Fat og CO2

ADale

Norbrygg-medlem
Skal kjøpe inn fat og CO2-tank(er). Har lest litt på forumet, og tenkte å gjøre følgende:

Kjøpe 2 stk 19 liter Cornelius fat. Trykksette disse med en 2-veis fordeler med riktig trykk for det temperaturen er . Etterpå setter jeg den jeg skal drikke av først inn i kjøleskapet. Det andre fatet setter jeg inn i et annet kjøleskap.

CO2 vil være oppløst i ølet hele tiden. Når det er tid for å skifte dunk (den som er koblet til CO2 har gått tom), kobler jeg på den andre som har ligget i kjøleskapet.

Eller må jeg ha CO2-trykk tilkoblet til den andre også?

Tenkte å kjøpe denne pakken. Hva bør jeg vaske de brukte fatene med?

Tapping: Anbefales det å koble en tappekran rett på fatet eller bruke en tappe-pistol koblet til en slange? En tappekran krever vel montering på et bord eller i et kjøleskap, og det blir for mye arbeid akkurat nå.

Det tar ca 2 uker å karbonere et fat ved utligningsmetoden (eksempel ved 1 bars trykk 5C typisk IPA/Pale ale), så ja du må ha begge fatene på gass så lenge før de kan eventuelt kobles av.
Med risting og høyere trykk kan du gjøre karbonering unna raskere men det er fare for å miste kontroll, og dermed karbonere for høyt.
Jeg tvangskarbonerer når jeg har dårlig tid men jeg gir meg sånn ca når de er 50 til 80% ferdige, altså på den riktige siden slik at den siste karbonering kan gå for seg rolig i løpet noen dager under serveringstrykk. Min metode er ca 1 til 1.5 min vugging av fat på 3 bar.

Skal kjøpe inn fat og CO2-tank(er). Har lest litt på forumet, og tenkte å gjøre følgende:

Kjøpe 2 stk 19 liter Cornelius fat. Trykksette disse med en 2-veis fordeler med riktig trykk for det temperaturen er . Etterpå setter jeg den jeg skal drikke av først inn i kjøleskapet. Det andre fatet setter jeg inn i et annet kjøleskap.

CO2 vil være oppløst i ølet hele tiden. Når det er tid for å skifte dunk (den som er koblet til CO2 har gått tom), kobler jeg på den andre som har ligget i kjøleskapet.

Eller må jeg ha CO2-trykk tilkoblet til den andre også?

Tenkte å kjøpe denne pakken. Hva bør jeg vaske de brukte fatene med?

Tapping: Anbefales det å koble en tappekran rett på fatet eller bruke en tappe-pistol koblet til en slange? En tappekran krever vel montering på et bord eller i et kjøleskap, og det blir for mye arbeid akkurat nå.

Du må ha rør/slange, noen meter 3/16 slange, evt 1,5 meter 3/16 pex rør

Det tar ca 2 uker å karbonere et fat ved utligningsmetoden (eksempel ved 1 bars trykk 5C typisk IPA/Pale ale), så ja du må ha begge fatene på gass så lenge før de kan eventuelt kobles av.
Med risting og høyere trykk kan du gjøre karbonering unna raskere men det er fare for å miste kontroll, og dermed karbonere for høyt.
Jeg tvangskarbonerer når jeg har dårlig tid men jeg gir meg sånn ca når de er 50 til 80% ferdige, altså på den riktige siden slik at den siste karbonering kan gå for seg rolig i løpet noen dager under serveringstrykk. Min metode er ca 1 til 1.5 min vugging av fat på 3 bar.

Hei, ja, men det jeg spurte om var om jeg kan koble fra det ene fatet når det er mettet og sette det i et annet kjøleskap, slik at jeg slipper å ha 2 CO2 flasker. Utifra svaret ditt, så kan jeg det. Men det som er den største utfordringen er at jeg tenker å mette øldunkene ved ca 20 grader. Er det veldig dumt, bortsett fra at jeg da bruker mer CO2? Vil det koste veldig mye mer? For har ikke plass til 2 stk 19 liter Cornelius fat i det største kjøleskapet. Det andre mindre kjøleskapet setter jeg den andre dunken inni når det er mettet (er heller ikke plass til en CO"-flaske nr 2).

Eller er det kanskje best å mette en dunk først, sette den i det minste kjøleskapet og så mette den andre, og sette både CO2-flaske og fat i det største kjøleskapet.

Ved 1 bar ja, men øker du trykket sparer du inn flere døgn. Jeg har brukt mye 2 bar i 3 døgn og synes det er passe.

ok. Men går det greit at jeg karbonerer ved romtemperatur eller er gassforbruket så høyt at det er best å ha en løsning der dette skjer inni kjøleskapet (som sagt har jeg ikke plass til 2 stk 19 litere i kjøleskapet mitt...)

Sist redigert:
"Gassforbruket" blir det samme uansett, det er bare det at trykket må være mye høyere ved romtemp. for at ølet skal ta til seg like mye co2.

Det blir ofte nevmt at co2 innholdet er på 2,5 vol, dvs. at det er 2,5 liter co2 i 1 liter øl som da veier 5 gram, vi kan da og si at Co2inholdet er 5 gram/liter.

Sist redigert:
"Gassforbruket" blir det samme uansett, det er bare det at trykket må være mye høyere ved romtemp. for at ølet skal ta til seg like mye co2.
Men når trykket er dobbelt så stort, så må det vel mer gass til for å holde en slik kraft per areal? Flere Gass molekyler per flateenhet.

Det blir ofte nevmt at co2 innholdet er på 2,5 vol, dvs. at det er 2,5 liter co2 i 1 liter øl som da veier 5 gram, vi kan da og si at vo2inholdet er 5 gram/liter.
Ja, betyr også at 1 liter øl med CO2 under trykk inneholder 2.5l CO2 ved 1 atm

Men når trykket er dobbelt så stort, så må det vel mer gass til for å holde en slik kraft per areal? Flere Gass molekyler per flateenhet.

Uansett tar ikke ølet til seg mer Co2 enn at det inneholder 5gram/liter og da er ikke forbruket høyere.

En annen sak er at varmgjæret øl mister mer Co2 inder gjæring enn kaldgjære øl om må dermed tilsettes mer Co2 eller sukker til ettergjæring.

Du kan fint gjøre det sånn du foreslår. Ølet mister ikke kullsyre når det lagres så lenge det er tett. Du bruker ikke mer Co2 selv om du karbonerer ved 20 grader, men du må bruke lengre tid. Kaldt øl tar raskere til seg Co2.

Du må ha rør/slange, noen meter 3/16 slange, evt 1,5 meter 3/16 pex rør
Tenker du rører til å koble mellom CO2 flasken og fatet og slangen til å tappe med? Hva med tilkoblingspunktene?

Hvordan vet jeg det er mettet? Er det når jeg ikke hører gass sive inn lenger?Eller kanskje når trykket begynner å stige, kanskje?

Tenker du rører til å koble mellom CO2 flasken og fatet og slangen til å tappe med? Hva med tilkoblingspunktene?

Hvordan vet jeg det er mettet? Er det når jeg ikke hører gass sive inn lenger?Eller kanskje når trykket begynner å stige, kanskje?

Det er alltid øl tappeslanger/rør det er snakk om, Co2 slanger er av mindre/ingen betydning.

Du kan høre Co2 strømme inn hvis du rister inn Co2en, ved karbonering uten risting blir det lite lyd av co2 strøm.

Du skriver du har kjøleskap, hvorfor ikke ta ett og ett og gjøre det unna på minutter eller 2-3 døgn istedet for selvplaging i romtemp ?

Tilbake
Topp