Feil type tørrgjær?

Jeg bestilte et all-grain havrestout-sett fra Bryggselv. I teksten anbefalte de av tørrgjær enten Nottingham eller Safale US-04. Jeg glemte å skrive hvilket gjær jeg ønsket, annet enn at jeg ville ha tørrgjær. De sendte meg Safale US-05, som altså ikke var en av de to anbefalte typene.

Jeg er sikker på at folka fra Bryggselv vet hva de driver med, men jeg spør her for sikkerhets skyld: Er dette helt uproblematisk?
 
[Daniel] skrev:
Jeg bestilte et all-grain havrestout-sett fra Bryggselv. I teksten anbefalte de av tørrgjær enten Nottingham eller Safale US-04. Jeg glemte å skrive hvilket gjær jeg ønsket, annet enn at jeg ville ha tørrgjær. De sendte meg Safale US-05, som altså ikke var en av de to anbefalte typene.

Jeg er sikker på at folka fra Bryggselv vet hva de driver med, men jeg spør her for sikkerhets skyld: Er dette helt uproblematisk?

Har MYE bedre erfaring med US-05 enn 04. Smil og se glad ut :)
 
Personlig ville jeg brukt Nottingham eller 04 til en havrestout for å få litt fruktige esters, men med us-05 blir det jo øl allikevel, kanskje et noe tørrere resultat med lite estere men allikevel øl. Jeg ville ha gjæret den i laveste del av skalaen da på 18 grader og hevet den til 20 siste 4-5 dagene for å få gjæren til å rydde litt bedre opp etter seg.
 
min oppfatning er at us-05 gir ett fruktigere resultat enn nottingham.. men jeg merker at mange har motsatt oppfatning.
04 liker jeg ikke i det hele tatt så den bruker jeg aldri. US-05 eller nottingham sier jeg (men til stout ville jeg helt klart valgt nottingham) :D
 
Sist redigert:
Takk for svar Nå ble jeg enda mer nyskjerrig på hva gjær utgjør i forhold til smak.Er det noen tabell eller lignende for hva slags gjær som er best til brygget? .Nothingham er ikke på anbefalingen ser jeg,får nesten lyst til og dele batchen i tre kar og gjære med forskjellig gjær .
 
Safale US-05 er en gjær produsert for amerikankse ales, Nottingham eller Safale S-04 er bedre egnet for en stout. Dette er basics, og feil fra leveranse fra Bryggselv ift. typedefinisjon. Men for all del, det kan bli drækkbart læll.
 
Sist redigert:
Us-05 er jo gjærstammen chico og den er jo kjent for å gjære rent og langt ned , Nottingham som er en engelsk gjærstammen gir gjerne litt mer restsødme og fruktige estere.

Gjæren er jo halve brygget, du kan brygge 5 like vørterere , benytte deg av 5 ulike gjærtyper og få 5 forskjellige øl egentlig.
 
Tilbake
Topp