Favorittoppskrift til Speidel

Kjøpt brukt 50l Speidel med annet bryggerlaug og vi setter vår første batch på torsdag (Yuleale fra Bryggselv).

Noen som vil dele sine speideloppskriftfavoritter?
 
Nå svarte jeg ikke på det du svarte på, men stort sett alle oppskrifter kan jo benyttes..

Se på seksjonen "oppskrifter" og på www.beercalc.dk og feks "oppskrifter til inspirasjon" på bryggselv.no


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 
Vet at alt kan brygget men tenkte på om det var noen favoritter spesialtilpasset for Speidelen - sånn som stouten på bryggselv.no.

Jepp - vi kjører dobbelt sett med Yuleale på torsdag. Lurer på om vi får plass til alt kornet. Satte en styggdiger gjærstarter nå :)
 
Noen favoritter.

Brown Ale
fd8f72d53c1ac3c5060365637a81a570.jpg


APA
9ceeadd8b1ad8b40f57c99066e438757.jpg


Belgisk Blonde
310cb7cfc838b60c0671fef4973acbf3.jpg


Jule øl.
7d25b9514de90c7c2bcd35e88ea8a6bb.jpg
 
Knallvalg med yuletide!! jeg skalerte ned til min speidel 20 L for 2 mnd siden. DEN skal gjentaes! har nemlig hatt testpanel på den. Full score! ;-)
Anbefaler å teste ut NØ porter clona som du finner her inne og. Spesielt om ønsker mye besøk! hehe... For det ble veldig poppulært hos meg ihvertfall.

Grattis med gromkjerre!
 
Konge.... Nå gleder jeg meg bare enda mer...

Brukte du krydderblandingen eller kjørte du plain? Vi tenker plain....
 
SH skrev:
Knallvalg med yuletide!! jeg skalerte ned til min speidel 20 L for 2 mnd siden. DEN skal gjentaes! har nemlig hatt testpanel på den. Full score! ;-)
Anbefaler å teste ut NØ porter clona som du finner her inne og. Spesielt om ønsker mye besøk! hehe... For det ble veldig poppulært hos meg ihvertfall.

Grattis med gromkjerre!

Hva slags bryggerieffekt fikk du på den lille Speidelen? Brukte 2 fulle sett og endte opp med 52 liter vørter men fikk bare OG på 1061. Litt skuffa

Mesket på 66 grader i 70 min og 10 min på 78 og skylte med 13 liter.
 
1.061 er helt ok! Som jeg leste i ei bok her. Folk er veldig opptatt av tall. Det er ikke jeg. Jeg landa litt under dere ,men nå er vel lillekokeren ikke så effektiv som storebror.
Jeg handla løsvekt skalert ned. Som optional adds. brukte jeg 4 gr corriander og 10 gr bitter apelsinskall ved 2-3 min. DET trur jeg ikke har noe stor betydning.
Grattis med julebrygg.. men det er anbefalt å la den stå en stund... Det er nemlig ikke såååå enkelt.. ;-)
Noen ganger i det siste så har jeg boosta opp med spray om jeg ønsker sterkere øl. Men faktisk så er jeg ikke så happy med for sterkt øl. For jeg liker å ta kansje noen fler en gjennomsnittet. Da er det dumt å ta kvelden rett etter nyhetene...  :bank2:
 
Jeg liker smarksrikt øl og syntes alkoholmengden må matche smaken så jeg er nok hakket mer opptatt av OG er jeg redd... Vil gjerne ha forventet bryggerieffekt med Speidel'n også.....
 
Hvor mye ble effektiviteten på brygget? Hvor mange kilo malt? Regnet du ut med volumet i gjærkaret eller volum inkl trub og humle?
 
ikke regnet og det er vel vrient etterom bryggselv.no ikke oppgir fordeingen/mengden av de ulike maltingrediensene....
 
Anbefaler å prøve humlinga i poser.

Jeg gjorde ikke det til å begynne med og mye gromsaker endte sine dager i soilen. irriterende, så jeg begynte å teste noen enkle batcher ved bruk av blomst og pose.
I de tilfeller hvor man bruker samme humla igjennom alle stegene er det helt prima da logistikken er enkel.

Min erfaring er att trub blir til ett fantastisk lite problem. Personlig rekord er nå 24,5 liter vørter i karet ut av min 20 liter speidel. skal sies att strikken er strekt rimlig godt, mtp, maltmengde,meskevann, og skyllevann. ( lot tilogmed meskerøret stå i en stund mens vannet var på veg til koktemp)
Vel, nok om det.. eller virrpool og ca en times venting, starta tapping på kar. Og skal jeg anslå mengde trub så kansje 0,5 liter. DVS nada egentlig.(bikker karet  rimlig mye over for å få ut allt av klart vørter)

Så for de av dere som IKKE vil/har prøvet poser. Gi det en tjans, for godt øl blir det uansett. Krisa er bare att du hiver en påse til 7 spenn om du ikke gidder å vaske den. Fordelen er mindre trub og mere øl. Vi snakker mange % mere øl for oss hjemmekokere pr batch.
Blomst gir seff mindre trub en pellets da noe slipper igjennom. men funker greit på begge.
 
Blir mere gjærbart snadder av det fordi trub reduseres bertaktelig. ikkeno annet. Jeg verdsetter en flaske eller 8 ekstra hver gang om jeg kan påvirke det uten ekstra jobb.

Man kan like det eller ikke like det. Jeg mener det er vel verdt et forsøk.
 
Ole Mørkved skrev:
SH skrev:
Anbefaler å prøve humlinga i poser.

Hvor mye mer humle beregner du ved bruk av pose?

Jeg kjører med samme som uten så langt. 5% mere ved bruk av blomst. posen ligger jo å dupper midt i kokeboblene så jeg har ikke dratt det noe mere.
 
enig, tycker påsar är en god idè ifht mängd öl som faktiskt går till dryck. Irriterande stora mängder som försvinner i trub utan påse. Har påbörjat projektet att göra en Hopspider. Ser ganska enkelt ut och har beställt en 5gallon mäskpåse i vilken humlen går ned i.

http://byo.com/build-it-yourself/item/2427-build-a-hop-spider-projects
 
Tilbake
Topp