Feil gjæringstemperatur på DIPA - 30 c

VonRabben

Norbrygg-medlem
Hei,

jeg har greid kunststykket med å sette UT-200 feil, dvs den aktiverte ikke fryseren når tempen steg og nå er temperaturen på 30 c...

Dette er en DIPA med US-05/ren O2 som ble satt til gjæring søndags kveld.

Temperaturen har da sikkert steget jevn fra 19 c til nå 30 c.

Hva er best å gjøre for å kanskje redde noe av dette?
Senke temperaturen eller bare la det stå løpet ut?
 
Sist redigert:
Senker tempen til å ligge mellom 18 og 19 c. Har ingenting annet som skal inn i gjæringskammeret så den skal få stå der til det har gått 14 dager. Skal lursmake på den i morgen tenker. Jeg er veldig glad for at jeg ikke rota det til på det andre gjæringskammeret, så i verste fall så er den andre halvdelen av batchen som den skal.
 
Fikk temperaturen ned i går kveld, fortsatt livlig gjæraktivitet i dag. Fikk tatt ut en smaksprøve. OG 1,087, SG 1,028 i dag. Ikke så mange usmaker enn det som er forventet så tidlig(gjærsmak, for søt, rååååå humle). Det eneste jeg er skeptisk til i utgangspunktet er litt varmende alkohol, men dette er kanskje ikke så veldig rart siden den har rukket å bli omtrentlig 8% i tillegg til å være uten kullsyre og ved romtemperatur.
Hvis denne blir god (og ikke bare drikkelig) så vet sannelig ikke jeg. Må vurdere om den skal tørrhumles etter skjema eller om det blir bare å kaste bort god humle.
 
Smak av alkohol (fusel) er ikke et godt tegn, men som du sier kan det bli bedre når øllet er kaldt og karbonert. Du kan jo sammenligne med en smaksprøve fra det andre karet som har stått på riktig temp.
 
Oss hadde ein Pale Ale i fjor som vart gjæra på 24- 25 grader wlp001 den hadde ganske tydelig fusel smak.
Å drikke den åleine var så som så . Men til mat var den faktisk meget ok

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Smak av alkoholer ikke nødvendigvis fusel. Som regel så synes jeg man ofte kjenner noe alkoholsmak ca midt i gjæringen, særlig på litt sterkere øl. Dette går som regel bort, med mindre det er fusel.
 
Tilbake
Topp