American Blonde Ale

Hei

I morgen skal jeg brygge, og har lyst å prøve å lage en slags blond ale. Basert på diverse oppskrifter fra nettet og tilgjengelige ingredienser har jeg fått denne ideen til en 10l batch:

1000 g Pilsner malt
1000 g Pale malt
100 g Caramalt
12 g Perle 9.2% 60 min
12 g Saaz 4% 30 min
12 g Saaz 4% 15 min

Hva tror dere? Mere eller mindre av noe?

Tore
 
Hei:) mitt første allgrain brygg kommer sikkert til å bli noe rart. Jeg sendte med en bestilling på en centennial blonde med min bror, som tilfeldigvis reiste forbi Maltbua i Vossastrand. Jeg fant oppskrifta med amerikanske måleenheter og trodde jeg hadde regnet om alle vektene til gram, men når jeg skulle regne om malten, så har jeg bare regnet om pale-malten, og ikke de andre tre sortene. Min oppskrift på "centennial blonde" ser derfor slik ut:

3500g pale
750g carapils
500g crystal
500g vienna

De tre siste skulle det bare vært ca en tredel av, og alt sammen er selvfølgelig  ferdig knust og blandet i samme pose:(
Hadde noen turt å slenge i gang en ladning som dette, og hva kan en fersking evt vente seg å drikke om en måned eller så??
 
Jeg ville drukket det, og helt sikkert like det. Litt mye krystallmalt, men det betyr ikke dårlig øl!
 
Det er vel sikkert endel andre nybegynnerfeller jeg kan trampe rett oppi også, men det må vel tas i etterkant...

Kan denne ladningen slenges i en kjølebag og meskes på 66 grader i en times tid, eller skal det til noe mer hokuspokus?
 
Jeg ville mesket på lav temp, rundt 62-63 grader, og 90 min. Da gjærer det bedre ut og kan dempe sødmen litt. Du kan også vurdere å ha noen gram ekstra bitterhumle i koken. Bitterheten kan balansere ut den ekstra sødmen.

Men spørsmålet er om det ikke er like greit å koste på seg en 100-lapp med ny malt. Bare for å være helt sikker?
 
Det hørtes ut som en god løsning å bare blande inn mer pale-malt. Jeg har allerede en 6 kgs pose med pale-malt som med hadde tenkt å bruke sammen med cascade-humle og us05-gjær i en single-malt/humle. Kan jeg bruke gjæren og humla jeg allerede har til et brygg nummer to, evt sammen med en liten/stor "dæsj" med malt fra blandingsposen min?

Mange spørsmål fra en fersking, men takker og bukker for alle gode svar så langt:)
 
Hei igjen! Da har jeg regnet litt her. Mulig jeg blir arrestert av noen ølingeniører med mastergrad i matematikk, men det får stå sin prøve:)

Hvis jeg tømmer fire kg oppi blandingsposen min vil den inneholde følgende

7500g pale
750g carapils
500g crystal
500g vienna
9250 totalt

Hvis jeg blander godt og tar ut 5250 gram, så vil jeg ha det som står i oppskriften til en centennial blonde

4257g pale
426g carapils
284g crystal
284g vienna
5250g totalt

På 25 liter skulle dette bli OG på 1046 iflg beercalc og EBC på 9, dette skulle vel være innenfor kravene til en blonde ale, trur jeg

Men så over til det jeg sitter igjen med

Da har jeg igjen 2 kg ren palemalt og en rest med blanding

totalt ca
5243 g pale (3243 i blanding + 2kg ren)
324 g carapils
216 g crystal
216 g vienna

ca 150 g cascade humle og  us-05 gjær

Tar gjerne imot forslag til hva som kan gjøres med restene
 
Hei! Da satte jeg ølet slik som beskrevet ovenfor, men det ble litt vel grumsete.

Fylte en 24 liters kjølebag av billigste slag (Jysk) med malt og vann. Jeg hadde ikke noe skikkelig tappesystem fra denne dunken så jeg måtte tømme det gjennom en sil. Ved første avsiling ble det med mye grums gjennom silen. Jeg lot det stå i ro en stund før jeg tømte av toppen, og kastet det verste grumset. de 14 litrene som jeg skyllet med ble noe bedre, men vørteren ble langt fra klar.

Finnes det en slagt "fattigmann-pettersmart-løsning" på å få silt ut vørteren eller er det ikke så farlig om det blir med litt rusk over på gjæringskaret? Går det eksempelvis an å ha kornet i et putetrekk eller en slags stoffpose av noe slag?

Det ble igjen bare 20 liter på gjæringskaret, men det er nå ikke så aller verst til å være en førstereisgutt synes jeg sjøl ihvertfall:)

Jeg endte opp på en OG på 1.048.
 
kolbjørn skrev:
Hei! Da satte jeg ølet slik som beskrevet ovenfor, men det ble litt vel grumsete.

Fylte en 24 liters kjølebag av billigste slag (Jysk) med malt og vann. Jeg hadde ikke noe skikkelig tappesystem fra denne dunken så jeg måtte tømme det gjennom en sil. Ved første avsiling ble det med mye grums gjennom silen. Jeg lot det stå i ro en stund før jeg tømte av toppen, og kastet det verste grumset. de 14 litrene som jeg skyllet med ble noe bedre, men vørteren ble langt fra klar.

Finnes det en slagt "fattigmann-pettersmart-løsning" på å få silt ut vørteren eller er det ikke så farlig om det blir med litt rusk over på gjæringskaret? Går det eksempelvis an å ha kornet i et putetrekk eller en slags stoffpose av noe slag?

Det ble igjen bare 20 liter på gjæringskaret, men det er nå ikke så aller verst til å være en førstereisgutt synes jeg sjøl ihvertfall:)

Jeg endte opp på en OG på 1.048.


Men du kokte vørteren før du hadde den i gjæringskaret?
 
Hele forumet her er fullt av petter smart løsninger, Siden du allerede har en kjøleboks, så vil jeg tro at det billigste blir å lage en gjennomføring og feste en basooka på innsiden, da vil du få mindre "grums" med over i kokekjelen.
 
Hei, her kommer en liten statusoppdatering. Nå har det ploppet jevnt og trutt i tre dager. Nottingham-gjæren står nå på rundt 16,5 grader. Høres dette greit ut?
 
Jess, går heilt sikkert bra.
Er det 16.5 grader i rommet eller i dunken? Uansett skal det nok bli bra, mine to første all-grain gjæret med ca den temperaturen i rommet å det blei godt øl.
 
Tilbake
Topp