Fat

Hei.

Jeg har nå prestert 5 brygg, det 6. står til gjæring. Jeg sa da jeg begynte med dette svineriet at jeg ikke kom til å gå lenger enn ekstraktbrygging. Da jeg syns det virket for komplisert med all-grain. 4 av mine brygg er nå all-grain. Så sa jeg at flytende gjær ikke var noe for meg. Vel, mitt neste brygg blir på flytende.... Jeg har vel og nevnt i forbifarten at fat IKKE blir  noe av.
Her kommer altså 1. spørsmål om fat:

Jeg er litt skeptisk til den slangen som går mellom fat og tappekranen. Hvis jeg går for dette på sikt blir det med tårn eller veggjennomføring og en skikkelig tappetut. Må denne slangen demonteres HVER gang jeg har tappet meg en øl og tar kvelden. Det går sjelden dager mellom hver øl, men kan denne bli stående på eller blir det noko skit?

Sabeltann

Sabeltann skrev:
Jeg er litt skeptisk til den slangen som går mellom fat og tappekranen. Hvis jeg går for dette på sikt blir det med tårn eller veggjennomføring og en skikkelig tappetut. Må denne slangen demonteres HVER gang jeg har tappet meg en øl og tar kvelden. Det går sjelden dager mellom hver øl, men kan denne bli stående på eller blir det noko skit?

Nei, det skal du få slippe. :)

Men det er da viktig at slangen er tynn og kort. Hvis du er i tvil, eller en stor del av slangen skal befinne seg utenfor kjøleskapet som inneholder fatene, så kan du ha to ekstra slanger som følger ølslangen. La kaldt vann pumpes gjennom disse slangene (en tur og en returledning) og slangen holdes kaldt hele veien til tappekranen.

Et kjøleskap eller kjølerom med fatene inni er nok det minst krevende oppsettet. Hvis du skulle bruke en separat ølkjøler med øl på romtemperatur, da blir man nødt til å rense apparatet og slangen mye oftere.

Hei igjen og takk for kjappt svar.
Det blir i tilfelle kjøleskap. Slangen fra skapet og inn hvis det velges veggjennomføring blir neppe mer enn maks 0,5 meter. Rommet skapet blir stående i er på vinterstid ikke oppvarmet og holder seg veldig kjølig og greit på sommeren.
Dette var et beroligende svar.
Ser for meg at demonterin og skylling/rensing av slangen vil foretas ved fatbytte. Jeg har desverre ikke tilgang på vann i bygget der pubben min er og kommer heller neppe til å få det da det er en god avstand fra huset og ut. Har sommervann til vanning på utsiden men dette fryser vinterstid.

Sabeltann.

Kjøper du deg fat kjem du ikkje til å angre. Det er iallefall min erfaring. Her tre kranar i døra på eit kjøleskap, kvar har 2,5m med 4mm slange for å dempe skumm. Reingjering av slangane gjer eg ca kvar gang eg byttar fat, eller når eg vaskar fat og har eit fat med lut og eit med starsan. Pressar gjennomm slangane og kranane med litt CO2 på fata. Ein gang i blandt kan det lønne seg å plukke sund kranen og fatkoblingen åg gjere dette reint, men det gjer e sjeldan eigentleg. Mykje mindre arbeid enn med flasker, og vanvittig kult!

Begynner og bli beroligget på dettenå. Dette med fat har sikkert vært diskutert opp og ned og i mente, men tilater meg å fortsette denne tråden i en tid fremoverda dette må modnes litt for meg.
Får begynne i første omgang med å skaffe meg et brukt øleskap og få plassert dette.... Shit nå er jeg igang.... :eek:

Sabeltann

shit ja.. jeg har også sagt en gang tidliger at fat er ikke noe for meg :noway:

hobbyen blir bare større og større

Sabeltann skrev:
Hei igjen og takk for kjappt svar.
Det blir i tilfelle kjøleskap. Slangen fra skapet og inn hvis det velges veggjennomføring blir neppe mer enn maks 0,5 meter. Rommet skapet blir stående i er på vinterstid ikke oppvarmet og holder seg veldig kjølig og greit på sommeren.
Dette var et beroligende svar.
Ser for meg at demonterin og skylling/rensing av slangen vil foretas ved fatbytte. Jeg har dessverre ikke tilgang på vann i bygget der pubben min er og kommer heller neppe til å få det da det er en god avstand fra huset og ut. Har sommervann til vanning på utsiden men dette fryser vinterstid.

Sabeltann.

Du satser på innlagt øl istedet for innlagt vann? :D Godt valg :)

Tilbake
Topp