Fat temp og serveringstemp for Vossabrygg

ADale

Norbrygg-medlem
Litt problemer med å finne øltypen for å finne lagringstemp og trykk på fat, og ønsker uansett å vite serveringstemp? Noen som kan hjelpe meg? 8% Er for øyeblikket lagret med 6 grader på 1,4 bar.
 
Ville ha servert denne med lav karbonering. Ned mot 2.0 volumer. 0,6 bar ved 6C i ei uke burde ordne det. Nå har du ganske høyt trykk, opp mot Weissbier område egentlig.
 
Ja, men stod 1,4 vol CO2. Så med tabell og 6 grader, havnet jeg på maks 1,4 bar? Kan godt justere ned
 
Hvordan du har fått til det tallet er litt mysisk. Tror du bør sette deg inn i keg carbonation charts og ikke blande psi med bar eller celsius med fahrenheit. Ølet burde stått på ca 0.1 bar. Altså omtrent helt flatt, skulle du fått 1,4 volumer co2 (=2.8 ish g/l co2)
 
Det kommer til å ta en god stund (med mindre du har god tid på en omgang) og mye tap av aroma skal du gå ned fra den karboneringen du har ned til ønsket karbonering. Tror kanskje jeg ville gått for noe midt imellom?
 
Spørs hvor lenge den har stått. Koble av gassen og la det som står i headspace absorberes i ølet. Har den bare stått over natta og i dag så går det kanskje bra å la den stå med det trykket som er? Kan vel også tappe av en halvliter for å redusere trykket uten å blø ut aroma.
 
Jeg brukte tabell, skal vise etterpå. Men skal uansett ta ned trykket. Kan jeg ikke bare bleede litt ut forsiktig til 0.6 bar?
 
Jeg brukte tabell, skal vise etterpå. Men skal uansett ta ned trykket. Kan jeg ikke bare bleede litt ut forsiktig til 0.6 bar?

Jo, men du må gjøre det over tid. Du må ta fatet ut av kjøleskapet for å få selve ølet til å slippe på co2'en sin, og så bleede ut det den slipper over tid. Hvis du blør ned nå en gang så er det bare headspace du blør ut, mye co2 i ølet fortsatt.

Du brukte nok tabell men du brukte den feil :)
 
Hvor lenge har den stått med 1,4 bar? Har den stått kortere enn et døgn så er det ikke overkarbonert enda. Det går kanskje fint med to døgn også. Tenker at du har sett at det skal være 14 psi. Da treffer du 2.5 volumer og "passelig" karbonering. Men jeg liker tradisjonsøl svakt karbonert.
 
Hvor lenge har den stått med 1,4 bar? Har den stått kortere enn et døgn så er det ikke overkarbonert enda. Det går kanskje fint med to døgn også. Tenker at du har sett at det skal være 14 psi. Da treffer du 2.5 volumer og "passelig" karbonering. Men jeg liker tradisjonsøl svakt karbonert.
Stått ca 22 timer
 
Vet fortsatt ikke hva jeg gjorde feil med min "Handy-Dandy " chart. Se vedlagte link. The Handy (1).docx

Så på blått felt for "Under-carbonated", Ved 6 grader, gir det et trykk på 1, 38 bar. Jeg hadde ikke satt det på det, men på 1,2 bar. Har nå koblet av trykkslangen og den står ute av kjøleskap i rom temp på 20-24 grader.

Her er oppskriften fra Bryggselv, som sier 1,4 vol CO2: Vossaøl
 
Vet fortsatt ikke hva jeg gjorde feil med min "Handy-Dandy " chart. Se vedlagte link. The Handy (1).docx

Så på blått felt for "Under-carbonated", Ved 6 grader, gir det et trykk på 1, 38 bar. Jeg hadde ikke satt det på det, men på 1,2 bar. Har nå koblet av trykkslangen og den står ute av kjøleskap i rom temp på 20-24 grader.

Her er oppskriften fra Bryggselv, som sier 1,4 vol CO2: Vossaøl

Vel, du må jo ha lest den feil eller misforstått noe. For det står jo helt korrekt der at ved 6,1 C så får du 1,37 vol/co2 med 0,07 Bar trykk, og 1,46 vol co2 ved 0,14 bar trykk. Så hvordan du har tolket at du skal klemme til med 1,4 bar er jeg nysgjerrig på :D Kommafeil?
 
Vel, du må jo ha lest den feil eller misforstått noe. For det står jo helt korrekt der at ved 6,1 C så får du 1,37 vol/co2 med 0,07 Bar trykk, og 1,46 vol co2 ved 0,14 bar trykk. Så hvordan du har tolket at du skal klemme til med 1,4 bar er jeg nysgjerrig på :D Kommafeil?

Forøvrig, siden du allerede bruker et skjema som er oversatt fra F og PSI, så kan du like så greit bruke dette, så slipper du de åndssvake desimalene. Hvis du leser noe i co2 volumes så gang det med 1,96 så får du det i g/l

http://braukaiser.com/documents/CO2_content_metric.pdf
 
Vel, du må jo ha lest den feil eller misforstått noe. For det står jo helt korrekt der at ved 6,1 C så får du 1,37 vol/co2 med 0,07 Bar trykk, og 1,46 vol co2 ved 0,14 bar trykk. Så hvordan du har tolket at du skal klemme til med 1,4 bar er jeg nysgjerrig på :D Kommafeil?
Nei, rett og slett lest helt feil av... Bruker den så sjelden.
 
Egentlig skal vossaøl lagres på kjellertemperatur og serveres på samme. Hva er det? 12-15 grader syns jeg.
Ølstilen skal vel egentlig ikke karboneres, men nå for tiden blir det jo tilpasset det kommersielle markedet.
 
Helt tilslutt, hva slags konsistens kan jeg forvente med einerkvister under mesking? Min er alt annet enn klar.. Det er mulig jeg glemte floc tablett,men tror ikke det. Min er mørkebrun og ugjennomsiktig. Ser ikke så innbydende ut.. [emoji4]

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Ser jeg burde ha stukket om før det gikk på fat. Kan jeg håpe på at det setter seg mer på fatet etter flere dager? Kan også ha fått med for mye trub (maks 1-2 liter) . Lå igjen 1 liter i fermenter.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Er dere enig, jeg burde stikke om, og f. Eks tilsette 1g sukker per liter eller ingenting? Slik det er nå, er det som å drikke trub.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp