Fat, total vask hver gang?

Som spm. lyder, har tømt et fat med øl, ølet var "feilfritt" mtp. forurensinger.. Hvor nøye rengjør folk fatet etter dette? Nå tok jeg nettopp av lokket for å få med den siste halvliter`n (nam), men sånn generelt sett? Er det full nedplukk, eller holder det med flushing og sterkrens? Min "yrkeserfaring" tilsier at O-ringer slites mest når de røres..
 
Måtte du ta av lokket for å få ut siste halvliteren?
Jeg vasker mine godt før bruk, så de er helt rene, og deretter kjører jeg starsan med pumpe ut av utkoblingen, og inn igjen gjennom innkoblingen. Demonterer og rengjør o-ringer og poppetter sån ca etter 3 brygg...
Da bytter jeg som regel o-ringene også, siden jeg kjøpte et bra lager på ebay til en meget hyggelig pris.
 
Til info så finnes det (minst) to ulike type ventiler til Cornelius fatene som bruker ulike pakninger. Fant ut dette når min begynte å lekke og jeg måtte stuntreparere. Den ene bruker vanlig o-ring og den andre har en flat pakning.
 
Jeg har aldri tatt opp ventilene på mine Corneliusfat. Jeg skyller dem et par ganger med kaldt vann. Deretter hiver jeg på et par-tre liter kokende vann med FK-Kombi vaskemiddel i. Dette rister jeg godt og kjører denne blandingen ut gjennom alle ventiler. Dette gjentar jeg et par ganger med kaldt vann for å skylle. Deretter er det en runde til med Starsanblanding som jeg også kjører ut gjennom alle ventiler.
O-ringer bytter jeg kun ved lekkasjer.
Har aldri skrubbet fatene.
Har kjørt de første fatene slik i ca 10 omganger og har aldri hatt en infeksjon.
 
Bruker PBW på både fat og slanger. Funker glimrende det så lenge man skyller godt etterpå.

Mindre artig opplevelse: Hev oppi PBW i første fat av mange jeg skulle vaske (etter å ha skylt dem med vann som Rune beskriver). Fatet var fylt med 45 °C vann. Satte på lokk og deretter trykk. Koblet på ut-kobling med kran for å rense gjennom stigerøret. Meget dumt gjort  :bank2:

Fant ut at det tar mer enn 10 sekunder for PBW å løse seg opp i vann :yes: Nå lar jeg PBW løse seg opp FØR jeg kjører gjennom rør og ventiler  ;D
 
Jeg kan ta bilde av min fatvasker.
Den er billig, enkel og fungerer som F. :)
Inn og utkobling, noen cm slange, og en tannhjulspumpe til 50,- på ebay.
Vasker og dessinfiserer et fat på 4-5 min uten noe jobb, mest kaffe :)
 
magne1972 skrev:
Jeg kan ta bilde av min fatvasker.
Den er billig, enkel og fungerer som F. :)
Inn og utkobling, noen cm slange, og en tannhjulspumpe til 50,- på ebay.
Vasker og dessinfiserer et fat på 4-5 min uten noe jobb, mest kaffe :)

Bilde, ja takk! Hadde vært digg å automatisere litt her.
 
Her er min fatvasker.
For å forklare det enkle prinnsippet:
tannhjulspumpen er selvsugende/selvprimende, og med ca 1 liter starsanblanding i fatet, suger pumpen opp dette via stigerøret, og dusjer det tilbake via gasskoblingen.
etter et par minutter er fatet fult med skum, og jeg kobler fra, og snur fatet på hodet for å slippe ut en skvett gjennom sikkerhetsventilen.
tømmer deretter fatet og er ferdig :)
 

Vedlegg

  • fatvasker1.jpg
    fatvasker1.jpg
    289,9 KB · Sett: 1.353
  • fatvasker2.jpg
    fatvasker2.jpg
    337,3 KB · Sett: 1.383
magne1972 skrev:
Her er min fatvasker.
For å forklare det enkle prinnsippet:
tannhjulspumpen er selvsugende/selvprimende, og med ca 1 liter starsanblanding i fatet, suger pumpen opp dette via stigerøret, og dusjer det tilbake via gasskoblingen.
etter et par minutter er fatet fult med skum, og jeg kobler fra, og snur fatet på hodet for å slippe ut en skvett gjennom sikkerhetsventilen.
tømmer deretter fatet og er ferdig :)
Enkel og grei løsning. Den likte jeg. Sikkert mulig å bruke en enkel pumpe fra biltema som f.eks. http://www.biltema.no/no/Fritid/Lek-og-hobby/Utendors/Basseng/Pumpe-45842/  evt. denne   http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Boremaskinpumpe-20904/ så kan boremaskinen få dobbel jobb. (etter kornkverningen)
Eller denne. Men er litt usikker på tilkoblingen der . Må ta en tur til Biltema og sjekke. Motoren ligner litt på den på bildet. Og den er 12V
/John
 
Største fordelen med patenten er at det er enkelt å få vasket stigerøret innvendig. Det er ellers vanskelig.
Ved urene fat har jeg også kjørt pumpa med varmtvann og maskinoppvaskpulver.
Etter en god kjøring med det er fatet gullende rent innvendig :)
 
Men hvordan får en fordelt væsken innvendig? Pumpen suger jo fra stigerøret og sender væsken ut gjennom gassrøret, men det blir jo bare en stråle som går rett til bunns. En burde jo hatt en vaskedyse på gassrøret.
 
Tilbake
Topp