for å fjerne CO2. Det er liten tvil om at kroppen ikke varsler om noen faresignaler før man først besvimer... [Edit]
 
Sist redigert:
Bruker ikke båtfolket slik varslere?
Mener vi hadde en slik ombord men om den var for co2, propan eller begge husker jeg ikke.

Båt-, bobil- og campingvogn-folket bruker vanligvis CO varslere som er noko anna enn CO2. Slike får du vel sikkert på Klaus Olsen. sine butikkar.
 
Hei!

Ettersom bryggefrekvensen øker og øker så begynner nå plass- og flaskevansker å melde seg. Jeg leker derfor med tanken om å supplere med fat. Har lest og lest her på forumet men blir bare mer og mer skremt. Lenge på slanger, koblinger, manifold, tappekraner, regulatorer etc etc.
Virker som det hele er ekstremt komplisert, selv om jeg har en mistanke om at det ikke egentlig er det.

Noen som har en grei oversikt over hva man egentlig trenger for å komme igang? Eventuelt en link?
Det er mye mindre komplisert enn du tror. Faktisk mindre komplisert enn å flaske 4 kasser.
Det er bare å kjøre på
 
Eg lurer på om det var på Amazon eg kjøpte den - det var iallefall ikkje Ebay for eg finn den ikkje i historikken. Min vart kjøpt frå ein seljar i Bulgaria. Det er ein slik ein:

http://www.amazon.com/gp/product/B00MB93CK8?keywords=co2 alarm wall mount&qid=1444116554&ref_=sr_1_1&sr=8-1

Den har rettnok berre måleområde til 2000 ppm og er mest laga for måling av luftkvalitet - men den gjer jobben for min del - spesielt sidan eg også er ein god del i kjellaren og arbeider. Målarar med større måleområde som ein bruker i industrien for å hindra kvelning kostar vel ein god del meir.
Det der har jeg aldri tenkt på. Huff og huff.
Har fire CO2 tanker, to på 5-6 kg hver og to på to kg hver. Det blir mange m3 :) Godt tips og fin link til Amazon.
 
Men sånn i bunn og grunn, om Co2-tanken som jeg har stående påkoblet fatene mine, som står i ett vinskap på kontoret mitt går lekk. Hvor stor fare er da denne situasjonen?

Om det er snakk om livsfare, så burde jo virkelig dette blitt informert om av bryggebutikker som selger dette utstyret?
 
Ikke at CO2 ikke er så farlig, men viktig å ikke blande sammen karbondioksid og karbonmonoksid her. 2 %/20 000 ppm karbondioksid (CO2) vil medføre raskere pust, mens kvelning først inntreffer med 70 000 - 100 000 ppm (alt fra minutter og opp til en time etter).

CO2 er faktisk ikke regnet som giftig. Det er dog CO. Og disse har en tendens til å "henge sammen". Ved CO2 flasker skjer dog ikke dette.
 
Kanskje det. Har aldri sett h*n.
Tullete sagt men man bør ha respekt for og vite hva man gjør når man bruker gass.
De fleste gasser er vel tyngre enn luft og som Katla sier vil et rom fylles nedenfra og opp.
Om ikke gassen i seg selv er giftig får vi problem når mengden blir stor og oksygennivået i lufta blir lavt.
De som har jobbet en stund med tanker og rør er obs på dette. De har hørt og kanskje sett hvor galt det kan gå.
Så nå er h*n ikke bare malt på veggen men kommet i glass og ramme.

Men hvor relevant dette er for en "gjennomsnitts" ølbrygger vet jeg ikke.
 
Det er vel avhengig av mange faktorer. Så ikke les det jeg skrev ovenfor som han i glass og ramme:)
Men kan ikke huske at noen brøytet seg veg inn i tank når alarmen på gassmåleren gikk.
Til tross for at luker og mannhull stod åpne hele tida kunne oksygennivået bli for lavt.
Men gasslangene inn var nok ikke tilkoblet småflasker.
 
Tilbake
Topp