Fattrykk ved bruk av Lindr 40 (bryllup)

Hei folkens!
Det er ny en liten uke til ølet mitt (en ale og en sommerpils) skal serveres I bryllupet til min bror. Jeg testet litt denne helgen, og fant at det var litt lite kullsyre på noen av fatene, og har uken på å justere (mandag idag, bryllup på lørdag).

Jeg har erfaring ved trykk ved kjølte fat rett fra kjøleskapet (bruker da rundt 1,2 bar), men ikke sikker på hvordan trykk man skal bruke ved bruk av Lindr 40, når fatene blir stående varmt fra omtrent nå til servering om 5-6 dager.

Ved selve serveringen har jeg fått tips om å skru opp trykket til 2 bar for å unngå skum. Dette har jeg prøvd, og det funket bra.

Det første jeg har gjort er å nå sette alle fatene i romtemperatur. Det er jo den temperature fatene vil ha frem til servering, og tanken er at de skal få tid til å finne likevekt. Jeg tenker så å sette på trykk slik at de får skum før sververing. Men heller en smule underkarbonert enn skumproblemer. En fin skumtopp er jo nydelig, men ikke når det overgår mengende med øl.

Alle tips mottaes med takk - hilsen en lett nervøs, førstegangs ølvert:)
PS! Har ikke erfaring med CO2 kalkulator og tabeller. Ukjent med "enheter CO2" og alt det der:(
 
Om du skal få dette på stell til bryllupet, så må du sette det trykket som trengs for at co2’en skal opptas i ølet, og det er avhengig av temperaturen det står i[emoji4]

https://www.brewersfriend.com/keg-carbonation-calculator/

I linken så kan du putte inn det volumet co2 som øltypen trenger, og hvilket temperatur det står i. Eksempelvis på 2,4 volum og 20 grader, så må du ha 26,1 psi, som tilsvarer 1,8 bar.

Det er også en tabell over hvor mange volum av co2 de enkelte typene behøver der[emoji1303]

Jeg har ingen erfaring med Lindr, men vil anta at dum må ha minst like mye trykk for servering iom. at øl’et er i romtemp[emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
2,5 bar som er trykket bryggeriene setter det på. Men du har kort tid på karboneringen, må nok hjelpe til litt med risting etc.
 
Takk for gode svar!!
Så jeg må operere utifra at ølet har en temperature på romtemp (si 21 C) tiltross for at det kjøles ned I slangen rett før det tappes?
Setter på trykk og rister:)
Ser ut fra kalkulatoren at jeg bør ligge på 1.3 til 1.5 bar
 
Sist redigert:
til alt, det er noen som justerer trykket men det enkleste og det rette er å bruke ett trykk til alt, når alt står i et kjøleskap (som jeg ville brukt til selskap også) har du jo funnet et passe trykk til alt (passer det ikke til tapping også har du feil slange/rør dimensjon) , når alt står i romtemperatur så må trykket oppnoe bryggeriene har funnet ut er 2,5 bar, bare se på manometeret når du er i en bar. Lindr tar seg av slanger og rør dimensjoneringen.
 
Tilbake
Topp