feil temperatur pid controller stc-1000

Hei!
Her kommer en litt mer utfyllende informasjon:
STC-1000 Brukes for å sette temperaturen i ulike faser av bryggingen. Den slår rele av eller på avhengig av hvilken temperatur den er stilt inn på. For eks når jeg skal varme opp vannet før mesking, settes den til 87 grader. Så var tanken at det også ble brukt til å holde riktig temperatur under kokingen. Vi har kjørt med gass tidligere, men med kjele på 170 liter, må man fyre ganske hardt for å få opp varmen. Vi benytter industriventil for å få nok gass og da fryser jo gassbeholderne og de må ristes for å få opp farten igjen. I tillegg er det ikke spesielt smart å bruke gass i en kjeller..
Så med 2 elementer på drøye 3000 watt blir dette både mer effektivt og vesentlig tryggere.
http://shop.petit-agentur.no/products/speidel-varmeelement-3200w
Alt fungerer helt greit helt til man nærmer seg 99 grader, som egentlig er 91 grader. Da slår alarmen inn og HH dukker opp i displayet. Jeg benytter ikke den originale temp føleren da disse gjør seg dårlig montert inn i kokekjelen. Jeg fant via et amerikansk forum at disse kunne brukes.
http://www.aliexpress.com/item/5M-M8-Screw-thread-temp-NTC-10K-thermistor-Bolt-digital-Temperature-probe-sensor/2019763212.html
Potmeterne brukes for å redusere effekten individuelt på de 2 varmeelementene. Når man varmer vann før mesk er det bare å kjøre full trøkk, mens under koking vil man forsøke å balansere effekten akkurat slik at det koker. Ved full effekt på begge koker det over, og med bare et element blir det for lite, samt at man risikerer å brenne vørteren, som kan gi bismak.
http://www.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-AC-Solid-State-Relay-SSR-KR2025AX-280VAC-25A-VR-to-AC-/140553985193?hash=item20b9ab9ca9
 

Vedlegg

  • STC-1000.jpg
    STC-1000.jpg
    135 KB · Sett: 108
  • Kokekjele.jpg
    Kokekjele.jpg
    88,5 KB · Sett: 102
  • rele.jpg
    rele.jpg
    332,2 KB · Sett: 107
  • controller box1.jpg
    controller box1.jpg
    136,5 KB · Sett: 103
Sist redigert:
Bruker du både STC 1000 og potmeter for å styre SSR? STC1000 har nok PID funksjoner innebygd, men er ikke det som vanligvis brukes for kontroll av SSR.
Har aldri prøvd å sette STC 1000 så høyt, men høres ut som du har en høy alarm aktivert. HH er vel ikke feilkode, men High High alarm.
 
Det er helt bortkastet å styre ssd fra releutganger som stc1000 har. Da er det bedre å bruke vanlig relé. Feilvisning skyldes kanskje at sensor ikke er beregnet for slike temperatur
 
Får du stc-1000 som PID? Hvordan får du lagt inn P, I og D-verdiene? Jeg var helt sikker på at denne kun er en termostat?
 
Får du stc-1000 som PID? Hvordan får du lagt inn P, I og D-verdiene? Jeg var helt sikker på at denne kun er en termostat?
Stc-1000 er en termostat, men den kan flashes med ny programvare. Som @Kbrygg nevner har Matsstaff kode på github.

Til trådstarter: tror det er enklest å forstå hva som er galt hvis du tegner et diagram med alle deler og koblinger som er gjort. Det er en del som skurrer litt i forklaringen i første innlegg...
 
Stc 1000 kan og korrigeres for feil temp. men min erfaring er at man sliter med andre følere enn originalt pga verdiene/motstand i kabel og føler.
Vil det løse problemet ditt å justere for feil temp?
 
Kjører du 3000W gjennom relet på STC1000?

Jeg er mer enn skeptisk til 200W til et kjøleskap gjennom kinagreier..
 
Kjører du 3000W gjennom relet på STC1000?

Jeg er mer enn skeptisk til 200W til et kjøleskap gjennom kinagreier..
STC-1000 har et internt rele som er spesifisert for maksimum 10A, 3kW last er godt utenfor spec. God grunn til å være skeptisk da iallefall. Anbefaler å lese dataarket/spec før en kobler opp.
 
Prøv å kalibrer temperaturen og se differansen på forskjellige nivå. Hvis du kalibrerer på 100, så se om det blir rett på lavere temperaturer. Hvis ikke må du ta høyde for det. Men pid styring hadde nok vært bedre og mer nøyaktig.
 
Rele er stemplet med 10A. Du kommer til å brenne kontaktene eller svi hele STC'en om du kjører 3000W gjennom den. Opplever forøvrig STC-1000 som av god kvalitet og godt bygget.
 
Ser absolutt ikke slik ut på de bildene da, der ser det ut som 2 SSR styres av potensiometer og tilførselen til elementene går via STC1000

Kan du lage en rask skisse som viser hvordan du har koblet?
 
Det er feil kontroller. Stc går bare opp til 99 grader. Overstiger den 99 går den i feilmodus og viser Hh i displayet.
Det er i tillegg feil sensor
Dette gjør at Stc viser feil temp.
I tillegg er det mest sannsynlig koblet feil slik at hele strømmen går gjennom releet i Stc
 
Sist redigert:
Tipper at det er belastningen som tok knekken på stc og ikke varmen fra ssd.
STC er egenlig fortsatt ok, men det var kablene som smeltet da de lå inntil heatsink og kortsluttet. Varmen smeltet litt av tilkoblingspunktene på STC og derfor får jeg ikke brukt den. Skal få satt opp et koblingskjema, men er nå på ferie, så tar det når jeg er tilbake.
 
Stc 1000 kan og korrigeres for feil temp. men min erfaring er at man sliter med andre følere enn originalt pga verdiene/motstand i kabel og føler.
Vil det løse problemet ditt å justere for feil temp?

Tror det kan hjelpe. Jeg skal jo i praksis bare ha mulighet til å sette det som blir koketemp og det jeg skal ha som meske temp. Som om STC viser feil så lenge jeg vet forskjellen vi jo det være fine!
 
@Per Christian. Om heatsink blir så varm at den smelter ledninger som ligger inntil, er kjøleribber underdimmensjonert eller utstyret overbelastet. Kjøleribber skal ikke bli så varme. Tror det hadde vært lurt å fått en elektriker til å sett over systemet.
 
Tilbake
Topp