Feedback på en Black IPA / Cascadian Dark Ale / Schwartøl frå Amerika oppskrift

AxelH

 
Heisann

Sysler med andre runde av en Black IPA og kunne tenkt meg tilbakemeldinger på oppskriften jeg benyttet første gangen. Ser i etterkant at andelen hvete var høy? Det ble en skikkelig godsuppe som var vrien å få vannet ut av:) Hadde i Cara iii kun de siste 20 minuttene av mesken mest som en farge ingrediens. Gjæringen gikk rett i taket, men stoppet desverre alt for tidlig og ser ut til å ha strandet på 1030. Vært et par uker på flaske så sparer test til over påske, men smakte ikke halvgæernt ved flasking selv om den kanskje passer best til karamellpudding med såpass mye restsødme.

Style: Black IPA 
OG: 1.085
FG: 1.022
Type: All Grain  
ABV: 8.25 %
IBU's: 60.52
Color:   47.3 SRM  

Grains
15.00 kg 76.92 % Pale Malt
1.50 kg 7.69 % Carafa III
1.50 kg 7.69 % Caramel/Crystal Malt 
1.50 kg 7.69 % Wheat Malt
 
Hops
Warrior
Riwaka

Yeast Dannys Fav.

Regner med det var mange som deltok på Håndbryggeri konkurransen tidigere i år og håper det er flere som kan dele erfaringer med denne øltypen. De har hatt øltypen på tapp på Lompa ved flere anledninger og det er et eller annet med den mørke fargen og den ofte friske smaken i en IPA som tiltaler meg veldig.

Axel
 
Akkurat nå har de foresten en veldig digg Black IPA på fat på schauskjelleren, hadde det iallefall på fredagskvelden.
 
Takk for tipset, er innom der stadig vekk så det skal jeg sjekke ut. Alltid mye godt på kran der, men ofte veldig høy alkoholprosent i det de har på tapp. Vet du hvem som hadde brygget den?
 
AxelH skrev:
Takk for tipset, er innom der stadig vekk så det skal jeg sjekke ut. Alltid mye godt på kran der, men ofte veldig høy alkoholprosent i det de har på tapp. Vet du hvem som hadde brygget den?

Husker ikke, ikke husets iallefall, men var veldig frisk og god. Klarte å lure noen kompiser på den, som forventet et mørkt øl :)
Jeg tester alle slike når jeg finner de, for å se hva jeg skal tenke på når jeg skal lage egen black ipa.
 
Hvis du vil at et øl med så høy OG som du har  i dette ølet skal bli tørt og friskt, er det etter min mening svært lurt å bytte ut en del av basismaltet med vanlig hvitt sukker. Strengt tatt ville jeg kalt dette en imperial/doudle black IPA, og i så kraftige saker er det vanskelig å oppnå en tørr og frisk finish med kun malt.
 
Jeg kom heldig ut med denne malt blandingen
           
68.0  10.00 kg.  Pale Malt(2-row)             
  3.4    0.50 kg.  CaraMunich 40               
  8.2    1.20 kg.  Table Sugar                   
  6.8    1.00 kg.  Carafa Special II               
  6.8    1.00 kg.  Wheat Malt                   
  6.8    1.00 kg.  Crystal 10L                 
 
8% carafa III vil gi et tydelig røstet/brent preg på ølet. Jeg ville vurdert å redusere mengden noe og gå for carafa special.
 
gustavf skrev:
8% carafa III vil gi et tydelig røstet/brent preg på ølet. Jeg ville vurdert å redusere mengden noe og gå for carafa special.
Leste litt rundt omkring akkurat dette og det jeg fant var at den ikke ville sette så mye brentsmak hvis man har den i mesken kun de siste 20 minuttene. Her kan jo absolutt erfaring peke på andre ting. Vurderer å ha Cara III i en meskeposte og steepe i kjelen før oppkok denne gangen. Kun for farge og en liten overtone.

RuGE skrev:
Jeg kom heldig ut med denne malt blandingen
           
68.0  10.00 kg.  Pale Malt(2-row)             
  3.4    0.50 kg.  CaraMunich 40               
  8.2    1.20 kg.  Table Sugar                   
  6.8    1.00 kg.  Carafa Special II               
  6.8    1.00 kg.  Wheat Malt                   
  6.8    1.00 kg.  Crystal 10L                 

Takker! Hvordan ble den på fargen?

Gahr skrev:
Hvis du vil at et øl med så høy OG som du har  i dette ølet skal bli tørt og friskt, er det etter min mening svært lurt å bytte ut en del av basismaltet med vanlig hvitt sukker. Strengt tatt ville jeg kalt dette en imperial/doudle black IPA, og i så kraftige saker er det vanskelig å oppnå en tørr og frisk finish med kun malt.

Ok, takker. Klarte ikke å få gjæret den ut skikkelig, så sikter på lavere OG denne gangen. Hvor mange % av basismalten ville du byttet ut for å få den litt friskere i finnishen?

Har tenkt å gjære med American Ale II denne gangen. Noen som har tanker om Hoppsa?

Axel
 
AxelH skrev:
Takker! Hvordan ble den på fargen?

Den ble svart :)
Jeg tenkte å bruke Carafa Special III men hadde Carafa Special II liggende . Jeg går ut fra at du kjenner forskjellen på  Carafa Special III  og  Carafa III?
 
Vi har fått ganske gode tilbakemeldinger på denne oppskriften.
39 poeng og 6. plass i Haandbryggerkonkuransen.

Den ble litt for lys, så en liten økning av Carafa maltmengden vil nok hjelpe på.

Ølet var forbausende friskt og lettdrikkelig til å være såpass sterkt.

26 liter
OG 1,78
FG 1,16
IBU 63
EBC 49

81% Maris Otter
10% Rug malt
6% Cara 60
3% Carafa I spesial rørt inn i mesken før skylling.

24 g Colombus  12,2  60 min
30 g Simcoe    11,1    30 min
30 g Simcoe    11,1    15 min
30 g Simcoe    11,1    1 min
30 g Cascade    3,2    1 min

2 pakker Safale S-04 , 18 grader/14 dager

30g  Colombus og 30 g Cascade tørrhumlet 2 uker i sekundær kar.

Mvh
Jan Arild
 
RuGE skrev:
AxelH skrev:
Takker! Hvordan ble den på fargen?

Den ble svart :)
Jeg tenkte å bruke Carafa Special III men hadde Carafa Special II liggende . Jeg går ut fra at du kjenner forskjellen på  Carafa Special III  og  Carafa III?

Det er med og uten husk/skall...right? Eller er de brent forskjellig også?
 
RuGE skrev:
AxelH skrev:
Det er med og uten husk/skall...right? Eller er de brent forskjellig også?

Korrekt. Specialen skal etter sigende gi ønsket farge og aroma uten for mye smak av brent malt.

De skal vel egentlig også ha benevnelsen Dehusked, synes det var litt kaotisk merket på pakkene fra Vinog bar på dette.
 
Jan Arild skrev:
Vi har fått ganske gode tilbakemeldinger på denne oppskriften.
39 poeng og 6. plass i Haandbryggerkonkuransen.

Den ble litt for lys, så en liten økning av Carafa maltmengden vil nok hjelpe på.

Ølet var forbausende friskt og lettdrikkelig til å være såpass sterkt.

26 liter
OG 1,78
FG 1,16
IBU 63
EBC 49

81% Maris Otter
10% Rug malt
6% Cara 60
3% Carafa I spesial rørt inn i mesken før skylling.

24 g Colombus  12,2   60 min
30 g Simcoe     11,1    30 min
30 g Simcoe     11,1    15 min
30 g Simcoe     11,1    1 min
30 g Cascade    3,2     1 min

2 pakker Safale S-04 , 18 grader/14 dager

30g  Colombus og 30 g Cascade tørrhumlet 2 uker i sekundær kar.

Mvh
Jan Arild

Ser du bruker Rugmalt i brygget ditt, hva vil du si det bidrar med ift smak og fylde?


Axel
 
Tilbake
Topp