Feedback?

Tenkte jeg skulle en lage dark ale og lurte på om noen kunne gi meg en tilbakemelding på fölgende oppskrift? I tillegg tenkte jeg kanskje å koke litt appelsinskall i 10 min. Er fortsatt veldig fersk i dette gamet og har kun lekt meg litt med beercalc.  :klovn: Elsker mörkt öl men hater for mye bitterhet

Volume: 20 liters
OG: 1053
FG: 
Alcohol: 5.2 % by vol.
Colour: 48 EBC (Dark brown)
Bitterness: 43 IBU
BU/GU: 0.81


Fermentables
Liquid Extract (Weyermann) 4000 grammes
Chocolate Malt 100 grammes
Roasted Barley 150 grammes


Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.


Hops
East Kent Golding 4.4% alpha 70 grammes 45 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 40 grammes 15 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 20 grammes 5 minutes


Fermentation
Yeast: Safale S-04
Fermented at 20 degrees C for 14 days.
Fermented at 20 degrees C for 10 days.
Lagered at 7 degrees C for 14 days.
 
Blir en grei porter dette, men jeg hadde kanskje brukt litt krystallmalt også. 250-500 g, for å gi litt sødme/fylde. merk at appelsinskall også kan tilføre bitterhet, særlig hvis du får med for mye av det hvite ("pith" på engelsk, har ikke noe godt norsk ord for det...). Men hopp over sekundærgjæringen. Det er et unødvendig steg.
 
Anders_1979 skrev:
Elsker mörkt öl men hater for mye bitterhet
Evnt så "piner" du i deg noen flasker bittert øl... og vips så er du kurert og elsker bitterhet i øl..  :skitbra:
Og du utvider dine smaksløker og kan nyte alt det fantastiske øl ute på markedet...

Skal du drikke øl som har noe særlig høyere alkoholprosent en 6% så må det være bitterhet som harmoniserer med alkoholen..

PS: bare min personlige mening altså  :)
 
Takk for svar begge to. Helt greit med bitterhet men ikke altfor mye, men tar helt klart til meg det du sier Kyrre  ^-^

Når det gjelde Chocolate Malt 100 grammes og Roasted Barley 150 grammes samt crystal malt 250, skal disse kun brukes under oppkok?
 
Anders_1979 skrev:
Takk for svar begge to. Helt greit med bitterhet men ikke altfor mye, men tar helt klart til meg det du sier Kyrre  ^-^

Når det gjelde Chocolate Malt 100 grammes og Roasted Barley 150 grammes samt crystal malt 250, skal disse kun brukes under oppkok?

Ha malten i en bh pose, og la den være i vannet til du når ca 78 gr
 
Ok så jeg kan ha alt sammen i 1 pose (blandet) uten at dette påvirker smaken på noen måte? Sikker helt idiotisk spörsmål men bedre å väre helt sikker  ^-^
 
Anders_1979 skrev:
Ok så jeg kan ha alt sammen i 1 pose (blandet) uten at dette påvirker smaken på noen måte? Sikker helt idiotisk spörsmål men bedre å väre helt sikker  ^-^
Ja du blander ferdigknust chocolate , crystal malt og Roasted Barley i en pose. Har den i vannet, til den når ca 78 gr. Tar ut posen, og lar den renne av seg. Ikke klem. Når vannet når kokepunktet har du i ekstrakten.
 
Tilbake
Topp