Fattigmanns-Speidel av plast – en skisse

Martin E

Dommerkomitemedlem
Denne ideen har survet rundt i hodet en stund, og jeg veit at også andre har tenkt tanken, så jeg lager en tråd for å lufte tanker og ideer og legge frem mine egne. Prosjektet er inspirert av Eduards 50-liters plastbryggeri og egen erfaringer med bygging og bruk av et slikt, Leif Stanas terrassebryggeri og selvfølgelig Speidel.

Utgangspunktet er altså et 50-liters RIMS-bryggeri i plast. De overordnede byggeplanene og ideene legger jeg frem her, og så legger jeg også ved en foreløpig deleliste. Her har jeg ekskludert alle ting som ikke har med selve bryggeriet å gjøre, slik som gjæringskar, oksygeneringsutstyr. kjøleskap til temperaturkontroll og maltmølle, mens utstyr for kjøling er tatt med.

Bryggeriet er basert på en 60-liters LABB-dunk fra Felleskjøpet. I bånn av denne er det montert et 3 kW varmeelement fra cateringparts.co.uk (for større overflate og mindre problemer med brent vørter), og et 2 kW varmeelement fra en vannkoker. Det er også en utgang med kran relativt langt ned i kjelen. Ved utgangen av denne sitter det en temperaturmåler, som kan måle temperaturen på vannet som strømmer gjennom krana. Fra krana går vannet ned til en March-pumpe montert under bøtta, som pumper vannet opp igjen til toppen av kokekaret. Hvorfor får du presentert siden. Hele bryggeriet er montert på en finérplate med hjul.

Når man benytter bryggeriet, fyller man først ca 40 liter vann i kokekaret. Dette varmes opp ved hjelp av begge elementene. Det ene elementet er koblet til en 16A-kurs, mens det andre kan kobles direkte til en annen kurs på 10A eller 16A, og kun brukes til denne initielle oppvarmingen av meskevann. Dette elementet tenkte jeg å kjøre utenom evnt. PID og temperaturstyring (er dette en dårlig idé i fh.t. at PIDen skal lære seg å styre strømmen?).

Når vannet er varmt, settes maltbøtta med malten oppi. Denne, enten en 60 liters LABB eller en vanlig 30-liters gjæringsbøtte, har mange små hull i bunn og muligens nederst langs sidene. Den har også montert møbelbein under, noe som gjør at den kan stå opp fra bunn av kokekaret og komme over elementene. Det røres slik at malten blandes skikkelig. Underveis i meskingen pumpes vørteren kontinuerlig fra kammeret mellom de to bøttene og opp igjen på toppen av mesken. Dette risles over mesken ved hjelp av en enkel overrislingsmanifold (sirkel av kobberrør) på undersiden av lokket til LABB-dunken. 3 kW-elementet kontrolleres under meskingen av en PID-regulator, og kan således holde mesketemperaturen konstant ved å varme opp vørteren i kammeret mellom de to bøttene. Det er også enkelt å heve mesketemperaturen dersom man ønsker stegmesk.

Når mesken er avsluttet, heves temperaturen til 78-80 grader under kontinuerlig skylling ved hjelp av 3 kW-elementet for å stoppe enzymaktiviteten. Maltbøtta heves så opp, og en skyller gjennom med 80 graders vann. Dette vannet må beklageligvis kokes opp ved siden av (på lik linje med Speidelen), siden jeg ikke har funnet noen snedig måte å inkludere dette vannet i det ellers ganske kompakte utstyret. Når skyllingen avsluttes kan man ha opptil 60 liter vørter i karet.

Dette kokes så kun ved hjelp av 3 kW-elementet, siden dette har større overflate og dermed mindre sjanse for å svi seg. Mot slutten av koketiden settes en kjøler laget av 25m kobberspiral oppi kokeren. Denne er en immersion whirlpool chiller á la Mr. Malty, og har derfor et tredje lite rør – et rør for vørterretur. De siste 15min av koketiden og hele kjøletiden pumpes vørteren kontinuerlig ut i bånn og tilbake til toppen gjennom kjøleren, noe som skaper en whirlpool-effekt i gryta og sikrer effektiv kjøling. Temperaturen på vørteren vises kontinuerlig i PIDens display, så man veit når man nærmer seg riktig temperatur. Når riktig temperatur er nådd, er det bare å koble av slangen som sender vørteren tilbake til kjelen, og pumpe vørteren direkte over i gjæringskaret.

Hvorfor i huleste gidder du?, spør du kanskje, og til det veit jeg ikke om jeg har noe godt svar, men jeg kan prøve meg:
  • Jeg liker å lage ting sjæl.
  • Dette blir ifølge vedlagte oversikt mye billigere enn en 50 liters speidel
  • Jeg får likevel et lite, mobilt bryggeri som forhåpentligvis er enkelt og bruke. Når det ikke er i bruk tar hele bryggeriet, inkludert kjøler, pumpe og alt, ikke særlig mye større plass enn en LABB-dunk.
  • Dette gjør det mulig for folk som ikke kan sveise å bygge sjøl.

Dette er altså planen. Så til de tingene jeg lurer på:
  • Denne måten å meske på er motsatt vei av det Speidelene gjør. Vil det fungere med kontinuerlig overrisling av vørteren på denne måten, eller vil jeg få stuck mash og/eller dårlig utbytte? Dersom det blir stuck mash, risikerer jeg jo at det blir tomt i bånn av bøtta og elemtentet går varmt.
  • Kan noen anbefale en PID-regulator,  et SSR-relé og en temperatursensor som egner seg for gjennomstrømningsmåler til meg? Gjerne med helt direkte lenke, jeg har lite erfaring med det.
  • Bør jeg bruke en 30-litersbøtte som meskerør, eller en 60-liter til? Det første vil gi rom for veske mellom de to bøttene, men vil gi dårligere plass til malten, mens det siste vil tette ganske godt mellom de to bøttene, slik at den eneste veien vørteren kan gå, er ut i bånn og tilbake på toppen gjennom pumpa. Noen ideer om hva som er å foretrekke her?
  • Vil jeg ha nok effekt med 3 kW for å koke opp vørteren fra mesketemp til kok?

Alle innspill til dette prosjektet mottas med takk.

P.S.: Jeg er ikke så flink til å tegne, men la ved en knotete skisse likevel.
 

Vedlegg

  • Plastspeidel.pdf
    36,9 KB · Sett: 360
  • DOC_20110524153818.pdf
    85,9 KB · Sett: 254
Dette må vel være fult mulig? Eneste jeg stusset på var hvorfor du ønsker å kjøre vørteren motsatt vei gjennom mesken av det som gjøres på Speidel.
Hvordan har Speidel løst dette, og er det det svært vanskelig å kopiere? Det er helt sikkert en god grunn til at de har valgt å pumpe vørteren nedenfra og opp gjennom malten.

Blir spennende å se hvor billig det er mulig å bygge en plastikk-speidel-klone.
 

Martin E

Dommerkomitemedlem
arve.thue skrev:
Dette må vel være fult mulig? Eneste jeg stusset på var hvorfor du ønsker å kjøre vørteren motsatt vei gjennom mesken av det som gjøres på Speidel.
Hvordan har Speidel løst dette, og er det det svært vanskelig å kopiere? Det er helt sikkert en god grunn til at de har valgt å pumpe vørteren nedenfra og opp gjennom malten.

Speidelen har et maltrør som er klemt fast i bånn, med pakninger og greier. Jeg tror det vil være vanskelig å lage en hjemmelaget løsning som er tett nok., i tillegg til at det er umulig - hvor skulle jeg da plassert elementene? På Speidelen er det spesialkonstruerte elementer som ligger i en ring helt ytterst langs kanten av kjelen, på utsiden av maltrøret. Slike elementer får man såvidt jeg veit ikke tak i.

Merk at min løsning har et par funksjoner speidelen ikke har: Mulighet for å pumpe vørteren direkte over i gjæringskaret, slik at man slipper å sette den så høyt, blant annet. Og faktisk større effekt - 5 kW kontra 4 kW, selv om det bare er 3kW jeg planlegger å bruke på selve kokinga etter mesken. Også tror jeg kjølinga jeg har planlagt er veldig mye mer effektiv en Speidelkjøleren, i tillegg til at den lager whirlpool som samler grums og tull i midten slik at det ikke blir med over i gjæringskaret. Jeg tror også at min meskeretning kan gi en noe klarere vørter.

Alt dette er med forbehold om at jeg har brygget på Speidel bare en gang (en 20-liter) i tillegg til å ha lest om den. :)
 
Hvordan har du tenkt at vannet skal sirkulere gjennom meskerøret under innmesking?
Altså fra pumpa pumpes det oppi røret, men vil det ikke stoppe der?
Når jeg ser etter er det kanskje det du spør om selv også?
 

Martin E

Dommerkomitemedlem
Peter T skrev:
Hvordan har du tenkt at vannet skal sirkulere gjennom meskerøret under innmesking?
Altså fra pumpa pumpes det oppi røret, men vil det ikke stoppe der?
Når jeg ser etter er det kanskje det du spør om selv også?

Tanken min er rett og slett at siden jeg pumper vørteren fra "kammeret" i bånn, vil  tyngdekraften sørge for det. Men som du selv påpeker er jeg ikke sikker på at dette er tilstrekkelig, og derfor jeg spør.

Husk imidlertid at "vannstanden" vil stå ganske langt opp i selve meskekaret, uten at det skulle ha så mye å si for gjennomstrømninga, etter hva jeg forstår.
 

neslekkim

Norbrygg-medlem
Tror ikke det trengs å være så vanskelig å få laget samme opplegget som Speidel med røret.
Du har en plan bunn i kokekjelen, et stag som er boltet fast i midten, med gjenger.

Så har du et rør, som også er plant nederst, med en helt enkel pakningsring. Så et tverrstag som ligger over røret,. som du skrur fast med en vingemutter, som så pressser røret ned, og det blir tett der nede.

Benytter du den måten for meskinga så tror jeg det kanskje er enklere siden du da presser vannet opp igjennom vørteren, enn å la det sildre ned uten at du kan kontrollere om det faktisk går igjennom maltet eller renner over..

Edit: Men ja, ok, ser nå, det er plast det snakkes om, er kanskje vanskeligere å slå det sammen da.
 

gustavf

Administrator
Fordelene med måten Speidel gjør det på er at man aldri vil få noe sug under mesken, med fare for at pumpa begynner å suge luft. Måten Martin foreslår er jo den normale måten å gjøre RIMS på, men det krever at man har litt kontroll på at det ikke blir for mye gjennomstrømming.
 

Eduard

Norbrygg-medlem
Jeg har ingen direkte kommentarer til forslaget, bortsett fra at det er en interessant tanke som på en eller annen måte bør kunne gjennomføres.

Noen lenker har jeg dog, i tilfellet de skulle vært oversett:
- [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4683.0/all.html]Lage egen "Speidel"?[/iurl] (tråd på forumet her som inkluderer lenker til et tysk forum med enkelte forsøk på å lage Speidel-kopier, riktignok av stål)
- En tråd på det samme tyske forumet som omhandler tilvirkere av varmeelementer. Muligvis kan man likevel finne et varmeelement som har mye til felles med Speidel sitt.
 

Dag

Norbrygg-medlem
Jeg har drevet lenge og vel med å lage eget bryggeri med grov skjeling til Speidel, og det har foreløpig strandet (kun en liten pause mens vi tenker litt) på endel ting som ikke fungerte som planlagt.
En av disse tingene er akkurat dette med å tappe av under meskesilen og pumpe tilbake over toppen. Dette vil med stor sannsynlighet skjære seg, og er antagelig årsaken til at Speidel gjør noe så absurd som å pumpe vørteren 'feil' vei. Det er ikke absurd i det hele tatt, men en genial måte å løse problemet på! Det er  ekstremt vanskelig å stille flow slik at du pumper akkurat like mye som det renner gjennom maltsenga. Gjør du ikke det, vil du pumpe for mye slik at varmeelementene før eller siden blir stående tørre. Pumper du for lite er det akkurat det! Det renner ganske sakte gjennom senga så da mister du en av de største fordelene med RIMS, nemlig å suge vekk maltrester under silen slik at vørteren blir klar. Suger du for hardt, risikerer du stuck mash. Det bør værer litt åpning mellom maltrør og vegg slik at noe av suget kan utjevnes der. Hvis det er tett vil alt suget gå gjennom maltsenga og den vil knyte seg til en massiv kake. Flowen gjennom maltsenga endrer seg sikkert også underveis, så du må passe på som en smed.

Et annet problem, som gjerne kan forekomme med alle bryggeroppsett der du mesker i kokekaret, er at du får masse dødrom utenfor maltrøret. Der går det bort mye væske, slik at du må tyne Ray Daniels devise om opptil 4 liter vann pr. kg malt (folk flest bruker vel ca. 2,5). Likevel kan deler av mesken bli liggende tørr. Derfor ville jeg definitivt gått inn for 60 liter maltrør i eksempelet ditt, og kanskje stukket en list eller lignende i mellom slik at det ikke blir helt tett (jfr. avsnittet ovenfor).

Du nevner to elementer du vil montere i kjelen. Jeg har to vannkokerelementer på hhv 1 og 2 kW med individuelle brytere. Det gir 1, 2 eller 3 kW og passer akkurat til en 16A kurs. Det kan være lurt å tenke på så du slipper å kravle bak komfyren hver gang du skal brygge. Disse elementene funker utmerket, men begge brenner vørteren noe. Det er i alle fall et brunsvart belegg på begge elementene som bare med nød og neppe lar seg fjerne. Har ikke opplevd at det gir noen som helst usmak, så jeg tror egentlig at brenning av vørter er et noe overdrevet problem. Et annet problem er imidlertid at elementer stikkende inn i kjelen vanskeliggjør whirlpooleffekten. Det blir rett og slett for mye dragsug rundt dem slik at trub spres rundt i kjelen istedet for å havne i midten.

Dette var noen av de tingene som virket logiske, enkle og lett gjennomførbare i teorien, men som overrasket med å gi meg flathanda i trynet da jeg prøvde dem i praksis. Nuvel, jeg har flere ideer som er på beddingen og jeg vil komme tilbake med rapport hvis jeg finner ut lure ting! I mellomtiden legger jeg ved et par bilder av kompaktforsøket mitt, samt et (nå fraveket) blokkskjema å tygge litt på!
Kjelen min er modifisert med utløp i bunnen bak, samt tilbakeløp på siden. Slik kan jeg lage whirlpool ved å pumpe ut bak og kjøre det inn fra siden. V.h.a. kuleventiler kan jeg styre vørteren enten tilbake (whirlpool) eller ut gjennom RIMS-røret som fører det tilbake over toppen. Tempføler montert ca ved utløpet bak. Kan velge om jeg vil la elementene styres av PID'en eller full pupp fra lysnettet. Bryter for pumpe og heis til maltrøret. Har en galge sveiset av stål som jeg setter på på baksiden. En liten 12V elektromotor giret ned til 15 omdreininger pr min. kan heise maltrøret opp, saaakte, slik at det får renne av seg. Bruker nå en dyppkjøler av 2x2meter 12mm kobberrør (ja, bare 4m totalt). Den kjøler helt OK med sirkulasjonspumpa gående. Kjøleren er laget slik at den henges over kanten. Opprinnelig hadde jeg en 5m motstrømskjøler liggende under kjelen, men den stjal all guffa fra pumpa slik at det bare sildret ut i kjelen, null whirlpool.

De helt opprinnelige planene kan sees på blokkskjemaet. Der hadde jeg vanntilførsel og flowmeter, slik at jeg kunne fylle kjelen med riktig mengde meskevann, sette PID på f.eks 72 grader og varme opp til dette. Så røre ut malt i maltrøret, stille PID på f.eks 65 og kjøre HERMS inn i solnedgangen. Der ble vørter pumpet gjennom en HERMS-spiral hvor det omkringliggende vannet ble styrt av PID'en. Når meskingen var over, var planen å stenge utløpet fra kjelen, åpne for vann inn, stille PID på f.eks 77, og varme skyllevannet 'on the fly'. Ideen er vanvittig god om jeg må få si det selv, men så langt jeg har funnet ut, ikke gjennomførbar. Hvis det skal gå, må man antagelig ha et HERMS-element på 20kW eller deromkring, da du vil få en så stor kjøleeffekt av innvannet at du ikke klarer å varme opp skyllevannet mye nok og raskt nok. På den annen side kan man jo kjøre varmtvann fra springen inn, det kan hjelpe noe, men neppe helt! En liten ulempe med dette er at du ikke har mulighet til å justere skyllevannet noe (kjemikalier). Etter kok var planen å kjøre kaldtvann inn fra springen gjennom HERMS-kammeret og ut, starte pumpa og bruke HERMS-spiralen som motstrømskjøler. Slik ville kald vørter pumpes tilbake i kjelen, og det er bare å vente til termometeret viser 18 grader.

I tillegg var det et ekstra termometer (bygget av en brent PID der bare utgangene var ødelagte), med ekstra probe som skulle stikkes inn i mesken og diverse, switch mellom denne og fastprobe montert ved utgangen av kjelen og utgangen av HERMS-kammeret.
Frontplatene er fra et tysk firma som har et nedlastbart CAD-program der du designer ditt eget panel. Prisen på panelet kan avleses når som helst. Trykk Send og ta fram VISA-kortet så har du panelet i Posten om en uke eller to.
 

Vedlegg

  • brygg1.jpg
    brygg1.jpg
    581,1 KB · Sett: 1.138
  • panel.jpg
    panel.jpg
    772,6 KB · Sett: 1.128
  • fil6.jpg
    fil6.jpg
    214,6 KB · Sett: 1.129

gustavf

Administrator
Dag skrev:
Frontplatene er fra et tysk firma som har et nedlastbart CAD-program der du designer ditt eget panel. Prisen på panelet kan avleses når som helst. Trykk Send og ta fram VISA-kortet så har du panelet i Posten om en uke eller to.

Har du link til disse?

(Forøvrig et flott oppsett og mye god informasjon.)
 

Bård

Norbrygg-medlem
Dum som jeg er prøver jeg et forslag.

Ang. Omvendt risling.  Hva med å bruke en tett beholder som maltrør, med drenering i bunnen? Jeg ser for meg en trykkoker med silmanifold, evt silbunn. Så pumpes bare vørteren inn ovenfra. Er pumpa sterk nok, vil du vel ha en konstant avrenning=vørteravtapping? Det blir jo bare en opp-ned speidel?
 
Eg har resirkulert med pumpe i godt eit år, og har aldri opplevd å suge mesken "tørr", heller ikkje stuck-mash. Pumpa eg brukar er ei Iwaki-pumpe som er oppgitt til maks 27lpm og 3-4m løftehøgd. Det er ikkje fantastisk god effekt, men den klarer fint oppgava med eit 40l brygg. Vørteren blir silt gjennom ei silplate med avlange slisser på ca 1,6x15mm og det er 16% luft og ser slik ut: http://www.homebrewing.org/12-Stainless-Steel-Domed-False-Bottom_p_1058.html
No skal det seiast at ingen av pumpene eg har sett til no (bortsett frå Rover-pumpa som V&B har til ca 1300,- (som er eit veldig godt kjøp om den funkar)) som er sjølvsugande, og er dermed avhengig av at vørteren renn av eigen (hevert) hjelp til innløpet. Om pumpa er montert mykje lågare enn utløpet til sila vil det naturleg nok oppstå ein viss sugeeffekt.
Samtidig gir dei veldig lågt trykk og ein kan i dei fleste tilfeller rekne med at flowen er vesentleg lågare enn oppgitt data for maks flow. Eg tippar at pumpa mi leverar kansje to lpm i praksis (har ikkje målt) og då har eg ingen ventil som struper den, men den pressar vørteren gjennom ein 4-4,5m lang spiral av 8mm (OD) koparrøyr som jo er ein ganske god reduksjonsventil. Samt litt 1/2" slange og ein overrislingsmanifold.
Når eg brukar samme pumpa til whirlpool renn det nok vesentleg meir gjennom den, og eg får fin fart på vørteren og ein fin haug i midten av gryta etter avtapping.
Det med stuck-mash trur eg kan tilskrivast til dels kva slags silanordning ein brukar, og malinsgrad + maltsamansetning. Mykje kan nok rettast på med rette silanordningen.

Ein kan gjere eit enkelt forsøk: La vørteren renne fritt ut og måle mengden ila 1 minutt, og sustere pumperaten til aldri å overstige dette, gjerne med litt sikkerheitsmargin?

Avg. varmeelement kan du jo vurdere å bruke to 2kw element av typen wet/dry rod element som også cateringpartsuk har i 4 fot lengde, som du kan bøyge til slik at dei vil ligge ute langs kanten av kokaren, medstøms for whirlpoolen. 4kw vil sikkert gå fint på ein 16A kurs. Det vil vere under varming av meskevatn det vil potensielt vere eit problem, under mesking og koking vil effekten reduserast av PID/kokeintensitet likevel.
 

Martin E

Dommerkomitemedlem
protto skrev:
Avg. varmeelement kan du jo vurdere å bruke to 2kw element av typen wet/dry rod element som også cateringpartsuk har i 4 fot lengde, som du kan bøyge til slik at dei vil ligge ute langs kanten av kokaren, medstøms for whirlpoolen. 4kw vil sikkert gå fint på ein 16A kurs. Det vil vere under varming av meskevatn det vil potensielt vere eit problem, under mesking og koking vil effekten reduserast av PID/kokeintensitet likevel.

Takk for tips! Virker ikke dumt.

Bård skrev:
Dum som jeg er prøver jeg et forslag.

Ang. Omvendt risling.  Hva med å bruke en tett beholder som maltrør, med drenering i bunnen? Jeg ser for meg en trykkoker med silmanifold, evt silbunn. Så pumpes bare vørteren inn ovenfra. Er pumpa sterk nok, vil du vel ha en konstant avrenning=vørteravtapping? Det blir jo bare en opp-ned speidel?

Det var jo mer eller mindre dette jeg hadde tenkt, men du mente at effekten ville være enda bedre dersom maltrøret er tett i toppen? Burde i og for seg være mulig dersom man bruker en 30L gjæringsbøtte som maltrør...

Det var flere som spurte hvorfor jeg absolutt måtte "snu" retningen på Speidelen. I første omgang var det fordi jeg ikke har grei å finne elementer som lar seg montere i sirkel slik speidel-elementet er montert. Nå har protto løst det problemet, men jeg har likevel en hønch om at det kan være bedre å ha ovenfra-og-ned-skylleretning enn motsatt - dette er jo noen av innvendingene mot speidel, at det kan bli noe mindre klar vørter enn med andre oppsett pga pumperetningen.

Jeg har blitt litt intrigued av tanken på å ha et "løstflytende" meskekar på bein som er tett i toppen, der vørteren pumpes fra kammeret i bånn, opp til toppen og gjennom maltrøret. Noen grove innvendinger mot dette? Skulle kanskje ideelt sett hatt en 40-liters bøtte som maltrør, mistenker at 30 L er litt lite. Noen som veit om noen slike bøtter?
 
Har du sett denne:
http://lundteknik.dk/infopdf/BrygeksemperMedNimbus.pdf http://lundteknik.dk/nimbus.html

Her brukar dei eit gjæringskar som maltrøyr, som er kappa av i bunnen ser det ut som, og som har ei sil av vevd ståltråd. Ser ut som den passar akkurat i gryta.

Trond.A lurer i ein annan tråd på korleis han kan kontrollere temperaturen bedre enn den innebygde termostaten, her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6234.0.html
Han har kansje litt erfaring med å brygge på akkurat denne måten.
 

Bård

Norbrygg-medlem
Martin E skrev:
Bård skrev:
Dum som jeg er prøver jeg et forslag.
Ang. Omvendt risling.  Hva med å bruke en tett beholder som maltrør, med drenering i bunnen? Jeg ser for meg en trykkoker med silmanifold, evt silbunn. Så pumpes bare vørteren inn ovenfra. Er pumpa sterk nok, vil du vel ha en konstant avrenning=vørteravtapping? Det blir jo bare en opp-ned speidel?
Det var jo mer eller mindre dette jeg hadde tenkt, men du mente at effekten ville være enda bedre dersom maltrøret er tett i toppen? Burde i og for seg være mulig dersom man bruker en 30L gjæringsbøtte som maltrør...

Ja lokket må være tett for å sikre at avrenning=vørtertapping. Jeg vet dog ikke hva dette vil gjøre med smak og øvrig kvalitet på vørteren. Utfordringen her blir å holde lokket på. Det skal jo ikke så mye til før det spretter av. Kanskje noe ala http://www.Biltema.no/no/Bygg/Armaturmontering/Handtak/Eksenterlas/   ?
Festes med gjennomgående bolter og en metallplate på innsiden av spannet for å sikre at plasten ikke ryker?

Dersom dette skal gjøres "rett vei" = speidelretningen, er utfordringen å få god innfesting av vørter-inn slanen i bunnen av spannet. en ting er å få det tett, en annen er å få til en innfesting som gjør at man lett kan løfte maltrøret ut igjen. Her kommer jeg ikke på noen bedre idé enn en slange med hurtigkobling, feks type luftverktøykopling, som er så lang at den strekker seg over kanten på kokekaret. Da vil den også bli liggende som en krøll i bunnen av kokekaret i meskeprosessen. Heller ikke dette er noen særlig elegant løsning..
 

Martin E

Dommerkomitemedlem
Bård skrev:
Dersom dette skal gjøres "rett vei" = speidelretningen, er utfordringen å få god innfesting av vørter-inn slanen i bunnen av spannet. en ting er å få det tett, en annen er å få til en innfesting som gjør at man lett kan løfte maltrøret ut igjen. Her kommer jeg ikke på noen bedre idé enn en slange med hurtigkobling, feks type luftverktøykopling, som er så lang at den strekker seg over kanten på kokekaret. Da vil den også bli liggende som en krøll i bunnen av kokekaret i meskeprosessen. Heller ikke dette er noen særlig elegant løsning..

Hvorfor kan ikke vørteren bare gå ut på siden av kokekjelen, opp i slangen på utsiden av hele kjelen og inn på toppen av maltrøret? Det er vel ingen nødvendighet at pumperetningen må være nedenfra og opp?
 

gustavf

Administrator
Martin E skrev:
Hvorfor kan ikke vørteren bare gå ut på siden av kokekjelen, opp i slangen på utsiden av hele kjelen og inn på toppen av maltrøret? Det er vel ingen nødvendighet at pumperetningen må være nedenfra og opp?

Nei, jeg kan ikke skjønne at det er nødvendig. Etter min mening er sirkulasjonsretningen en av problemene med speidelen og bidrar til uklar vørter. Det er ikke uten grunn at flere har laget løsninger for å få snudd sirkulasjonen noen minutter på slutten av meskinga.

For å lage en så kompakt løsning må det være noen kompromisser og å sirkulere nedenfra og opp er en av dem. Jeg ville heller hatt normal RIMS, med påfyll på toppen, viss jeg skulle lage noe som ikke må være like kompakt.
 
Topp